کار احمد باطبی به بیمارستان کشید

نویسنده

po_zarezadeh.jpg

حسن زارع زاده اردشیر

احضار دانشجویان به دادگاه ها و کمیته های انضباطی در حالی رو به گسترش است که روز گذشته احمد باطبی دانشجوی زندانی در زندان اوین برای دومین بار در اثر حمله مغزی در بیمارستان بستری شد.

احمد باطبی دانشجوی زندانی، که جمعه شب دچار تشنج و ساعاتی در بیمارستان در حال کما بستری شده بود، روز گذشته نیز در اثر حمله مجدد به بهداری زندان اوین منتقل و تحت نظر پزشکان زندان قرار گرفت.

ahmadbatebib.jpg

همبندیان احمد باطبی در تماس با بیرون از زندان اطلاع دادند که وی جمعه شب دچار حمله مغزی شد و3 ساعت در حالت کما به سر برد.

احمد باطبی در تابستان امسال، مجددا دستگیر و زندانی شد و تحت فشار های شدیدی قرار گرفت. گفته می شود دیشب ماموران زندان حتی وسایل شخصی او از جمله لوازم پخت و پز را هم جمع آوری کردند و با خود بردند.

این دانشجوی زندانی، روز جمعه پس از ترخیص از بیمارستان، ابتدا به بهداری زندان و سپس به اتاق خود منتقل شد اما روز گذشته بار دیگر در اثر حمله ای که به او دست داد مجددا با آمبولانس به بهداری زندان برده شد. به گفته همبندیان باطبی، او در حین انتقال به بهداری در حالت نیمه هوشیاری بوده است.

پزشکان باطبی معتقدند او در اثر فشارهای زندان دچار ضعف اعصاب و ناراحتی های روحی شده و باید خارج از زندان تحت درمان قرار گیرد.

تحمل نمی کنیم

همزمان با سخت گیری بیشتر نسبت به دانشجویان زندانی، احضار دانشجویان به دادگاه ها و کمیته های انضباطی هم در ماه های گذشته، از جمله در دانشگاههای تربیت معلم سبزوار، آزاد سنندج، آزاد تبریز، فنی مازندران و پلی تکنیک شدت گرفته است.

در همین زمینه علی نکونسبتی، عضو مرکزی دفتر تحکیم وحدت، به روز گفت: “در طی یک سال گذشته دست کم 300 دانشجو به کمیته های انضباطی احضار شدند و با احضار های گسترده اخیر آمار دانشجویان احضار شده افزایش پیدا کرده است.”

به گفته وی، تنها در 8 ماه گذشته در دانشگاه تهران 75 دانشجو به کمیته های انضباطی احضار شده اند که در تاریخ این دانشگاه بی سابقه است.

اکبر عطری عضو پیشین شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت نیز به روز می گوید: “دولت جدید بزرگترین مشکلش با دانشگاه است و هنوز هم نتوانسته اند آن را حل کنند. اما بر خلاف انتظار آنها، دانشجویان در چند ماه اخیر خیلی فعال تر ظاهر شده اند. حال با توجه به پیشینه آدمهای دولت احمدی نژاد، آنها به عناد و سرکوب دانشجویان ادامه خواهند داد مگر اینکه اعتراضات گسترده تر و مستمر باشد و در نتیجه دولت مجبور به عقب نشینی شود.”

عطری معتقد است: “الان در تعطیلات بهمن بودیم و قبل از آن هم فصل امتحانات دانشجویان بود. از سوی دیگر در آستانه تعطیلا ت عید نوروز هستیم. همیشه از این فرصتها برای فشار بیشتر بر دانشجویان و دانشگاهیان استفاده میشود.”

به گفته وی، “با توجه به شرایط کشور که احتمال یک عقب نشینی بزرگ در برابر فشارهای خارجی هست و اینها معمولا آن را به عنوان پیروزی برای انقلاب به خورد مردم می دهند و همچنین چون احتمال اعتراض از سوی دانشگاه و فعالین دانشجویی را پیش بینی می کنند، از حال شروع به پیشگیری کرده اند.”

احضارهای جدید

اما در ادامه احضارهای دانشجویان، یونس زارعیون دبیر سابق تشکل دانشجویی آرمـان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به دادگاه احضار شد. یونس زارعیون گفت: “این شکایت از سوی فردی که در دانشگاه مسوولیتی ندارد، مطرح شده است. او در جلسه امتحان برای دانشجویان مزاحمت ایجاد می‌کرد که من به او تذکر دادم.”

این فعال دانشجویی عضو تشکل آرمان، هفته‌ گذشته نیز به کمیته انضباطی احضار شده بود. چند عضو دیگر این تشکل دانشجویی هم از مدتها پیش تحت فشار نهادهای امنیتی و قضائی قرار گرفته بودند.


در دانشگاه تربیت معلم سبزوار نیز فریدون نظری، مریم مهرآذر و مهسا فوقانی، سه عضو انجمن اسلامی دانشجویان، به دلیل اعتراض به قتل یک دانشجوی این دانشگاه و متهم کردن یکی از اعضای بسیج دانشجویی به ارتکاب این قتل، به شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب این شهر احضار شدند.

