صف‌های طولانی در روزهای گرم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» گرانی مرغ برای انتخابات ریا‌ست‌جمهوری

هم‌زمان با سخنان آیت‌الله مکارم شیرازی درباره‌ی اجتناب از خرید ومصرف مرغ٬ معاون استاندار کهکیلویه وبویراحمد خبر از “ممنوع‌الخروج” شدن مرغ‌های این استان داده است.

این در حالی است که توزیع مرغ به نرخ مصوب دولتی در نقاط مختلف کشور ادامه دارد و مردم ساعت‌های گرم تابستانی را برای دریافت مرغ در صف‌های طولانی به انتظار می‌ایستند.

هم‌زمان با بالا گرفتن بحث‌ها پیرامون قیمت مرغ در کشور٬ معاون استاندار کهکیلویه و بویراحمد٬ از “مسایل و مشکلات اقتصادی” به عنوان دلیل اصلی بالا رفتن قیمت مرغ نام برد و گفت که “مشکلات کشوری و استانی که قبلاً زیر ساخت ها آماده نشده بود موجب شده است تا عاملان و واسطه ها که خوراک تولیدکنندگان دام و طیور را به موقع به مرغداری ها نرسانند و موجب بروز چنین مشکلاتی چون گرانی مرغ شده است”.

وی اضافه کرده است که “خروج مرغ زنده و آماده طبخ از استان تا اطلاع ثانوی ممنوع است و ماموران انتظامی آنها را توقیف کنند”.

این سخنان در حالی بیان شده که ناصر مکارم شیرازی٬ از مراجع‌تقلید٬ در سخنانی ضمن انتقاد از گلایه های مردم٬ به آنها توصیه کرده که کمتر مرغ مصرف کنند و در این صورت “آسمان هم به زمین نخواهد آمد”.

وی با اشاره به اینکه خود نیز از مصرف مرغ اجتناب می‌کند٬ افزوده: “اطبا نیز می‌گویند که مواد گوشتی برای سلامتی انسان ضرر دارد”.

مکارم شیرازی پیش از این نیز با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر زندگی مردم عادی در ایران٬ گفته بود: “برای کم کردن فشار این تحریم‌ها و مساله گرانی علاوه بر تدابیری که بر دولت لازم است، سزاوار است هموطنان عزیزساده زیستی را پیشه کنند، میهمانی‌ها و جشن‌های ازدواج را ساده و کم خرج برگزار کنند، مطمئن باشند دشمن از تحمل و پایداری آن‌ها خسته خواهد شد و این وضع ادامه نخواهد یافت”.

این در حالی است که رسانه‌ها هر روز تصاویری منتشر می‌کنند از مردمی که در صف‌های طولانی٬ در انتظار دریافت مرغ به نرخ دولتی هستند. از سوی دیگر دولت محمود احمدی‌نژاد نیز اعلام کرده است که به کارمندان دولتی بن‌هایی شامل مرغ و برنج داده می‌شود

این وضعیت اما با انتقاد برخی نمایندگان روبه‌رو شده است. غلام‌رضا مصباحی‌مقدم٬ رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس٬ با انتقاد از این شیوه‌ی توزیع٬ گفته است: “شرایط کنونی کشور، شرایط بحرانی یا فوق العاده نیست؛ ما در شرایط جنگی قرار نداریم که مردم برای خرید یک کالا صف‌های طولانی تشکیل دهند. این صف‌ها در شان ملت ایران نیست. اگر دولت خدماتی به ملت ارائه می‌دهد باید در شأن و شایسته مردم باشد؛ دولت باید کالا‌ها را به طرق مختلف عرضه کند تا نیازی به تشکیل صف‌های طولانی نباشد”.

پیش از این صدا و سیما و برخی سایت‌های نزدیک به حکومت نیز از این مساله انتقاد کرده بودند. صدا و سیما در گزارشی پیرامون این موضوع٬ آورده بود: “مسئولان محترم کشور به جای آنکه همواره در فکر مدیریت جهانی، سفرهای خارجی، بی خانه های ونزوئلایی و مردم محروم و رنج کشیده آمریکا در جنبش وال استریت باشند، کمی هم به فکر ۵۰ میلیون نفری باشند که توسط سازمان آمار همین دولت دهم در خوشه سه دسته بندی شده اند و به عبارتی برای پرکردن شکم کودکانشان با گرانی اخیر مشکل دارند.”

