در غربت ستار بهشتی، خاتمی کجا بود؟

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» محمد نوری‌زاد در مصاحبه با روز:

محمد نوری زاد، نویسنده و فیلمساز منتقد جمهوری اسلامی در گفت و گو با “روز” از غیبت افرادی مانند سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور سابق در مراسم چهلم ستار بهشتی که از آن به عنوان “غربت” این وبلاگنویس کشته شده نام برد، انتقاد کرد.

به گفته نوری زاد که خود در این مراسم حاضر بود، حضور افرادی مانند خاتمی یا حتی دیگر مسئولان فعلی کشور در مراسمی که با موافقت نهادهای امنیتی برگزار شده بود، می توانست مرهمی بر زخم خانواده ستار بهشتی باشد.

مراسم چهلم ستار بهشتی، عصر پنجشنبه، 23 آذر بر سر مزار او در امامزاده محمدتقی رباط کریم برگزار شد. این مراسم در پایان با حمله نیروهای امنیتی ـ نظامی به خانواده بهشتی و بازداشت برخی شرکت کنندگان به خشونت کشیده شد.

ستار بهشتی، کارگر وبلاگنویس اهل رباط کریم، از شهرستان های استان تهران بود که نهم آبان توسط مأموران پلیس فتا که فضای اینترنت را رصد می کند، در خانه خود بازداشت شد. او کمتر از یک هفته بعد و پس از آنکه در بازداشتگاهی غیر قانونی به شدت شکنجه شد، درگذشت.

اتهام این کارگر وبلاگنویس “اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکه اجتماعی و فیس‌بوک” اعلام شد. جنازه او بدون حضور خانواده اش در بهشت زهرا غسل داده و سپس در رباط کریم به خاک سپرده شد.

مرگ این وبلاگنویس 35 ساله، موجی از واکنش های داخلی و بین المللی را به دنبال داشت. مسئولان حکومتی ابتدا یا در برابر خبر منتشر شده در رسانه ها سکوت و یا آن را تکذیب کردند اما با انعکاس گسترده آن ناچار به پذیرش موضوع شدند.

در آخرین اظهارنظر مقام های قضایی، غلامحسین محسنی‌ اژ‌ه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه گفت که تعدادی از مأموران پلیس سایبری در ارتباط با پرونده ستار بهشتی در بازداشت هستند و تأیید کرد که در این پرونده “تاکنون ضرب و شتم و بد دهانی مشخص شده است.”

 

مداح بی وقفه می خواند

این در حالی است که ضرب و شتم تنها قسمت ستار بهشتی نبوده است؛ مادر و خواهر این کارگر وبلاگنویس کشته شده هم در مراسم چهلم او مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

محمد نوری زاد با تأیید این ضرب و شتم به “روز” گفت که حضور نیروهای امنیتی در این مراسم محسوس بود.

این فیلمساز و نویسنده منتقد حکومت افزود: “یک مداح و مرثیه گو را هم آورده بودند و یک مأمور امنیتی مدام در گوش این مداح چیزهایی می گفت. مداح هم بی وقفه می خواند بدون آنکه هیچ اسمی از ستار بهشتی بیاورد. مرتب می گفت این جوان مرحوم. آنقدر این مداح بی وقفه می خواند و آنقدر باندهای قوی گذاشته بودند که صدای فریادهای مادر و خواهر ستار بهشتی شنیده نمی شد.”

نوری زاد به نقل از مادر ستار بهشتی در مراسم چهلم پسرش گفت: “من از پسرم بسیار راضی هستم. از قاتل او پرسیدم وقتی ستار را می زدی او چکار می کرد؟ و قاتل هم جواب داد که می خندید.”

گیتی پورفاضل، وکیل خانواده ستار بهشتی روز گذشته به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت که “متاسفانه علیرغم اصراری که داشتم موفق به مشاهده رضایت نامه نشدم، اما بازپرس پرونده به من گفت که به دلیل وجود این رضایت نامه در پرونده نمی‌توانید آن را دنبال کنید و برای پیگیری پرونده باید رضایت نامه را پس بگیرید.”