هفته گذشته 4 دانشجوی دیگر این دانشگاه، احمد نورحسینی، حسن سهیلی فرد، سعید قربانیان و کاظم حسین زاده، به دادگاه احضار شده بودند که اتهام آنها پس از حضور در دادگاه، تخریب یک ارگان با هدف تخریب نظام ذکر شد.

همچنین در ادامه احضار دانشجویان به کمیته های انضباطی، شش عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان به کمیته انضباطی این دانشگاه احضار شدند. اگرچه اعضای انجمن اسلامی دانشجویان احضار خود به کمیته انضباطی را تایید کرده اند اما، مسجدی، دبیر کمیته انضباطی دانشگاه صنعتی اصفهان به ایسنا گفته: “احضار 6 دانشجوی این دانشگاه به کمیته انضباطی صحت ندارد.”

احکام جدید

در دانشگاه فنی مازندران، 3 دانشجو به محرومیت های تحصیلی یک ترمی محکوم شدند. سعید یعقوبی‌نژاد، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران، بیژن صباغ و سیدضیاء نبوی با حکم بدوی کمیته انضباطی دانشگاه به یک ترم تعلیق از تحصیل با احتساب در سنوات محکوم شدند. اتهامات این 3 دانشجو، حضور در مراسم 16 آذر عنوان شده است.

در همین زمینه، به 5 دانشجوی دیگر این دانشگاه به نام های گیتا آذری، آرش پاکزاد، صادق خوشحال، نیکی مولانا و احسان اصغرزاده، اخطار کتبی و شفاهی داده شد.

به گفته دانشجویان دانشگاه فنی مازندران، این احکام در تاریخ 24 بهمن صادر شده‌اند، ولی تاریخ دستگاه فکس دانشگاه که بالای برگه‌های حکم به چشم می‌خورد، 13 بهمن را نشان می‌دهد. در صورتی که این تاریخ‌ها درست باشند، احکام بالا بسیار پیش‌تر از احضار دانشجویان برای دفاع حضوری صادر شده است.


در دانشگاه زنجان، کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی این دانشگاه، مجوز انتشار نشریه دانشجویی “تخته سیاه” را به حال تعلیق درآورد. در همین ارتباط، نوید نوری‌‏فر، سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان گفت: “کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی در جلسه روز بیست و چهارم بهمن از انتشار سی و ششمین شماره این نشریه که از ترم گذشته به صورت دوروزنامه منتشر می‌‏شد، جلوگیری کرد.”

وی، این اقدام را در ادامه فشارها و محدودیت‌‏های سیستم مدیریتی دانشگاه از ابتدای امسال به انجمن اسلامی، ارزیابی کرد و ادامه داد: “هیات نظارت دانشگاه زنجان به عناوین مختلف از جمله درخواست برای استعفای یکی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی، رسمیت نداشتن انجمن اسلامی، قطع بودجه، ندادن مجوز برگزاری برنامه و تعلیق فعالیت‌‏های انجمن اسلامی سعی در جلوگیری از فعالیت‌‏های انجمن اسلامی داشته است”.

نوری‌‏فر افزود: “از این پس نشریه «اوج» به صاحب امتیازی حسین خیری‌‏فام، دبیر سابق انجمن اسلامی توسط اعضای هیات تحریریه «تخته سیاه» و به همان منوال منتشر می‌‏شود.”

اعتراض

اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود در نامه‌ای به رییس این دانشگاه، از وی خواسته اند اقدامات لازم را برای بازگرداندن انگیزه به دانشجویان جهت انجام فعالیت‌های قانونی سیاسی و فرهنگی انجام دهد.

نویسندگان این نامه در بخشی از آن، با اشاره به آنچه افزایش نگرانی دانشجویان در سال تحصیلی جدید نسبت به بسته شدن فضای فرهنگی و سیاسی دانشگاه می‌خواندند، نوشته اند: “توقیف چند نشریه دانشجویی، احضار دبیر شورای صنفی به کمیته انضباطی و کشیده شدن پای یکی از دانشجویان به دادگاه تنها بخشی از اتفاقاتی است که می‌توان در این زمینه به اطلاع جنابعالی رساند. بدیهی است که پرهزینه بودن یا غیرممکن بودن فعالیت در تشکل‌ها و همچنین برخورد فراوان با نشریات دانشجویی باعث انسداد فضای فرهنگی و سیاسی دانشگاه می‌شود و این امر یا باعث سرخوردگی دانشجویان می‌شود یا آنها را به سمت انجام فعالیت‌های زیرزمینی و غیرقانونی سوق می‌دهد و در هر صورت صدمات فراوانی را برای مجموعه‌ دانشگاه به بار می‌آورد. به همین خاطر انجمن اسلامی به عنوان نماینده‌ اکثریت دانشجویان ضمن ابراز تاسف و هشدار نسبت به پرهزینه بودن رویه فعلی از شما به عنوان ریاست دانشگاه درخواست می‌کند تا اقدامات لازم را برای بازگرداندن انگیزه به دانشجویان جهت انجام فعالیت‌های قانونی سیاسی و فرهنگی را مبذول کنید.”