بابک زنجانی متهم به فساد فی‌الارض شد

نویسنده
مریم کاشانی

» بسیجی اقتصادی با تصویر شطرنجی در دادگاه

اولین جلسه محاکمه بابک زنجانی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و بصورت علنی برگزار شد.

در آخرین ساعات روز جمعه دهم مهرماه “دفتر سخنگوی قوه قضاییه” اعلام کرد که این دادگاه علنی است و ظاهرا تا پیش از آن خبری از این تصمیم منتشر نشده بود. خبرگزاری ایرنا در گزارش خود از جلسه دادگاه به این نکته اشاره کرد و نوشت: “تا شب گذشته (جمعه) کسی نمی دانست جلسه دادگاه علنی است یا غیرعلنی، تا اینکه قوه قضاییه در تماس با خبرنگاران و دعوت از آنها برای حضور در جلسه دادگاه، بطور غیرمستقیم اعلام کرد دادگاه علنی است.”

این تصمیم با توجه به اینکه در پرونده‌های مشابه اجازه علنی شدن دادگاه داده نشد، اهمیتی اساسی خواهد داشت. هرچند مشخص نیست که تا پایان کار نیز جلسات دادگاه همچنان علنی باشد، اما به نظر می‌رسد که انتشار نامه بابک زنجانی خطاب به حسن روحانی مقدمه علنی شدن محاکمه بوده است. او در نامه خود تاکید کرده بود: “امروز ناخواسته این‌جانب و دولت محترم شما در کفه ترازوی عدالت قرار گرفته است. با این تفاوت که شما دارای قدرت هستید و من زندانی.” زنجانی همچنین در نامه خود روحانی و دولت او را متهم کرده بود که در حق او ستم کرده‌اند. به نظر می‌رسد او در دادگاه نیز همین مسیر را ادامه خواهد داد. بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی ایران، اولین جلسه دادگاه بابک زنجانی به قرائت بخشی از کیفرخواست او توسط نماینده دادستان سپری شد و نوبت به اظهارات متهم و وکلای او نرسید.

خبرگزاری میزان، سایت رسمی قوه قضائیه ایران، گزارش دادگاه را بدون انتشار اسم بابک زنجانی و بدون انتشار نام دیگر متهمان منتشر کرده است. در تنها تصاویر جلسات دادگاه نیز که توسط این خبرگزاری منتشر شده چشم‌های بابک زنجانی شطرنجی است. ظاهرا با توجه به منع قانون درباره انتشار هویت متهمان پیش از اثبات در دادگاه، خبرگزاری قوه قضائیه خواسته که مشکل را از این طریق حل کند.

به گزارش خبرگزاری میزان در بخشی از کیفرخواست دادستانی علیه متهم آمده است: “در زمان تحریم تمامی بانک‌ها به جز چند بانک در لیست تحریم قرار گرفتند. همچنین ارتباط سوئیفتی بانک‌های ایرانی با سایر بانک‌ها قطع بود به همین دلیل «ب . ز» درصدد برآمد که سیستم نرم‌افزاری طراحی کند. حسب تحقیقات انجام شده متهم کارت‌های بانکی جعلی زیادی را طراحی کرده بود. ۸ هزار کارت از دفتر وی کشف شد که فاقد وجه بوده است. به همین منظور سیستم نرم‌افزاری وی از ابعاد مهم پرونده است.”

در بخش دیگری از دادنامه، به ارتباط بابک زنجانی و وزارت اطلاعات هم اشاره شده بود: “متهم در طول تحقیقات ابتدایی ادعا می‌کرده که حساب کاربری ایمیلش در بانک خود از طرف وزارت اطلاعات ایجاد شده است.” دادستان همچنین زنجانی را متهم به ارتباط با خارج از زندان هم کرده بود: “متهم از طریق کارمندان زندان اوین با بیرون از زندان ارتباط برقرار کرده و از طریق فردی با خواهرش ارتباط می‌گیرد. متهم در زمان تحقیقات نیز دست از جعل برنداشته است.” و اینکه در یکی از نامه‌ها به خواهرش گفته است: “دیگر با خانم «چ» ارتباط نگیر از اینجا خبر می‌رسد به بازپرس کلی اطلاعات داده است.”

از سوی دیگر خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در گزارش خود که نام بابک زنجانی را هم منتشر کرده “شش تیغه” بودن او را هم مهم دانسته بود. گزارش خبرگزاری فارس شباهت زیادی با گزارش خبرگزاری میزان دارد. اما خبرگزاری تسنیم، دیگر رسانه وابسته به سپاه پاسداران از وجود “اتهام افساد فی‌الارض” برای متهمان این پرونده خبر داد. این خبرگزاری در حاشیه گزارش خود آورده بود: “کیفرخواست برای سه نفر و در ۲۳۷ صفحه تنظیم شده و بر اساس این کیفرخواست اتهامات «ب.ز.» افساد فی الارض، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، جعل ۲۴ فقره اسناد بانکی، پولشویی و نشر اکاذیب است.” بخشی از قرار مجرمیت بابک زنجانی هم بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم چنین بود: “۱ــ فساد فی الارض و اخلال در نظام اقتصادی کشور ۲ــ کلاهبرداری گسترده از شرکت ملی نفت ایران ۳ــ کلاهبرداری از بانک اف‌آی‌آی‌بی و جعل حواله بانکی به نام “ی” ۴ــ جعل حواله بانکی از بانک عرب ترک به بانک کنت به حساب آقای “ی” ۵ــ جعل حواله ارزی از بانک اف‌آی‌آی‌بی به بانک مسکن ۶ــ جعل چندین مورد حواله ارزی از بانک کنت به مؤسسه مالی توسعه ۷ــ جعل دستور انتقال بین‌بانکی از بانک اف‌آی‌آی‌بی به بانک اسلام ۸ــ جعل حواله نزد بانک مرکزی، جعل اسناد بانک و جعل مهر ۹ــ پولشویی به‌مبلغ ۱۹۶۷ میلیون یورو و نشر اکاذیب”

