کشتار در خیابان تودهنی نظام به مخالفان بود

نویسنده
شیرین کریمی

» دفاع عضو جبهه پایداری از سرکوب مردم

تازه ترین نزاع اصولگرایان پیرامون سرکوب جنبش سبز در خیابان ها و بازداشت گاه ها در سه سال اخیر است. در حالی که فرزند یکی از نظریه پردازان اصلی جمهوری اسلامی رقم کشته شدگان معترض به تقلب در انتخاباتی که به ریاست جمهوری احمدی نژاد منجر شد را بیش از 60 تن اعلام کرده، یک عضو ارشد جبهه پایداری گفته این سرکوب “تودهنی” نظام به شهروندان مخالف بوده است. این در حالی است که اخیرا نیز 3 تن از شهروندان اهوازی که حامی تحریم انتخابات بودند در بازداشت گاه های نیروی انتظامی کشته شده اند.

برگزاری مناظره ای در دانشکده علوم اجتماعی تهران در روز سه شنبه باعث شد تا ریختن خون شهروندان توسط ماموران نهادهای نظامی و انتظامی حاکمیت برای نخستین بار به محل دعوای مستقیم طیف های اصولگرایان تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، در جریان این مناظره میان کاندیداهای انتخابات پارلمانی، حمید رسایی از نامزدهای جبهه پایداری ـ نزدیک به احمدی نژادوبه رهبری معنوی مصباح یزدی ـ گفت “نظام اسلامی” قصد نداشته است تا شهروندان معترض به نتایج بحث برانگیز انتخابات را در خیابان ها “سرکوب” کند”اما وقتی عده‌ای به یک پایگاه بسیج حمله می‌کنند‌ تا اسلحه‌خانه آن را تسخیر کنند، آیا آنها دنبال سرکوب بودند یا نظام؟‌”

مدیر مسئول نشریه 9 دی همچنین شهروندان جنبش سبز را به “حمل اسلحه” در تظاهرات خیابانی متهم کرده و گفته است: “وقتی کسی علیه یک نظام اسلحه به دست می‌گیرد و با دشمنان یک نظام بر سر یک سفره می‌نشیند، طبیعی است آن نظام به این فرد تودهنی بزند.”

این در حالی است که ناظران وجه اصلی جنبش مخالفان دولت را در مسالمت آمیز بودن آن می دانند؛ تاکنون عمده تظاهرات جنبش سبز “تظاهرات سکوت” بوده و صدها هزار تن از شهروندان از گروه های متعدد اجتماعی در آن حضور داشته اند. غیر خشونت آمیز بودن جنبش اجتماعی ایران البته تنها توسط ناظران ایرانی مورد تایید قرار نگرفته است، بسیاری از جامعه شناسان غربی نیز باوری مشابه دارند. اسلاوی ژیژک که از وی به عنوان شهیر ترین فیلسوف زنده اروپا یاد می شود بارها بر مسالمت آمیز بودن جنبش شهروندان ایرانی تاکید کرده و آن را طلایه دار حرکت های نوین دموکراسی خواهانه دانسته است.

از سوی دیگر سرداران و دیگر چهره های سیاسی و رسانه ای حکومتی که از سرکوب خونبار شهروندان  در سی و سه ماه اخیر حمایت کرده اند تاکنون هیچ مدرکی دال بر مسلحانه بودن جنبش سبز ارائه نکرده اند.

 

 یا اسلحه یا سفر به عربستان

با این حال حمیدرضا رسایی این ها را از یاد برده و در مناظره دو روز پیش باز از “اسلحه های” شهروندان سبز سخن گفته است. او در عین حال کشتن شهروندان را “خواسته مردم” معرفی و تمام راه های پیش روی افرادی که “نظام” را قبول ندارند به دو گزینه محدود کرده است: “یک راهش این است که اسلحه به دست بگیرد و راه دیگرش این است که برود عربستان و پول خون مردم بحرین را بگیرد و به نظام توهین کند.”

 رهبران سیاسی جنبش سبز که اینک در حصر سپاه پاسداران هستند در بیانیه های متعددی که پس از 22 خرداد سال 88 منتشر کرده اند راه سوم را اعتراضات مسالمت آمیز و آرام و بازگشت حکومت به قانون دانسته اند.