مادر ستار بهشتی پیش از این درباره درباره نحوه اخذ رضایت اجباری توسط مأموران امنیتی از خانواده گفته بود: “مرا با قاتلان ستار روبه‌رو کردند و گفتند اگر رضایت ندهی دخترت را بازداشت می‌کنیم.”

محمد نوری زاد افزود که فضای مراسم چهلم ستار بهشتی پس از آنکه مراسم پایان یافت و قرار شد حاضران برای تسلیت به منزل مادر او بروند، توسط مأموران امنیتی متشنج شد تا از این مسئله ممانعت کنند.

او دستگیر شدگان را تعدادی از جوانان فعال در شبکه های اجتماعی و فیسبوک، برخی دیگر از حاضران و برادر ستار بهشتی اعلام کرد.

نوری زاد گفت که تعدادی از دوستان وی و خواهر و مادر وبلاگنویس کشته شده در این دقایق توسط مأموران امنیتی ضرب و شتم شدند زیرا آنها بودند که دخالت می کردند و بقیه حاضران تنها تماشاچی بودند.

 

مهمتر از ضرب و شتم

 

به گفته این فیلمساز و نویسنده منتقد حکومت، مهمتر از این برخوردهای فیزیکی “غربت” ستار بهشتی بود.

او تأکید کرد: “شخصیت های مطرح ما باید می آمدند و در این غربت شرکت می کردند. آقای خاتمی باید می آمد. برخی روحانیون صاحب نام باید می آمدند. حتی نماینده های مجلس. آنها کجا بودند؟ وقتی این مراسم مجوز برگزاری داشت چه ایرادی داشت که شخصیت های سیاسی چپ و راست می آمدند و اجازه نمی دادند تا این غربت بزرگ به عنوان یک لکه ننگ، به دامان نظام الصاق بشود.”

نوری زاد افزود: “من از این در رنجم که یک خلوت بزرگ در یک قبرستان دورافتاده در یک شهرک حاشیه تهران وجود داشت؛آن هم برای فردی که با قساوت کشته شده و خانواده اش هم مجاز نبودند حتی برای او ضجه بزنند.”

این نویسنده منتقد حکومت که پس از انتخابات ریاست جمهوری تاکنون چندین بار بازداشت شده و به زندان افتاده، افزود: “این شخصیت های پرآوازه ما که چنین قراء صحبت می کنند هیچکدام نبودند که به این خانواده تسلی بدهند. لااقل بگویند ما شما را می بینیم، می فهمیم شما چه سرمایه ای را از دست دادید و چه رنجی می کشید.”

نوری زاد گفت: “کتک زدن همیشه بوده. اگر غیر از این باشد باید تعجب کرد. اما غیبت در غربت برای من بسیار دردناک بود.”

 

خواهان قصاص

 

محمد خاتمی که غیبتش در مراسم چهلم ستار بهشتی مورد انتقاد محمد نوری زاد قرار گرفته است، پیش از این و حدود 40 روز پس از درگذشت این کارگر وبلاگنویس، خواستار “پی گیری جدی این حادثه دلخراش” شده و ابراز امیدواری کرده بود که “مسببان اصلی این فاجعه شناسایی و با آن برخورد شود تا ان شاء الله در آینده شاهد چنین رویدادهای زشت و فاجعه بار نباشیم.”

وکیل خانواده ستار بهشتی دیروز اعلام کرد که اولیای دم این کارگر وبلاگنویس، خواهان قصاص قاتل یا قاتلان فرزند خود هستند.

پیش از این و در پی انتقادهای فراوان علیه پلیس فتا و پیگیری برخی از نمایندگان مجلس، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، سرهنگ محمدحسن شکریان، رییس پلیس فتای تهران را از کار برکنار کرد. هرچند پس از مدتی اعلام شد که برکناری رئیس پلیس فتا ارتباطی با مرگ این وبلاگ نویس نداشته است.