از طرفی دیگر، خبرگزاری ایسنا، در گزارش خود از اظهارات نماینده دادستان نوشت: “در تحقیقات مقدماتی اشاره شده بود که بابک زنجانی منابع ارزی در خارج از کشور دارد اما منابع تحقیقاتی نشان می‌دهد که گفته‌های وی کذب است. پذیرش هر ادعا در مراجع قضایی باید با ارائه سند صورت گیرد. بنابراین گفته بابک زنجانی مبنی بر اینکه مبلغ ۱۵ هزار یورو در خارج از کشور دارد نیاز به اسناد داشت و دستگاه قضایی نسبت به ادعای او طلب مطالبه سند کرد.” ایسنا همچنین آورد: “بابک زنجانی در کشورهای ترکیه، عراق، تاجیکستان و مالزی دارای فعالیت‌های پولی و بانکی بوده است.” و اینکه “طبق کیفرخواست صادره بابک زنجانی دارای ۱۱ شرکت نفتی بوده که مهمترین آن شرکتی در عراق با داشتن سهام ۴۹ درصدی است. همچنین نام خانمی با اسم «م.م» در بسیاری از شرکت‌ها تکرار شده که حقوق وی ماهی ۴ هزار یورو بوده است.”

همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا بابک زنجانی “۷۶ شرکت در کشورهای ایران، تاجیکستان، امارات و مالزی” داشته است. او همچنین متهم به جعل شناسنامه هم شده : “با تغییر شماره شناسنامه از ۱۶۱۸ به ۱۶۲۸ شناسنامه‌ای جعلی برای خود درست کرد و توانست با شناسنامه جعلی دسته چک جدید دریافت کند و همچنین ضمانتنامه بانکی به نام پوشینه بافت اخذ کرد.”

بر اساس اعلام رسانه‌های ایران، جلسه بعدی دادگاه فردا تشکیل خواهد شد و قرائت کیفرخواست ادامه خواهد یافت.

در حالی که هنوز قرائت کیفرخواست بابک زنجانی به پایان نرسیده است، اظهارات رسانه‌ای وکیل او اهمیتی اساسی دارد. رسول کوهپایه که وکالت بابک زنجانی را بر عهده دارد، یک روز قبل از تشکیل دادگاه به روزنامه شرق گفته بود: “در مرحله تحقیقات و بازپرسی با وجود درخواست‌های متعدد، اجازه ملاقات با موکلم صادر نشد. پس از ارسال پرونده به دادگاه، وفق قوانین و مقررات امکان ملاقات با موکلم میسر شد.” کوهپایه تاکید کرده: “با وجود بسیاری از شایعات موجود، موکل من در تمام این مدت در سلول انفرادی یکی از بندهای زندان اوین نگهداری می‌شده و هم‌اکنون هم در انفرادی به‌سر می‌برد.” و اینکه “به‌هرحال باید این واقعیت را در نظر گرفت که شخصی پس از ۲۲ ماه انفرادی در چه شرایط روحی و روانی به سر می‌برد. بخصوص که دست او هم از همه چیز کوتاه است. با وجود اینکه می‌گویند گردن‌کلفتی می‌کند اما زنجانی در یک فضای محدود و انفرادی امکان گردن‌کلفتی ندارد.”

او همچنین افزوده بود: “ادعای موکل من این است که به کشور خدمت کرده و تشخیص درستی یا غلطی این ادعا به عهده دستگاه قضائی کشور است. او معتقد است هم از سوی دشمنان نظام موردتحریم و ظلم قرار گرفته و اکنون از سوی دوستان نظام با اتهام سنگین افساد فی‌الارض مواجه شده و مدعی شده‌اند با علم و قصد خواسته به همین نظام ضربه بزند. او معتقد است که این موضوع بیش از اینکه دعوایی حقوقی باشد، یک مجادله سیاسی است. او می‌گوید دوستان بیش از اینکه دغدغه اموال بیت‌المال را داشته باشند، در جهت پیشبرد برخی اهداف سیاسی می‌خواهند او را دشمن جلوه دهند. درواقع عده‌ای با اسم رمز بابک زنجانی می‌خواهند رقیب سیاسی خود را موردهجمه قرار دهند. این شرایطی است که موکل من در این ۲۲ ماه زندان انفرادی سپری کرده است.” وکیل بابک زنجانی در همین گفتگو آرزو کرده بود که “ای‌کاش و صد ای‌کاش که دادگاه علنی برگزار شود تا حقایق برای مردم ایران روشن شود و آنها قضاوت کنند.”