ایران 60 هزار سانتریفوژ راه اندازی می کند

نویسنده

ahmadinejad_db.jpg

محمود احمدی نژاد، که چندی پیش اعلام کرده بود رهبران کشورهای جهان برای حل مسائلشان با وی تماس می گیرند، بار دیگر از وظیفه خود در پاسخگویی به “موج حق طلبی موجود درکشورهای قاره های جهان” خبرداد. احمدی نژاد از برنامه خود برای برپاسازی “جامعه طبیه اسلامی” سخن گفت و افزود: “ماموریت ملت ما در این حرکت عمومی بسیار سنگین است، ما وظیفه داریم به خواست مردمان جهان سرعت بخشیم و به عنوان الگو، جامعه‌‏ طیبه اسلامی را برپا سازیم.” رییس جمهور اضافه کرد که در جهان از کارهای دولت وی “الگوبرداری” می شود و “دنیا به سمت احمدی نژادی شدن درحال حرکت است”.

محمود احمدی نژاد که از صداوسیما دیدن می کرد، به علاوه از تلاش ایران برای دستیابی به 60 هزار دستگاه سانتریفوژ برای غنی سازی اورانیوم سخن گفت. او افزود که اسراییل به ایران حمله نخواهد کرد: “رژیم صهیونیستی رژیمی ضعیف و دارای مشکلات زیادی است و ما در برابر کشورهای قدرتمندتر از آن نیز ایستاده‌ایم.” این درحالی است که آمریکا همواره اعلام کرده است که همه گزینه ها برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران روی میز است.

دیروز، منوچهر متکی نیز با اشاره به سخنان رییس جمهوری گفت: “ایران به طور قطعی در تولید سوخت هسته‌یی مورد نیاز فعالیت‌های صلح‌آمیز خود مصمم است. دکتر احمدی‌نژاد اعلام کرده 60 هزار سانتریفیوژ می‌خواهیم ایجاد کنیم. بیان این حرف یعنی ایران به طور قطعی برای به دست آ‌وردن سوخت جهت تولید انرژی برای اهداف صلح‌آمیز مصمم است و همچنین این امر از طرف دیگر نشان دهنده این است که ایران به خودش مطمئن است و انحرافی نمی‌خواهد داشته باشد.” متکی درعین حال ادامه مذاکره با کشورهای غربی را مورد تاکید قرار داد: “بیان این خبر یعنی ورود قطعی ایران به حوزه تولید صنعتی سوخت و در عین حال بیان می‌کنیم که آمادگی برای مذاکره داریم.”

اظهارات خبرساز احمدی نژاد و متکی در مورد تولید قریب الوقوع 60 هزار سانتریفوژ، در شرایطی بیان می شوند که علی لاریجانی، مذاکره کننده اصلی هسته ای ایران و دبیر شورای عالی امنیت ملی، پیشتر تاکید کرده بود مواضع هسته ای جمهوری اسلامی، صرفا از جانب او بیان خواهند شد.

کشورهای غربی وازجمله آمریکا، تعلیق غنی سازی را حتی به مدت محدود پیش شرط آغاز هرگونه مذاکره ای با ایران می دانند. دیروز اینترنشنال هرالد تریبون با اشاره به سخنان اخیر احمدی نژاد نوشت در شرایطی که ایران تنها دوآبشارسانتریفوژ 164 تایی را تا کنون را راه اندازی کرده و اتصال هزاران عدد ازاین دستگاه ها بسیار پیچیده وتکنیکی است، مشخص نیست احمدی نژاد چگونه می خواهد تا پایان سال 2007 تعداد 60 هزار دستگاه سانتریفوژ را نصب کند.

اما در هر حال، پیش بینی می شود خبرتلاش دولت ایران برای دستیابی به 60 هزاردستگاه سانتریفوژ، مخالفت کشورهای غربی را به همراه داشته باشد؛ به ویژه در شرایطی که پرونده هسته ای ایران درشورای امنیت قرار دارد.

عده ای از صاحب نظران همچنین پیش بینی می کنند ادعای جدید هسته ای رییس جمهور ایران، با واکنش کشورهای خاورمیانه مواجه شود و به نوعی رقابت هسته ای منطقه ای دامن بزند. به غیر از اسراییل و پاکستان، کشورهایی دیگر چون عربستان، ترکیه و مصر هم اخیرا تمایل ویژه ای به توسعه پروژه های هسته ای خود بروز داده اند. در همین راستا، حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر دو روز پیش گفت که کشورش برای ایجاد و توسعه انرژی هسته ای نیازی به اجازه هیچ کشوری ندارد و افزود: “ برای ما امنیت ملی، در الویت قرار دارد.”

احمدی نژاد در سخنرانی دیروز خود بار دیگر به سیاست های هسته ای در دولت خاتمی نیز حمله کرد و اظهار داشت: “هر بار با کشورهای دیگر راجع به حقوق هسته‌‏ای خود صحبت می‌‏کردیم مجبور می‌‏شدیم در هر مقطع بخشی از این حقوق را به آنها واگذار کنیم. اما در حال حاضر با عملکرد خود توانستیم در میان هشت کشور هسته‌‏ای حضور داشته باشیم.”

رییس جمهور ایران روز گذشته، همزمان با اظهارات خود در مورد سانتریفوژها، جلال طالبانی و بشار اسد روسای جمهور عراق و سوریه را برای “یافتن راه هایی برای پایان دادن به خشونت ها در عراق” به تهران دعوت کرد؛ اقدامی که به گمان برخی تحلیل گران، ممکن است بتوان آن را نوعی امتیازدهی به آمریکایی ها، همزمان با اعلام اخبار نگران کننده هسته ای تلقی کرد.

به گزارش بی بی سی، طالبانی، دعوت محمود احمدی نژاد برای این دیدار رسمی از ایران را پذیرفته و شنبه آینده به تهران سفر می کند، دمشق تا کنون در مورد حضور بشار اسد در تهران، اظهار نظری نکرده، و وزارت امور خارجه آمریکا با احتیاط از این خبر استقبال نموده است.