احمدی‌نژاد افزایش دستمزدهای پیش از انتخابات را لغو کرد

نویسنده

» نگاه لوس آنجلس تایمز به سیاست های دولت ایران

برزو درآگاهی

در روزهای اخیر ده‌ها هزار ایرانی با مشاهده فیش حقوق خود، که در آن دستمزد آنها به میزان پیش از انتخابات کاهش یافته بود، مبهوت شدند.

پس از افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان  دو ماه ‌مانده به انتخابات 22 خرداد – که منتقدان آن را تلاش آشکاری برای خرید رای عنوان کردند – دولت محمود احمدی‌نژاد دوباره دستمزدها را کاهش داد.

بنا به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری نیمه رسمی کار، دستمزد بازنشستگان ارتش ماهیانه 100 تا 250 دلار کاهش یافته است. همشهری، روزنامه‌ای که توسط شهردار تهران اداره می‌شود، این کاهش را ماهانه بین 60 تا 200 دلار اعلام کرده است.

در کشوری که خادمان شهری و بازنشستگان معمولا با چند صد دلار در ماه زندگی می‌کنند و تورم متناوبا استاندارد زندگی مردم را پایین می‌آورد، این تغییر کمی نیست.

کاهش حقوق بر دیگر کارکنان خدمات عمومی که در ستایش و دادن پاداش به آنها در هفته‌های پیش از انتخابات افراط شده بود نیز اعمال شده است.

یک معلم مدرسه که در صورت ناشناس ماندن صحبت می‌کرد گفت، دو ماه قبل از انتخابات حقوق او از 370 دلار به 540 دلار رسید. وقتی فیش حقوقی خود را آخر تیرماه گرفت، مشاهده کرد که حقوقش دوباره به میزان قبلی بازگشته است.

بسیاری از افراد افزایش حقوق را برای جبران تورم بسیار دیر ارزیابی می کنند.

 

 

منبع: لوس آنجلس تایمز- 28 ژوئیه 2009

http://latimesblogs.latimes.com/babylonbeyond/2009/07/iran-with-vote-behind-ahmadinejad-cuts-wages-raised-before-election.html