تسلیت بی سرو صدای خامنه ای

نویسنده
حسین محمدی

» پس از جلوگیری از مراسم بزرگداشت پدر موسوی

با گذشت نزدیک به دو ماه از بازداشت خانگی موسوی و همسرش، سایت خبری تابناک -ـ نزدیک به محسن رضایی ـ- با انتشار خبری اعلام کرد آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، پس از درگذشت پدر میرحسین موسوی، با اعزام نماینده‌ای به منزل برادر وی، به وی تسلیت گفته است. 

این سایت وابسته به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره نوشته است: “حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، با حضوردر منزل آقای حاج میرعبدالله موسوی ـ فرزند ارشد آن مرحوم ـ ضمن ابلاغ پیام تسلیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، با خانواده‌ آن مرحوم ابراز همدردی کرد.“ خبر سایت تابناک در حالی اعلام می‌شود که پیش از این، انتقادات بسیاری از آیت‌الله خامنه‌ای درباره محدودیت‌های ایجاد شده برای مراسم ختم پدر میرحسین موسوی مطرح شده بود.  

مرگ پدر میرحسین موسوی در نیمه دوم تعطیلات نوروزی و در هنگامه تعطیلی نشریات و کم‌کاری سایت‌های خبری، باز هم باعث نشد که این ماجرا در سکوت برگزار شود و بدون حاشیه بماند. در همان زمان نزدیکان موسوی خبر از آن دادند که  رهبر جنبش سبز از زمان حصر خود تنها یک بار موفق به دیدار پدر خود شده که “آن دیدار در شرایط  زننده امنیتی، با حضور  سه مامور امنیتی مرد و یک مامور زن برای خانم رهنورد، میرحسین توانست با پدر محتضر خود ملاقات کند؛ به طوری که  پدر میرحسین نیز متوجه غیر عادی بودن این مساله شده بود.“ 

در همان زمان موج ارسال پیام‌های تسلیت از سوی شخصیت‌های مختلف - افرادی نظیر هاشمی‌رفسنجانی - سبب شد که رسانه‌های حامی احمدی‌نژاد به شدت به انتقاد از ارسال این پیا‌م‌های تسلیت بپردازند. هاشمی‌رفسنجانی در پیام خود، که خطاب به ”خاندان موسوی” منتشر شده بود، از میرحسین موسوی با عنوان ”فرزند خدوم و برومند”یاد کرده بود. صدور این پیام تسلیت، موج جدید از حملات علیه هاشمی‌رفسنجانی را باعث شد. روزنامه کیهان در این باره نوشت که پیام عجولانه هاشمی نشان داد که وی همچنان به عدم مرزبندی با فتنه ۸۸ اصرار دارد. روزنامه ایران نیز اعلام کرد هاشمی در پیام خود ”از عبارات و کلماتی استفاده کرده که نه تنها هیچ نشانه‌ای از تغییر در آن به چشم نمی‌خورد، بلکه نشان از دور جدید سیاست‌های حمایتی وی از جریان اغتشاش دارد”. این روزنامه در عین حال از تعاریف و تمجید‌های هاشمی از میرحسین موسوی انتقاد کرده و نوشت که این تعاریف ”هیچ سنخیتی با حوادث دو سال گذشته کشور ندارد.”

سایت  جهان‌نیوز هم با انتشار یادداشتی نوشت: ”تعریف و تمجید از میرحسین موسوی در متن پیام اگر با هدف ایجاد فرصت بهره‌برداری برای مخالفان نظام و انقلاب نبوده پس چه هدفی دیگری را دنبال کرده است؟” 

این سایت در ادامه آورده است: ”پیام تسلیت جدید آقای هاشمی مجددا بر مواضع مبهم وی در خصوص جریان فتنه افزود و مشخص نیست که آیت‌الله هاشمی با مبهم و غبارآلود نشان دادن موضع خود در قبال فتنه چه هدفی را دنبال می‌کند.”

عدم ارسال  پیام تسیلت از سوی آیت‌الله خامنه‌ای باعث انتقاد برخی از رسانه‌های سبز شده بود. سایت کلمه  با انتشار سابقه ای از پدر وی به این نکته اشاره کرد که خامنه‌ای در دوران پیش از انقلاب چند مدتی را به طور مخفی در منزل وی ساکن بوده است. آن هم در زمانی که از دست ساواک فراری بوده است. 

تابناک در همین زمینه نوشته است: “رهبر انقلاب در سال های گذشته نیز با حضور در منزل مرحوم میراسماعیل موسوی با وی دیدار کرده بود؛ همچنین سابقه آشنایی ایشان، به ربطه فامیلی مرحوم میراسماعیل موسوی با مرحوم آیت الله سید جواد خامنه ای – پدر رهبر انقلاب- بر می گردد.”

