از سکته و استعفا تا دخالت خامنه ای

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» روز پر حاشیه دولت احمدی نژاد

با مخالفت رهبر جمهوری اسلامی، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد در سمت خود ماندنی شد. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، قبول استعفای وزرا از اختیارات رئیس جمهور است اما در محافل خبری و سیاسی ایران گفته می شود انتخاب تعدادی از وزرای بااهمیت مانند وزیر اطلاعات یا امور خارجه باید با نظر رهبری صورت بگیرد.

روز یکشنبه 28 فروردین برای دولت محمود احمدی نژاد روز پر حاشیه ای بود. در این روز، وزیر اطلاعات از سمت خود استعفا داد، وزیر علوم سکته کرد، وزارتخانه های مسکن و راه با هم و وزارت خانه های صنایع و بازرگانی نیز ادغام شدند و گزارش هایی درباره برکناری قریب الوقوع صادق محصولی از وزارت رفاه و تامین اجتماعی منتشر شد.

محمود احمدی نژاد عصر دیروز با استعفای ناگهانی حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت دوم خود موافقت و سپس او را به عنوان “مشاور رئیس جمهور در امور اطلاعاتی” منصوب کرد.

به گزارش رسانه های ایران، متن حکم احمدی نژاد خطاب به مصلحی بدین شرح بود:

“بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی

سلام علیکم

با تشکر از زحمات و خدمات جنابعالی در تصدی وزارت اطلاعات به موجب این حکم شما را به سمت “مشاور رییس‌جمهور در امور اطلاعاتی” برمی‌گزینم.

امیدوارم با توکل بر خدا و در ظل توجهات حضرت ولی عصر(عج) موفق و سربلند باشید.

محمود احمدی‌نژاد”

احمدی نژاد همچنین در نامه ای با “قدردانی از خدمات” وزیر اطلاعات با استعفای او موافقت کرد.

در این نامه  هم آمده بود:

“بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی

سلام علیکم

با تقدیر و تشکر از زحمات جنابعالی در مدت تصدی مسئولیت وزارت اطلاعات به استناد اصل یکصد و سی و پنجم قانون اساسی جمهوی اسلامی با استعفای شما موافقت می‌گردد. امیدوارم بتوانید در سنگرهای دیگری در خدمت نظام و انقلاب اسلامی باشید.

محمود احمدی‌نژاد”

اما تنها ساعتی پس ازانتشار این خبر اعلام شد که آیت الله خامنه ای با استعفای حیدر مصلحی از سمت خود مخالفت کرده و وزیر اطلاعات ماندنی شده است.

این در حالی است که رسانه های رسمی هیچ گزارشی از علل استعفای مصلحی منتشر نکرده اند.

حیدر مصلحی دومین وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد است که در دومین دولت او، جایگزین غلامحسین محسنی اژه ای شد که عملکردش در جریان حوادث پیش و پس از انتخابات جنجالی دهمین دوره ریاست جمهوری ایران با انتقاد رئیس دولت روبرو بود.

 

علت استعفای مصلحی چه بود؟

مصلحی تنها وزیر روحانی دولت نهم محسوب می شود که پیش از این نماینده آیت الله خمینی در قرارگاه های کربلا و خاتم الانبیا و سپس نماینده آیت الله خامنه ای در نیروی زمینی سپاه و نیروی مقاومت بسیج بوده است. او همچنین قبل از تصدی وزارت اطلاعات مشاور محمود احمدی نژاد در امور روحانیت و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه بود.

به گزارش سایت “الف” متعلق به احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس، لحظاتی پس از انتشار خبر استعفای مصلحی، اغلب خبرگزاری ها و سایت های خبری، به جز خبرگزاری های وابسته به دولت این خبر را برداشتند.

 این سایت نوشته برداشتن این خبر با “دستور دفتر رهبر جمهوری اسلامی” بوده است؛دستوری که البته خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) برخلاف دیگر رسانه ها آن را اجرا نکرد.

در این گزارش همچنین به نقل از یک “منبع مطلع” آمده است که “وزیر اطلاعات به دلیل برداشتن یکی از معاونین خود که نماینده مشایی و جریان انحرافی دولت در وزارت خانه بوده است با فشار دفتر رئیس جمهور مجبور به استعفا شده بود. پیش از این نیز رئیس جمهور تصمیم داشت وزیر اطلاعات را برکنار کند که آن دفعه نیز با مخالفت رهبر انقلاب مواجه شده بود.”

 

سکته کامران دانشجو

رسانه های ایران همچنین از “عارضه قلبی” وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری در حاشیه جلسه عصر دیروز هیات دولت خبر دادند.

برابر این گزارش ها، پس از آنکه کامران دانشجو، در جلسه دیروز دچار عارضه قلبی شد به بیمارستان انتقال یافت و مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی “هماهنگی‌های لازم” را برای بستری شدن وی در یکی از بیمارستان‌های تهران انجام داد.

گزارش رسمی درباره علت این اتفاق منتشر نشده اما خبرآنلاین در گزارشی که پس از دقایقی متن آن را تغییر داد، از “بحث های سنگین” در جلسه دیروز هیات دولت که منجر به استعفای یک وزیر و سکته وزیر دیگر شد، خبر داد.

در عین حال خبرگزاری فارس نیز در گزارشی از مرخص شدن دانشجو از بیمارستان خبر داد. یکی از نزدیکان کامران دانشجو هم به این خبرگزاری گفته است: “وزیر علوم از بیمارستان مرخص شده و برخی اظهارنظرهای اولیه مبنی بر دچار شدن وی به عارضه قلبی و سکته درست نبوده است. مشکل جسمانی ایشان مربوط به درد در ناحیه گردن بوده است.”

 

برکناری قریب الوقوع محصولی

 در تحولی دیگر در ارتباط با دولت احمدی نژاد، دیروز وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی با هم ادغام شدند.

به گزارش “ایسنا” بر اساس این تصمیم دولت، وزارتخانه‌های مسکن و راه نیز با هم ادغام شده‌اند و سرپرستی این وزارتخانه در حال حاضر بر عهده نیکزاد خواهد بود. در مورد مسئولیت دو وزارتخانه ادغام شده صنایع و بازرگانی نیز دولت تصمیم خواهد گرفت.

طبق مصوبه مجلس جمهوری اسلامی، دولت موظف است 5 وزارت خانه را در وزارتخانه های دیگر ادغام کند.

در همین ارتباط خبرآنلاین نیز از برکناری قریب الوقوع صادق محصولی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی از سمت خود خبر داد.

به گزارش این سایت، درحالی که صادق محصولی، وزیر رفاه، به عنوان “بازوی اصلی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها” شناخته می شود، اما خبرهاحاکیست او به زودی از بدنه دولت جدا می شود.

صادق محصولی در دولت نهم و در زمان رای اعتماد برای وزارت نفت، پس از آنکه از احتمال رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس هفتم به خود مطلع شد، اعلام کرد تمایل چندانی به حضور در مدیریت ارشد دولتی ندارد و از قبول این سمت انصراف داد. در زمان رای اعتماد برای وزارت کشور دولت نهم هم همین نظر را اعلام کرد. او حتی میان وزرای اولیه پیشنهادی محمود احمدی نژاد برای دولت دهم هم نبود و پس از کش و قوس فراوان و چند چرخش، دوباره روانه دولت شد و این بار در وزارت رفاه مشغول به کار شد.

محصولی به عنوان وزیر کشور، مسئول اجرای انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری ایران بود که نتایج آن انتخابات، اعتراضات و واکنش های زیادی به دنبال داشت.