پناهندگی قایقران نوجوان تیم ملی ایران

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» آمار گریز ملی پوشان ورزش ایران بالاتر رفت

پس از چند روز کش و قوس دیروز خبرگزاریهای داخلی با نوشتاری همسان، از پناهندگی شروین پاکدل، نوجوان ۱۷ ساله عضو تیم ملی جوانان قایقرانی کایاک (کانادایی) در پرتغال خبر دادند. او دومین قایقرانی است که به جمع پرشمار ورزشکاران گریزنده از ایران افزوده می شود.

پاکدل که به دلیل نخبگی در تیم ملی زیر ۲۰ سال جای گرفته بود، همراه با سایر ملی پوشان جوان برای حضور در مسابقه های جهانی با سایر ملی پوشان رهسپار لیسبون شد. او اما در فرودگاه پایتخت پرتغال پاسپورتش را از مسوولان تیم گرفت و به نوشته رسانه ها به کشور میزبان رقابتهای جهانی پناهنده شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران “یکی از ملی پوشان قایقرانی ایران به نام شروین پاکدل که همراه با تیم ملی برای حضور در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان راهی پرتغال شده بود به این کشور پناهنده شد”.

در خبرها آمده است که این ملی پوش نوجوان به محض ورود به فرودگاه لیسبون، گذرنامه خود را از مسئولان تحویل گرفته و فرودگاه را ترک کرده است.

به نوشته فارس “او به بهانه انجام امور فرودگاهی از مسئولان تیم ملی پاسپورتش را تحویل گرفت و به سرعت فرودگاه را ترک کرد. تا این لحظه خبری از وی نیست.”

این در حالی است که پیش از این فدراسیون قایقرانی خبر پناهندگی شروین پاکدل را تکذیب کرده بود. غلامرضا امینی رئیس فدراسیون قایقرانی دیروز به خبرگزاری فارس گفت: “بنده به صورت کامل این خبر را تائید نمی‌ کنم.”

این خبرگزاری از قول رییس فدراسیون عنوان کرد: “خانواده مادری شروین خواسته‌اند او را در پرتغال نگه دارند!”

غلامرضا امینی افزود: “ما از ورزشکاران اعزامی ضمانت داریم در ضمن باید بگویم او پناهنده نشده بلکه خانواده مادری‌اش خواسته ‌اند تا شروین را نگه دارند. او بیاید قدمش روی چشم ماست و ما هیچ مشکلی نخواهیم داشت.”

با وجود گرفتن ضمانت سنگین از ورزشکاران اعزامی به مسابقه های بین المللی و مراقبت ماموران حراست، در سالهای اخیر چند ورزشکار ایرانی در کشور میزبان مانده و تقاضای پناهندگی کرده اند. فدراسیون های ورزشی البته در اعلام خبر پناهندگی همچنان طفره می روند، اما این بار خبرگزاریهای رسمی در انتشار این خبر پیشقدم بوده اند.