سایت بازتاب نیز در این باره نوشته بود: “آیا چند ساعت نگه داشتن زن و فرزند مردم در گرمای ۴۰ درجه و هوای آلوده تهران برای دادن مرغ کیلویی ۴۷۰۰ تومان و دست خالی فرستادن آنان در مذهب ودین مسئولان کشور ثوابی بزرگ است یا آنکه برخی از تحقیر مردمی که چند ماه قبل با حضور در صحنه به آنان رای داده اند و فعلا تا انتخابات بعدی به آنها نیازی نیست، لذت می برند؟”

گران شدن قیمت مرغ باعث شده است که نهاد ریاست‌جمهوری نیز وارد این مساله شود. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران٬ گفته است که هفته‌ی جاری اتحادیه‌ها و تشکل‌های مرغداران گوشتی جلسه ویژه ای را با حضور مسئولان مربوطه در ریاست جمهوری برگزار خواهند کرد و اضافه کرد که برخی اطلاعات، اسناد و مدارک در این رابطه جمع‌آوری و در این جلسه ارائه خواهد شد.

وی گرچه توضیح بیشتری درباره‌ی این اسناد نداده است٬ اما تاکنون چند تن از مسوولان گفته‌اند که باندهایی تلاش دارند با گران کردن قیمت مرغ٬ سود شخصی خود را ببرند.

اوایل هفته‌ی جاری سایت جوان‌آن‌لاین٬ نزدیک به دفتر سیاسی سپاه پاسداران٬ به نقل از یک نماینده‌ی مجلس نوشته بود که دولت عزم جدی برای حل شدن مشکل گرانی نداشته و افزوده بود: “همکاری عده ای از درون دولت با سوداگران عامل تشدید گرانی‌های اخیر است”.

نادر قاضی‌پور همچنین گفته بود: “علت اصلی گرانی‌ها سیاسی است و دو سناریو در این زمینه وجود دارد: یکی اینکه می‌خواهند با این اوصاف بگویند که وزارت بازرگانی بی‌کفایت بوده و این اختیار را مجدداً به وزارت جهادکشاورزی بازگردانند و دوم اینکه می‌خواهند با طرح این مسئله در سال آخر دولت دهم سود زیادی را از این قضیه به جیب خود بزنند چون بعد از ماه مبارک رمضان کلید انتخابات ریاست جمهوری یازدهم زده خواهد شد”.

پیش از این نیز، رحمت الله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی درباره دلیل افزایش قیمت مرغ و عاملین آن گفته بود: “در ماه های گذشته تعداد محدودی از افراد صاحب نفوذ در بدنه دولت نهاده های مرغداری ها را با ارز دولتی وارد کشور کرده و جهت بدست آوردن سودهای کلان اقدام به فروش آن در بازار آزاد کردند که این مسئله موجب افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار می شود”.

این برای چندمین بار است که مسوولان دولتی متهم می‌شوند که در گرانی‌ها دست داشته‌اند. خردادماه گذشته داود احمدی‌نژاد٬ برادر محمود احمدی‌نژاد٬ که پیش از این مسوول دفتر بازرسی نهاد ریاست‌جمهوری بود٬ در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس٬ اطرافیان احمدی‌نژاد را متهم کرده بود که تلاش می‌کنند با “دامن زدن به گرانی‌ها٬ آستانه صبر و تحمل مردم” را بشکنند و “از این راه به نظام ضربه وارد می‌کنند”.

مسوولان دولتی اما همواره مقصر گرانی مرغ را٬ افراد و نهادهای دیگری دانسته‌اند. محمدرضا رحیمی٬ معاون اول احمدی‌نژاد٬ هفته گذشته از دست داشتن “استکبار” در گرانی مرغ سخن گفته بود.

علاوه بر رحیمی٬ معاون وزارت صنعت و معدن هم در واکنش به گرانی مرغ، مردم را متهم کرده و گفته بود احتکار مرغ توسط مردم دلیل گرانی مرغ است. خبرگزاری فارس به نقل از حسن رادمرد، معاون توسعه بازرگانی این وزارتخانه، نوشته بود که “شهروندان مرغ را احتکار و مازاد بر مصرف تهیه می‌کنند.”