چرا آذربایجان سلاح می خرد؟

نویسنده

» تایمز ارمنستان و فروش سلاح اسرائیلی

به گزارش نشریه ها آرتص، روزنامه اسرائیلی، مقامات دفاعی اسرائیل تائید کرده اند که این کشور 1.6 میلیارد دلار اسلحه، شامل هواپیما های بدون خلبان و موشک های ضد هوایی و سیستم دفاع موشکی به جمهوری آذربایجان فروخته است؛ معامله ای که سلاح های پیشرفته اسرائیلی را در مرزهای ایران قرار خواهد داد.

فروش سلاح های اسرائیلی توسط صنایع هوایی اسرائیل در زمان حساسی انجام می شود.

اسرائیلی ها تلاش فراوانی کرده اند تا اتحادی دیپلماتیک در منطقه برقرار سازند تا از دشمنی با اسرائیل بکاهند.

بزرگترین نگرانی اسرائیل برنامه هسته ای ایران است و رهبران اسرائیل مکررا از احتمال حمله به تاسیسات نظامی ایران برای جلوگیری از تولید بمب هسته ای توسط تهران سخن گفته اند. در همین حال یک مقام آمریکایی گفته که اسرائیل ممکن است حتی بدون مطلع ساختن آمریکا به ایران حمله کند. این بدان معنی است که آمریکا مسئولیت حمله به ایران را منکر خواهد شد.

 در دولت اسرائیل اما همه از حمله به ایران استقبال نمی کنند.رئیس کمیته پدافند غیر عامل مجلس اسرائیل گفته است که اگر جنگی در بگیرد یک نفر از هر چهار نفر اسرائیلی قادر نخواهند بود از پناهگاه ها در برابر حملات تلافی جویانه استفاده کنند.

یکی از مقامات دفاعی اسرائیل که به شرط ناشناس ماندن سخن گفت می گوید: “معلوم نیست آیا فروش سلاح به آذربایجان با هر گونه حمله بالقوه اسرائیل علیه ایران مرتبط بوده است یا نه.”

روابط اسرائیل با آدربایجان، به دنبال سردی روابط اسرائیل با ترکیه، رو به توسعه بوده است. روابط اسرائیل با ترکیه پس از کشته شدن نه نفر تبعه ترکیه در کشتی ای که عازم نوار غزه بود تیره شد.

از دیدگاه سازمان اطلاعاتی اسرائیل، دوستی با آذربایجان منفعت دیگری هم برای این کشور دارد. آذربایجان مرز گسترده ای با بخش ترک نشین ایران دارد.

ماه گذشته مقامات ایرانی دولت آذربایجان را به همکاری با ماموران موساد اسرائیل متهم کردند و گفتند این کشور مسیری را برای نفوذ “تروریست ها” به خاک ایران برای کشتن کارشناسان هسته ای این کشور ایجاد کرده است.

آذربایجان این اتهامات را دروغ محض خوانده است.

سال گذشته آذربایجان 15 نفر را به جرم داشتن رابطه با یک شبکه جاسوسی ایران و دادن اطلاعات کشورهای غربی و اسرائیل به ایران محکوم کرد.

برخی نیز معتقدند سلاح های فروخته شده به آذربایجان نه در برابر ایران، بلکه علیه ارمنستان استفاده خواهد شد. اوراسیا در وب سایت خود نوشت: “زمان بندی این فروش، تا حدی گمراه کننده است چون با افزایش تنش میان ایران و اسرائیل همراه شده است؛ ولی در واقع این سلاح ها علیه ارمنستان که کنترل منطقه قره باغ را در اختیار دارد استفاده خواهد شد.”

بر اساس این نوشته “آذربایجان هیچ سودی در حمله به ایران، یا حتی همکاری در حمله اسرائیل به ایران نخواهد داشت.”

با توجه به آنچه گفته شد در واقع در حال حاضر مشخص نیست آذربایجان سلاح های فوق را با چه هدفی خریداری می کند.

منبع: تایمز ارمنستان – 28 فوریه 2012