کیهان: افکار عمومی علیه حماس تحریک شده

نویسنده
حسین محمدی

» بازتاب سفر خالد مشعل به عربستان

سفر خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، به عربستان، از جمله موضوع‌های مورد توجه اصول‌گرایان است. پس از موج انتقادهای اصول‌گرایان از حماس، یکی از سرمقاله‌نویسان روزنامه کیهان به دفاع از این گروه و سفر یکی از رهبرانش به عربستان پرداخته است.

سعدالله زارعی، از جمله سرمقاله‌نویسان روزنامه کیهان، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، اشاره کرد که “خود این سفر نشان‌دهنده ضعف در روابط حماس و عربستان است”. به گفته زارعی “اخبار رسانه‌ها درباره این سفر و بین واقعیتی که بود فاصله بسیار زیاد وجود دارد و در ایران این مسأله به گونه‌ای منعکس داده شده که افکار عمومی علیه حماس تحریک شده است اما در مجموع حماس شایسته اینگونه سخنان نیست”.

هفته گذشته خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی گروه حماس به عربستان سفر کرد و در جریان آن با پادشاه عربستان نیز دیدار کرد. سفری که با توجه به روابط میان ایران و حماس و اختلاف‌های میان عربستان و ایران، باعث تعجب برخی ناظران شد. پس از این دیدار برخی از زندانیان فلسطینی در عربستان از زندان آزاد شدند. همچنین درباره امکان رایزنی عربستان با مصر برای کاهش فشار بر غزه سخن گفته شد،‌گرچه به نظر می‌رسد در این زمینه توافقی حاصل نشد.

رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان پس از انتشار خبر سفر خالد مشعل به عربستان، به انتقاد از او پرداختند. از جمله وب‌سایت برون مرزی صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی در تحلیلی، سفر خالد مشعل را “پر از تناقض” توصیف کرد و نوشت: “ریاض تلاش می کند در مقابل وعده حمایت مالی، جنبش حماس را از جمهوری اسلامی ایران دور کند. راهبرد جنبش حماس در بحران سوریه و موضع گیری غیرمنتظره آن علیه نظام بشار اسد نیز در خوش بین بودن ریاض برای جلب حماس مزید بر علت است”.

روابط میان ایران و حماس، پس از درگیری‌های سوریه تیره شده بود. برخلاف ایران که در این درگیری‌ها از حامیان بشار اسد بود، حماس از مخالفان دولت اسد پشتیبانی می‌کرد و همین موجب تیره شدن روابط میان دو طرف شد.

برخی منابع خبری همان زمان نوشته بودند که این اختلاف موجب قطع کمک‌های مالی ایران به حماس شده است. آن زمان گفته شد که حماس به دلیل حمایت‌های مالی و معنوی قطر، از ایران فاصله گرفت و برخلاف انتظار جمهوری‌اسلامی،‌ از مخالفان بشار اسد حمایت کرد.

با این حال چند ماه بعد دو طرف تلاش کردند که روابط میان خود را به حالت سابق بازگردانند. علی لاریجانی، رییس مجلس نهم، زمستان گذشته گفته بود که “ایران حماس را به این دلیل که یک گروه مقاومت است حمایت می‌کند … روابط ما با حماس خوب است و به جایی که قبلا بود برگشته است. ما هیچ مشکلی با حماس نداریم”.

در پی همین سخنان و همچنین میانجی‌گری قطر، امکان سفر خالد مشعل به تهران و دیدار او با سران جمهوری‌اسلامی،‌ و از جمله آیت‌الله خامنه‌ای فراهم شد.

 زارعی در گفت‌‌وگوی خود با فارس با اشاره به همین تغییر مواضع حماس، گفت که این گروه در این مدت “دوستان صادق” خود را شناخته و “فراموش نکرده که در طول سه جنگ قبلی این ایران بود که بدون چشم‌داشت از حماس حمایت کرد. حماس به خوبی می‌داند که حزب‌الله تمام قد در جنگ اخیر از این جنبش حمایت کرد و حزب‌الله اختلافات با حماس بر سر مساله سوریه را کنار گذاشت.”