لزوم واقع نگری در تماس با ایران

نویسنده

» مقاله دیلی نیوز درباره تازه ترین اظهارات دریاسالار مولن

دریا دار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در اظهاراتی در روز جمعه گفت ارتش آمریکا «برای مدت طولانی گزینه نظامی علیه ایران را بر روی میز داشته است»،  ولی اضافه کرد که دیپلماسی همچنان تنها راهی است که آمریکا در ارتباط با ایران دنبال می کند.

وی در مصاحبه ای با شبکه سی ان ان گفت: «من فکر می کنم ما باید بر گفتگو و تعهد متقابل تاکید کنیم ولی این کار را باید با واقع گرایی در باره آنچه ایران واقعا انجام می دهد وتعهداتی که واقعا به آن پایبند است انجام دهیم.»

ایران موافقت کرده است که با نمایندگان شش قدرت بزرگ دنیا در مورد برنامه هسته ای خود مذاکره کند ولی دیپلمات ها بعید می دانند که این نشست بتواند درحل اختلاف طولانی مدت بر سر برنامه هسته ای آن کشور  قدمی به جلو بردارد.

معذالک مقامات آمریکایی، از جمله دریادار مولن هشدار داده اند که هر گونه حمله نظامی برنامه هسته ای تهران را ممکن است به تاخیر بیانداز، ولی تنها راه کنار گذاشتن برنامه هسته توسط ایران مذاکره و قانع کردن آن کشور است.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا نیز هفته گذشته هشدار داد که حمله نظامی کل کشور را متحد خواهد کرد؛ وی از اثر گذاشتن تحریم ها در ابعادی بیش از حد انتطار نیز سخن گفت.

غرب معتقد است غنی سازی اورانیوم توسط ایران برای ساختن بمب هسته ای صورت می گیرد؛ ادعایی که ایران همواره رد کرده است. هم اسرائیل و هم آمریکا گفته اند که گزینه نظامی هنوز بر روی میز قرار دارد؛ موضعی که دریادار مولن در مصاحبه با سی ان ان نیز تاکید کرد.

مولن در پاسخ به این سئوال که آیا تصور می کند تهران برنامه هسته ای خود را برای مقاصد صلح آمیز دنبال می کند گفت: «من یک لحظه هم این را باور نمی کنم.»

وی افزود: «در واقع کلیه مدارک و شواهدی که من دیده ام خلاف این را ثابت می کند.»

مولن افزود: «ایران همچنان در مسیری است که می تواند سلاح هسته ای تولید کند؛ و آنرا در انواع سلاح ها ازجمله در موشک های خود بکارگیرد.»

 

منبع: دیلی نیوز- 30 نوامبر 2010