شکست برای همه خطرناک است

لوریان لوژور
لوریان لوژور

» گزارش لوریان لوژور از مذاکرات هسته ای

روز شنبه یکی از مذاکره کنندگان اصلی هیأت ایرانی گفت که شکست در مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی “برای همه خطرناک است”. این اظهارات قبل از نشست عمان که باید تا تاریخ ۲۴ نوامبر به نتیجه برسد، بیان می شود.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی ایرانی “العالم” که به زبان عربی پخش می شود گفت: “توافق هسته ای به نفع هر دو طرف و کل منطقه است […] هیچ کس نمی خواهد به شرایط قبل از توافق ژنو بازگردد، زیرا این سناریو برای همه خطرناک است.”

ایران و گروه شش کشور پس از عقد توافق مقدماتی در نوامبر ۲۰۱۳ در ژنو، ضرب الاجلی را برای رسیدن به توافق نهایی تا تاریخ ۲۴ نوامبر معین کردند. این توافق به جمهوری اسلامی اجازه خواهد داد که برنامه اتمی خود را به شکلی منحصراً صلح آمیز در ازای لغو تحریم های بین المللی دنبال کند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه و دوشنبه در عمان با وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف، و همچنین نمایندگان اتحادیه اروپا دیدار خواهد کرد تا بدین ترتیب بتوانند دیدگاه های خود را برای ادامه مذاکرات همسو سازند.

با اینکه از یک سال پیش تاکنون پیشرفت هایی در زمینه های مختلف صورت گرفته، ولی همچنان اختلافاتی درخصوص برخی مسایل کلیدی در رابطه با توان نهایی ایران در غنی سازی اورانیوم و تقویم لغو تحریم های بین المللی وجود دارد.

آقای عراقچی در ادامه گفت: “مذاکرات درخصوص یک یا دو موضوع تقریباً متوقف شده و ما امیدواریم که مذاکرات عمان به یک توافق جامع بینجامد.”

او همچنین افزود که “میزان، توان و اندازه غنی سازی و همچنین تأخیر برای داشتن یک غنی سازی صنعتی، درحال حاضر موضوعات اصلی مورد بحث اند”. تهران خواهان لغو فوری و کامل تحریم های اقتصادی در چارچوب یک توافق نهایی است، درحالی که غربی ها به دنبال یک راه حل تدریجی هستند.

به گفته یک منبع دیپلماتیک در تهران، پیشنهادات جدید گروه شش کشور به ایران اجازه خواهد داد که “خیلی سریع” از مزایای یک توافق بهره مند گردد و بدین ترتیب نگرانی کشورهای غربی نسبت به انحراف احتمالی برنامه صلح آمیز اتمی ایران و گام برداشتن به سوی یک برنامه نظامی ازبین برود. این منبع به جزئیات بیشتری در این زمینه اشاره نکرد.

کشورهای غربی و اسراییل مظنون به آنند که ایران می خواهد از برنامه غنی سازی خود برای تولید بمب اتمی استفاده کند و این موضوع همواره مورد تکذیب ایران بوده.

آقای عراقچی همچنین خاطرنشان کرد: “جمهوری اسلامی هرگز به دنبال تولید سلاح اتمی نخواهد رفت. ولی به خوبی می دانیم که آنها تضمین می خواهند.”

منبع: لوریان لوژور، ۸ نوامبر