 

مصباح؛ فتوای سرکوب

با این حال منتقدان چندان از اظهارات اعضای جبهه پایداری که سرکوب شهروندان در خیابان ها را “تو دهنی” نظام به معترضان عنوان می کنند شگفت زده نمی شوند. آن ها می گویند چنین مواضعی می تواند به خاستگاه فکری این جبهه که متاثر از آرای آیت الله مصباح یزدی است مربوط باشد. از سال 1376 به این سو ایت الله مصباح یزدی بار ها فتوای “مهدورالدم” بودن منتقدان نظام را صادر کرده است. قتل های زنجیره ای در راس آن قرار دارد. روزنامه نگاران وی را “مراد عالیجنابان خاکستری” معرفی کرده و از صدور فتوای ارتداد برای مقتولین پاییز 77 توسط او سخن گفته اند.

 

مطهری: تنها باتوم بالا بردیم و کشتیم

اما رسایی تنها کسی نبود که روز سه شنبه از سرکوب شهروندان سخن گفت.فرزند آیت الله مرتضی مطهری ـ از تئوریسین های اصلی جمهوری اسلامی ـ نیز در جمع دانشجویان حضور داشت تا از کشته شدن بیش از 60 نفر در جریان تظاهرات های ضد دولتی در کشور سخن بگوید.

علی مطهری در ماه های پس از انتخابات همواره از “مدیریت ضعیف” بحران جمهوری اسلامی در حوادث پس از انتخابات انتقاد کرده اما این نخستین بار است که به صورت علنی تعداد تخمینی شهروندان کشته شده را اعلام می کند.

به گفته مطهری تنها در 30 خرداد سال 88، “40، 50” تن کشته شدند. یک روز پیش از این سرکوب، آیت الله خامنه ای در نماز جمعه تهران حاضر شده و در خطبه سیاسی خود از “اردوکشی خیابانی” شهروندان انتقاد کرده و “مسئولیت” عواقب آن را به عهده مخالفان دانسته بود. فردای آن روز آنچنان که بعد ها سردار یدالله جوانی ـ فرمانده سابق قرارگاه محمد رسول الله” ـ گفت امنیت تهران به سپاه محول شد تا به گفته شاهدان عینی شبه نظامیان بسیجی و حزب الله در پایتخت “حمامی از خون” راه بیندازند؛ امری که پس از بیش از دو سال سر و صدای فرزند آیت الله مطهری را در آورد تا بگوید: “به مردم معترض اجازه حرف زدن و تجمع نداده و تنها باتوم‌ها را بالا بردیم و آن‌ها را کتک زدیم و در ۳۰ خرداد ۴۰، ۵۰ نفر کشته شدند”.

او بلافاصله متذکر شد: “تعداد کشته‌ها بیش از این نیز بود اما من خیلی کمتر گفتم”.

مطهری این را در پاسخ به اعتراض رسایی گفت که اظهار کرد: “بی‌بی سی چنین ادعایی را در رابطه با آمار کشته شدگان بعد از انتخابات نکرد که شما مطرح می‌کنید”.

گزارش های خبری حاکی از آن است که عمده کشته شدگان نه با “باتوم” که با شلیک مستقیم گلوله جنگی به شهروندان از پای در آمدند. شامگاه سی خرداد فیلمی از تمامی رسانه های جهان منتشر شد که آخرین لحظات زندگی دختری 27 ساله را نشان می داد که یک شبه نظامی به رویش آتش گشوده بود. تصویر ندا آقا سلطان به سمبل کشته شدگان جنبش سبز بدل شده است.تینا سودی، مریم مهر آذین، اشکان سهرابی، سعید عباسی فر گلچینی، علی فتحعلیان ، نادر ناصری، مسعود هاشم زاده، واحد اکبری، حامد بشارتی، فرزاد جشنی، محسن حدادی، بابک سپهر، داوود صدری، سید رضا طباطبایی، سالار طهماسبی، ابوالفضل عبدالهی، علی پور کاوه، ایمان هاشمی و میلاد یزدان پناه از جمله کشته شدگان روز سی خرداد هستند. گفته می شود تعداد کشته شدگان بسیار بیش از این ها است اما ماموران امنیتی با ارعاب خانواده های کشته شدگان آنها را از اعلام رسمی نام وابستگان خود که در خیابان از پای در آمده اند، منع کرده اند.

