صف بندی پلیس در برابر روزه خواران

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» افزایش هشدار‌ها همزمان با آغاز ماه رمضان

نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی، همزمان با نخستین روز ماه رمضان، طرح ویژه برخورد با تظاهر به روزه‌خواری را آغاز کردند. این طرح روز شنبه ۳۱ تیرماه آغاز شده و به گفته رئیس پلیس پایتخت، ماموران نیروی انتظامی در این روز “با هرگونه تظاهر به روزه‌خواری و استعمال دخانیات در خودرو و معابر عمومی برخورد کردند”.پیش از این اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی به مردم هشدار داده بود که “پلیس به‌طور جدی با هرگونه تظاهر به روزه‌خواری در ماه رمضان برخورد می‌کند”.

روز شنبه، ۳۱ تیرماه از سوی مقامات جمهوری اسلامی به عنوان اولین روز ماه رمضان اعلام شد. از ساعات اولیه این روز خبرگزاری‌های مختلف تصاویری از نحوه برخورد نیروی انتظامی با آنچه “روزه خواری در ملاء عام” خوانده شده، منتشر کردند.

بر طبق طرح نیروی انتظامی “ماموران موتورسوار و خودرویی پلیس پایتخت اعم از یگان‌های انتظامی و راهنمایی و رانندگی با هرگونه تظاهر به روزه‌خواری و استعمال دخانیات در خودرو و معابر عمومی برخورد کردند”.

بر اساس تصاویر منتشر شده در خیابان‌ها و معابر عمومی موتوسیکلت ها، خودروهای شخصی و حتی عابران از سوی افراد نیروی انتظامی متوقف،کنترل و مشخصات آن‌ها ثبت شده است.

 به گفته احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی “خودروهایی که سرنشینان آن تظاهر به روزه‌خواری می‌کنند، توقیف و برای آنان پرونده قضایی تشکیل خواهد شد”.

حسین ساجدی‌نیا، رییس پلیس تهران به خبرگزاری ایسنا گفته است اغذیه‌فروشان، آب‌میوه‌فروشان، نانوایی‌ها و حلیم‌فروشی‌ها فقط می‌توانند از اذان مغرب تا اذان سحر فعالیت کنند.

سردار احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در باره فعالیت رستوران‌های بین راهی هم گفته است که آن‌ها تنها در شرایطی می‌توانند فعالیت داشته باشند که از شیشه تیره استفاده کنند.

مقامات انتظامی جمهوری اسلامی همچنین گفته‌اند امسال برای نخستین بار نیروی دریابانی انتظامی در ماه رمضان در حفظ امنیت مسافران مشارکت می کند و با مصادیق “تظاهر به روزه خواری” در سواحل دریایی هم برخورد می‌شود.

در ماه رمضان، خوردن و نوشیدن در انظار عمومی در ایران ممنوع است و با کسانی که “روزه‌خواری” کنند، برخورد می‌شود. در ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی تصریح شده است: “هر کس به‌طور علنی در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به‌ عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه ‌شلاق محکوم خواهد شد.”

براساس همین بند، وبسایت اصولگرای “صراط” در مطلبی با عنوان “آیا روزه خواران باید مجازات شوند”، برخورد با افرادی را که در ملاء عام در حال نوشیدن، خوردن و یا استعمال دخانیات هستند جایز دانسته است.

 نویسنده این مطلب ضمن اشاره به اینکه روزه خواری صراحتا در قوانین به عنوان جرم تلقی نشده نوشته برخی”به خود اجازه می‌دهند تا در برابر هر نوع تذکری که در رابطه با این عمل غیر شرعی و غیر اخلاقی به آنان داده می‌شود با لحنی توهین آمیز برخورد کنند”.

نیروی انتظامی نیز پیش‌تر بدون اشاره به مفاد قانونی اعلام کرده بود که “روزه خواری در ملاءعام از نظر شرعی حرام و مصداق جرم مشهود بوده و قابل تعقیب بوده و بدیهی است، معذوراتی مانند بیماری و مسافرت مجوز روزه خواری در انظار عمومی نیست”.

طی سالهای گذشته اخبار و گزارش‌های رسمی متعددی از برخورد با افرادی که اقدام به “روزه خواری” می‌کنند منتشر شده است.

در یکی از جنالیترین اخبار مربوط به برخورد با مصادیق “روزه خواری” در ایران، سال ۱۳۸۹ علی کریمی، بازیکن سر‌شناس فوتبال و کاپیتان تیم استیل آذین به دلیل روزه خواری از سوی این باشگاه اخراج شد.