تهدید به برکناری احمدی‌نژاد

نویسنده

» گزارش لوس آنجلس تایمز از سیاست تازه جناح راست ایران

برزو درآگاهی

تندروهای جناح راست ایران به محمود احمدی‌نژاد هشدار دادند که در صورت ادامه مقاومت در برابر خواست های رهبر  ایران، ممکن است مانند اولین رییس جمهور عزل شود.

تهدید عنوان شده جدیدترین نشانه از شکاف در میان محافظه‌کاران ایران است و می‌تواند به تضعیف بیشتر اختیارات رئیس‌جمهوری که هم اکنون نیز اصلاح‌طلبان او را غیرقانونی می‌دانند بیانجامد.

انجمن اسلامی مهندسان، یک گروه سیاسی نزدیک به علی لاریجانی رئیس مجلس ایران، در نامه سرگشاده‌ای به احمدی‌نژاد هشدار داد که ممکن است به سرنوشت نخست‌وزیر محمد مصدق که در سال 1332 در کودتایی به پشتیبانی سیا با موافقت روحانیون برکنار شد، دچار شود.

این نامه همچنین به تجربه ریاست‌جمهوری ابوالحسن بنی‌صدر که در سال 1359 پس از مشاجره با بنیانگذار جمهوری اسلامی روح‌الله خمینی برکنار شد و از کشور فرار کرد اشاره کرده است. هر دو این رهبران با حمایت گسترده ای انتخاب شده بودند.

نامه این گروه با اشاره به اینکه اقدامات اخیر احمدی‌نژاد هواداران خود او را ناامید کرده است می‌گوید: «به نظر می‌رسد شما می‌خواهید متکلم وحده باشید و نمی‌خواهید صداهای دیگر را بشنوید. برای همین وظیفه ماست که صدای مردم به به شما برسانیم.»

در همین حال پس از اینکه وزیر کشور درخواست هواداران میرحسین موسوی برای گردهمایی در مسجد بزرگی در تهران در روز پنجشنبه را رد کرد، ایرانیان برای دور جدیدی از برخورد بین معترضان و نیروهای امنیتی آماده می‌شوند. این تظاهرات قرار است به منظور بزرگداشت کسانیکه در ناآرامی‌های پس از پیروزی مناقشه‌آمیز احمدی‌نژاد بر موسوی و دو رقیب دیگر در انتخابات 22 خرداد کشته شدند برگزار شود.

هواداران موسوی در پاسخ به رد مجوز، شروع به تعیین مسیر برای راهپیمایی‌های غیرمجاز و روشن کردن شمع برای بزرگداشت چهلم کشته‌شدگان تظاهرات 30 خرداد از جمله ندا آقاسلطان که تصویر مرگ او محکومیت سراسر جهان را در پی داشت کرده‌اند.

ده‌ها نفر پس از انتخابات کشته و صدها نفر بازداشت شده‌اند از جمله آخرین آنها علی مقامی، از اعضای ستاد مهدی کروبی که به گزارش وب‌سایت‌ها روز دوشنبه در خانه‌اش دستگیر و به زندان اوین برده شد.

کاظم جلالی نماینده مجلس گفت 140 نفر از بازداشت‌شدگان آزاد شده‌اند و تنها 200 نفر دیگر باقی مانده‌اند که بسیار کمتر از میزانی است که مراقبان بین‌المللی تخمین می‌زنند.

بنا به گزارش خبرگزاری کار او گفت: «کسانیکه آزاد شده‌اند جرائم سبک‌تری داشته‌اند.»

به گزارش وب‌سایت‌های اصلاح‌طلبان، شادی صدر وکیل حقوق بشر روز سه‌شنبه با قرار پانصد هزار دلاری آزاد شد.

اما دیگر شخصیت‌های سیاسی ایرانی پشت میله‌های زندان باقی مانده‌اند.

مقامات می‌گویند رهبر ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای روز دوشنبه دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک را داد که برخی آن را به دلیل اینکه تحت کنترل سازمان زندان‌های کشور نیست گوانتاناموی ایران می‌نامند. به گزارش یک وب‌سایت اصلاح‌طلب نظارت آن بر عهده معاون رئیس پلیس کشور و فرمانده سابق سپاه پاسداران سردار احمدرضا رادان است. شاهدان به mowjcamp.com گفتند که این مکان تهویه هوا ندارد و زندانیان توسط بازجوهای ظالم کتک می‌خورند.