این در حالی است که با وجود چنین سابقه‌ای پس از فوت میراسماعیل موسوی،  ماموران امنیتی به میرحسین موسوی، اجازه حضور در مراسم تشییع جنازه پدرش را ندادند، اما  امکان آن را فراهم آوردند که وی شب چهارشنبه، برای دقایقی بر پیکر پدر خود حاضر شود. گفته می‌شود  در هنگام تشییع جنازه هم  تعداد  زیادی از ماموران امنیتی همراه بودند. به گزارش سایت کلمه ”میرحسین در همان لحظات کوتاه حضورش در خانه پدر، از بدو ورود تا زمان خروج، تنها یک واژه بر لبش بود: صبر، صبر و باز هم صبر. او که با برخوردهای زشت و زننده ماموران مواجه بود، در اوج آرامش و متانت به اطرافیان توصیه کرد که مقاوم باشند، آرامش خود را حفظ کنند و صبر پیشه کنند.”

این در حالی است که همان زمان روزنامه جوان -نزدیک  به دفتر سیاسی سپاه ـ  اعلام کردکه ”پس از فوت پدر ایشان به میرحسین موسوی گفته شده که مانعی برای حضور وی در مراسم‌های مختلف آن مرحوم وجودنداشته و وی می تواند در این مجالس شرکت کند،  ولیکن شخص ایشان هر بار از رفتن به این مراسم‌ها خودداری کرده است. حتی در نوبت آخر که با میرحسین موسوی این مساله مطرح شده، وی روز دوشنبه گذشته را فرصتی مناسب برای شرکت در میان برنامه‌های خانواده خود ذکر کرده بود که باردیگر شخص وی این برنامه را لغو کرده است.”

 در روز تشییع جنازه تعداد زیاد ماموران امنیتی باعث شده بود که بهشت زهرا، جوی امنیتی را تجربه کند، و با وجودی که عده زیادی حاضر بودند، اجازه اقامه نماز میت داده نشد. خاک سپاری با دخالت ماموران که از ازدحام بیشتر وحشت داشتند نیمه‌تمام ماند. حضور مردم و همچنین تعداد زیاد ماموران امنیتی باعث بروز درگیری‌ و در نهایت باعث شد ماموران امنیتی جنازه میراسماعیل موسوی را به آمبولانس انتقال داده و از محل دور کنند.

گزارش ها نشان می دهد این اتفاق باعث اعتراض و بروز درگیری‌های پراکنده‌ شد و به  بازداشت برخی از حاضران منجر گشت. برخی از اعضای خانواده موسوی، از جمله جواد سلیمی، داماد میرحسین موسوی از جمله بازداشت‌شدگان بودند. این افراد پس از چند ساعت آزاد شدند.

علی شکوری‌راد، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت نیز از جمله بازداشت‌شدگان بود. عضو شورای مرکزی حزب مشارکت، در یادداشتی که در وبلاگ خود منتشر کرده، با اشاره به درگیری‌های پیش آمده و ضرب  شتم جواد سلیمی، داماد میرحسین موسوی،  نوشت: ”مشت محکمی بر گوشه چشم چپش فرود آمد و عینکش را روی صورتش خرد کرد و بلافاصله مشت دیگری به چشم راستش. این پاسخی بود به اعتراض او به مرد درشت هیکلی که پنجه قوی خود را به بازوی زن چادری استغاثه کننده‌ای، که جرمش فریاد «یا حسین» بود، افکنده و وی را در مقابل چشمان حیرت‌زده جمعیت، کشان کشان می‌برد و گاهی ضربه‌ای نیز بر او وارد می‌کرد.”

سایت جرس هم مصاحبه‌ای با یکی از اعضای خانواده موسوی را منتشر کرد که وی در آن با اشاره به لغو مراسم ترحیم،  تاکید کرده بود: ”نهادهای امنیتی مراسم را لغو کردند و خانواده میرحسین هم فقط برای امنیت مردم این کار را انجام دادند. با اینکه مراسم لغو شده بود همه دیدند که چگونه فضای خیابان فاطمی امنیتی بود. خودروهایی که جلویشان چنگک داشت و مردم را با آن جمع می‌توانستند کنند. اسلحه‌هایی که با آن‌ها می‌توانستند به افراد رنگ بپاشند تا تحت شناسایی قرار بگیرند. دقیقا وسایلی که در ۲۵ بهمن هم دیده می‌شد. خیلی مجهز شده بودند. حتی در خیابان فاطمی رو به روی بانک ملی کانکس نیروی انتظامی نصب شده بود. در تمامی کوچه ‌ها تا میدان گلها ون های نیروی انتظامی بود و در مسجد نور را بسته بودند. این تدارکات تازه به رغم لغو مراسم ترحیم صورت گرفته بود. البته فشار زیادی نیروهای امنیتی بر خانواده میرحسین موسوی برای لغو مراسم ختم میر اسماعیل موسوی ایجاد کرده بودند.تعدادی از اعضای خانواده موسوی در بازداشت به عنوان گروگان بودند تا مراسمی برگزار نشود.”

ارسال پیام‌های تسلیت این‌چنینی از سوی رهبر جمهوری‌آسلامی به مخالفان سابقه دارد. وی در سال ۷۳ و پس از درگذشت مهندس مهدی بازرگان نیز با ارسال تلگرافی خطاب به مرحوم یدالله سحابی درگذشت بازرگان را تسلیت گفته بود. این پیام تسلیت در حالی صادر شده بود که بازرگان و یارانش در نهضت ازادی بارها مورد آزار نیروهای امنیتی قرار گرفته و در زمان بازداشت  شکنجه شده بودند.