نگاه اعراب به مواضع ضد ایرانی رهبرانشان

نویسنده

» تحلیل الجزیره در مورد تاثیر افشاگری های ویکی لیکس

اغلب رهبران عرب خواستار حمله آمریکا به ایران هستند؛ اما به خاطر هراس از افکار عمومی در کشورهایشان، این تمایل را عملا ابراز نمی کنند.

مکاتبات محرمانه دیپلمات های آمریکایی در منطقه که توسط ویکی لیکس برملا شده، رهبران عرب ضعیف و ترسویی را به تصویر می کشد که نگران دسترسی ایران به سلاح های هسته ای و نفوذ آن در منطقه هستند، و برای غلبه بر ترس های خیالی و واقعی خود از تهران، بر روی آمریکا حساب می کنند.

اگرچه دشمنی رهبران عرب با ایران سرّ پوشیده ای نبود، اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس نشان می دهد که برخی دولت های عربی، از ایران بیشتر از اسرائیل نگرانند. به عقیده آنها، اگرچه اسرائیل سرزمین های عربی را اشغال کرده و عامل بالقوه بی ثباتی در منطقه به شمار می رود، اما ایران، ممکن است توده های عرب را علیه حکومت هایشان بشوراند.

به طور مشخص، کشورهای حوزه خلیج فارس چون بحرین، کویت و عربستان سعودی، نگرانند که مناطق شیعه نشین آنها با حمایت ایران دست به شورش بزنند، و این در حالی است که اردن و مصر، نگران پشتیبانی ایران از اخوان المسلمین سنی و به طور کلی ترویج تندروی در این دو کشور هستند؛ به ویژه اگر دورنمایی برای حل بحران فلسطین وجود نداشته باشد.

نفوذ ایران در میان توده های عرب، عمدتا نتیجه ادامه اشغال سرزمین های عربی توسط اسرائیل و فقدان پیشرفت در مذاکرات سازش است. حمایت ایران از حماس و به ویژه حزب الله – تنها جنبشی که تاکنون اسرائیل را از یک سرزمین اشغالی عربی عقب رانده – در حالی صورت می گیرد که افشاگری های اخیر در مورد انفعال دولت های عربی در قبال تل آویو، این دولت ها را در موقعیت دشواری قرار داده است.

افشاگری های ویکی لیکس، باعث تخریب هرچه بیشتر چهره رهبران عرب می شود و حمایت علنی آنها را از جنگ علیه ایران، دشوارتر خواهد کرد. حتی اگر عده ای از اعراب در نگرانی دولتمردان خود نسبت به ایران سهیم باشند، هرگونه تلاش علنی این دولتمردان در آینده برای دشمنی با ایران به جای اسرائیل، با واکنش شهروندانشان مواجه خواهد شد.

منبع: الجزیره، 29 نوامبر