قربانعلی دری نجف‌آبادی دادستان کل کشور به رسانه‌های داخلی گفت: «تصمیم برای تعطیلی بازداشتگاه کهریزک پیش از انتخابات گرفته شده بود اما در رویدادهای پس از انتخابات نیاز بود که باز باشد. سرانجام رهبر از وضعیت بد و دیگر مشکلات زندانیان آگاه شد و دستور تعطیلی آن را داد.»

در میان این بلوا، احمدی‌نژاد نامه‌ای به قوه قضاییه نوشت و خواستار «حداکثر ملایمت اسلامی» در قبال زندانیان شد و تصدیق کرد «طول مدت بازداشت بیش از حد معمول شده است». این نامه انحرافی قابل توجه از اصرار دولت مبنی بر اینکه با زندانیان بسیار خوب رفتار می‌شود محسوب می‌شود.

در حالیکه انتخاب مجدد احمدی‌نژاد موجب خشم هواداران مخالف شده است، اقدامات پس از انتخابات او عصبانیت محافظه‌کاران را نیز برانگیخته است بخصوص تلاش او برای مخالفت با دستور خامنه‌ای مبنی بر کنار گذاشتن معاون اول جنجالی و برکناری غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات. پرویز سروری به خبرگزاری مهر گفت: «اقدامات بی‌ملاحظه او به خوبی نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور چالش‌های امنیتی را که با آنها گلاویز هستیم درک نمی‌کند.»

رسانه‌های داخلی گزارش دادند که محافظه‌کاران از اصرار احمدی‌نژاد برای پخش اعترافات زندانیان نیز بستوه آمده‌اند.

هواداران او پخش اعترافات را به عنوان راهی برای ساکت کردن اصلاح‌طلبان و معترضان می‌دانند، روشی که در سال‌های اولیه انقلاب توسط تندروها مورد استفاده قرار گرفت.

اما محافظه‌کاران می‌گویند پخش تلویزیونی اعترافات می‌تواند انفجار سیاسی را به دنبال داشته باشد و بطرز خطرناکی  وضعیت را غیر قابل کنترل کند. بسیاری از روزنه‌های خبری داخلی می‌گویند، محسنی اژه‌ای به همراه رئیس صدا و سیما عزت‌الله ضرغامی، روحانیون و مقامات قضایی در پشت پرده بر سر پخش چنین اعترافاتی با احمدی‌نژاد جدال دارند.

در آخر هفته یکی از نمایندگان مجلس به تندی به مقامات هشدار داد که اعترافات بدست آمده در زندان را پخش نکنند.

بنا بر مقاله‌ای منتشر شده در وب‌سایت شبکه خبری دولتی پرس تی‌وی علی مطهری گفت: «پخش اعترافات تنها می‌تواند آگاهی عمومی نسبت به اینکه آیا آنها تحت شرایط عادی گرفته شده یا اینکه تحت شرایط غیرعادی را افزایش دهد. ممکن است بازداشت‌ها قانونی باشد اما مسئله مهم این است که با این افراد طی بازجویی چگونه رفتار شده است، آیا قانون اسلامی رعایت شده و آیا آنها تحت فشار احساسی، فیزیکی یا روانی بوده‌اند یا خیر.»

گروه‌های حقوق بشر و زندانیان قبلی می‌گویند مقامات معمولا فیلم‌های اعتراف را پس از نگه داشتن زندانی در سلول انفرادی و یا پس از بازجویی‌های فرساینده که گاهی با آزار فیزیکی همراه است تهیه می‌کنند. اغلب به زندانیان گفته می‌شود که چه بگویند. در سال‌های اخیر بسیاری تحت بازجویی گفته‌اند که فریب خارجی‌ها خورده‌اند ولی بعدا آنها را انکارکرده اند.

 

منبع: لوس‌آنجلس تایمز، 29 ژوئیه