گفتنی است تابستان سال 88، میرحسین موسوی و مهدی کروبی و محمد خاتمی کمیته ای با عنوان “کمیته پیگیری آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات” تشکیل دادند که تا بتوانند اطلاعات مربوط به آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات را جمع آوری کنند. در هفدهم شهریور ماه چند تن از اعضای کمیته از جمله رئیس آن علیرضا بهشتی – فرزند آیت الله محمد بهشتی- دستگیر شدند.

 

تعداد کشته شدگان “بسیار بیش” از 89 تن

گفته می شود در آن زمان یکی از اعضای کمیته پیگیری جلسه ای با علی مطهری، تعداد کشته شدگان رسمی را ۷۲ تن اعلام می کند اما علی مطهری با رد این عدد می گوید بر اساس یافته ها و تحقیقات برخی از نمایندگان مجلس تعداد افراد کشته شده ۸۹ نفر بوده است. در گزارشی که سایت کلمه از این جلسه منتشر کرده آمده است: “پس از آن یکی از مقامات ارشد نیروی انتظامی که در دیداری با سران نظام نیزحضور داشت، این عدد اعلام شده توسط آقای مطهری را هم تکذیب می کند و فراتر از آن اعلام می کند که تعداد کشته های بعد از انتخابات بسیار بیش از این تعداد است و عدد درد آور دیگری را اعلام می کند.”

 

سپاه: 20 بسیجی کشته شدند

 فرمانده سپاه آمار معترضان کشته شده را 7 تن اعلام کرده بود. سردار محمد علی جعفری همچنین گفته 20 تن ازنیروهای انقلابی و بسیجی توسط معترضان به شهادت رسیده اند. کشته شدگانی که البته هیچ موقع اسامی شان اعلام نشده است. مقامات نظامی و امنیتی تلاش هایی هم برای مصادره کشته شدگان کردند که به نتیجه نرسید.یکی از این موارد دانشجوی کشته شده ناصر امیرنژاد بود که در جریان اعتراضات روز 25 خرداد سال 88 به دست نیروهای نظامی و امنیتی کشته شده بود. خبرگزاری فارس و مقامات سپاه نام وی را به عنوان یکی از نیروهای کشته شده خود اعلام اما بستگان وی این مساله را تکذیب کردند.

 

حسینیان: حتی مجلس ختم نگرفتیم

روح الله حسینیان نماینده مجلس هشتم و از دوستان صمیمی سعید امامی - مجری قتل های زنجیره ای- تابستان امسال گفته بود: “در جریان فتنه 88 چه فرزندان گمنامی که مظلومانه به شهادت رسیدند و ما حتی همت مجلس ختم گرفتن برای آنها را هم نداشتیم بنابراین قلمی که در این راستا قرار بگیرد و این ایثارها و شجاعت‌ها را به نسل آینده معرفی کند از خون شهدا برتر است.”

گفتنی است پس از سی خرداد سپاه و نیروی انتظامی دست کم در دو تظاهرات دیگر نیز معترضان را در خیابان ها به قتل رساندند. ششم دیماه 88 (روز عاشورا) بسیاری از معترضان با پرت شدن از روی پل های هوایی، رد شدن اتومبیل نیروی انتظامی از رویشان، شلیک گلوله و یا اصابت باتوم به سرشان در خیابان ها کشته شدند.

همچنین در تظاهرات 25 بهمن سال 89 نیز دست کم چهار شهروند با شلیک مستقیم گلوله و پرت شدن از بلندی از پای درآمدند.

این ها به غیر از شهروندانی هستند که هنگام بازداشت و زیر شکنجه شدید در سوله کهریزک به قتل رسیدند.

 

قتل شهروندان در اهواز

این قتل ها اما منحصر به پایتخت نیست و هنوز هم ادامه دارد؛ در سه هفته گذشته با یورش نیروی انتظامی به مناطق عرب‌نشین در شوش، حمیدیه و اهواز ۴۹ نفر بازداشت شدند. بر پایه این گزارش‌ها، سه نفر از بازداشت‌شدگان به نام‌های ناصر آلبوشوکه درفشان، محمد کعبی و رضا مغامسی به دلیل “جراحات ناشی از شکنجه” در زندان کشته شده‌اند. گفته می شود این بازداشت‌ها در ارتباط با تبلیغ برای ترغیب مردم به تحریم انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.