ملاقات رفسنجانی با فرزندش در حضور ماموران

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه روز با فاطمه هاشمی

فاطمه هاشمی در مصاحبه با “روز” اعلام کرد که اکبر هاشمی رفسنجانی روز گذشته و در حضور ماموران با مهدی در بیمارستان ملاقات کرده: “ملاقات پدرم در حضور ماموران بود و بیرون در هم تعداد زیادی مامور حضور داشتند. امکان ملاقات به صورت تنها و بدون حضور ماموران نبود”.

دختر بزرگ هاشمی رفسنجانی که او هم روز گذشته با مهدی هاشمی در بیمارستان ملاقات کرده، می افزاید: اتهاماتی که در زندان به مهدی تفهیم کرده و سئوالاتی که از او پرسیده اند همان هایی است که در سایت ها و رسانه ها نوشته بودند و مهدی همه این مسائل را رد کرده و گفت که هیچ سند و مستندی برای ادعاهایشان ندارند.

به گفته خانم هاشمی “متخصص قلب از چهارشنبه هفته قبل گفته بود مهدی هاشمی باید به بیمارستان منتقل شود اما آقایان تا دیروز در این زمینه تعلل کردند”.

مهدی هاشمی، شامگاه یکشنبه دوم مهرماه به ایران بازگشت و صبح روز بعد، پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت شد. او از سوی برخی مقام های حکومتی، شخصیت های سیاسی و رسانه های جناح حاکم اصولگرا، فرد پشت پرده فتنه ۸۸، و عامل مدیریت و هدایت ناآرامی ها و اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، معرفی می شود که با تشکیل کمیته صیانت از آرا در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و تأسیس سایت جمهوریت، به شبهه تقلب در انتخابات دهم دامن زد.

فرزند آقای هاشمی رفسنجانی روز گذشته برای انجام آزمایشات پزشکی و آنژیوگرافی به بیمارستان دی منتقل شد. فاطمه هاشمی، خواهر مهدی هاشمی در مصاحبه با “روز” درباره آخرین وضعیت جسمانی برادرش و اتهامات و بازجویی های او می گوید: بیش از سه هفته بود که می گفتیم مهدی نیاز به آنژیو گرافی دارد اما توجهی نمیکردند. میدانستند وضعیت خوبی ندارد اما توجهی نمی کردند تا چهارشنبه هفته قبل پس از عارضه قلبی که مهدی دچارش شد اجازه دادند پزشک متخصص قلب او را ببیند و گفته بود که باید به بیمارستان منتقل شود اما باز تعلل کردند تا دیروز بالاخره او را به بیمارستان دی منتقل کردند.

خانم هاشمی می افزاید: الان که از پیش او می آیم فشار خون اش به شدت بالا بودو ضربان قلب اش هم بالاست. یکسری آزمایشات انجام داده اند و فعلا بیمارستان است تا آنژیوگرافی انجام شود.

خواهر مهدی هاشمی از ملاقات پدرش در بیمارستان با مهدی چنین می گوید: پدرم دو بار برای ملاقات به بیمارستان آمد اما ملاقات او با مهدی هم در حضور ماموران انجام گرفت، ماموران هم در اتاق ماموران حضور داشتند و هم بیرون اتاق و پشت در تعداد زیادی مامور بودند و امکان ملاقات بدون حضور ماموران نبود.

از فاطمه هاشمی می پرسم در دیداری که با مهدی داشتید درباره شرایط نگهداری اش در زندان، نحوه بازجویی ها و اتهاماتی که به او تفهیم شده صحبتی کرد؟ می گوید: در یک اتاق کوچک نگهداری می شود که یک توالت ایرانی داخل اش است که بوی تعفن آن به شدت آزاردهنده است. مهدی که تمام این مدت انفرادی بوده میگفت دو سه روز اول بازداشت هیچ بازجویی نداشته و پس از آن هم یکبار ۱۵ روز تمام سراغ او نیامده اند و همین مساله فشار زیادی بر او وارد کرده.

خواهر مهدی هاشمی می افزاید: البته در اتاق ماموران حضور داشتند و مهدی نتوانست خیلی برای ما توضیح دهد اما به طور کلی گفت که اتهامات اش هم مسائل امنیتی و هم مسائل اقتصادی است اما گفت که هیچ سندی برای هیچ یک از اتهاماتی که می زنند ندارند. مهدی گفت اتهاماتی که می زنند همین هایی است که در سایت ها و روزنامه ها و رسانه های خودشان مدام نوشتند و هیچ سندی هم ارائه ندادند.

به گفته خانم هاشمی، مهدی هاشمی هیچ یک از اتهامات منتسب را قبول نکرده است: مهدی اتهامات را کاملا رد کرده. میگفت بازجویی ها و حرف هایی که بازجوها می زنند مزخرف است، یک سری اتهامات بدون حساب و کتاب و بدون سند را مدام تکرار میکنند، آن هم اتهاماتی که مبنای درستی ندارد و از سایت ها و روزنامه های خاص برداشته شده است.

از خانم هاشمی درباره احضار و بازجویی مجدد برخی از زندانیان سیاسی در ارتباط با مهدی هاشمی می پرسم.می گوید: حسن معادیخواه، محمدرضا رجبی و امیرعلی آقایاری که هر سه نفر زندان هستند را به اتاق بازجویی و پیش مهدی برده اند. دو نفر از آنها سخنان بازجوها را نپذیرفته و ادعاها را رد کرده و گفته اند که این اتهامات درست نیست اما یک نفر از آنها سخنانی مطرح کرده که مهدی این سخنان را رد کرده و گفته برای هر ادعایی که می کنید باید سند بیاورید. در واقع غیر از آن مسائل سیاسی که با هدف تسویه حساب های سیاسی و تحت فشار قرار دادن پدرم علیه مهدی در سایت ها و روزنامه هایشان مطرح کرده اند هیچ چیز دیگری نیست و در بازجویی ها هم همان ها مطرح می شود.

تاکنون دستگاه قضایی به صورت رسمی درباره اتهام یا اتهامات انتسابی به مهدی هاشمی اطلاع رسانی نکرده است.

به ویدئویی اشاره می کنم که روز انتخابات جنجال برانگیز ۲۲ خرداد ۸۸ منتشر شد؛ ویدئویی که عفت مرعشی، همسر آقای هاشمی رفسنجانی، پس از رای دادن، خطاب به مردم می گوید اگر تقلب شد بیایید بیرون. از فاطمه هاشمی می پرسم گفته می شود یکی از دلایل برخورد با فائزه و همین طور مهدی هاشمی، همین ویدئو است. براساس آنچه در سایت های امنیتی نوشتند مادر شما را محرک اعتراضات خیابانی مردم قلمداد میکنند.

 می گوید: فشاری که روی مهدی و فائزه است به خاطر پدرم است. بارها گفته ام که می خواهند با پدرم اینگونه برخورد کنند، می خواهند آقای هاشمی را حذف کنند، اما آن حرف مادرم هم می تواند یکی از دلایل باشد اما حالا که با او و پدرم مستقیم نمی توانند برخورد کنند با برخورد با مهدی و فائزه آنها را تحت فشار قرار میدهند.

درباره آخرین وضعیت فائزه هاشمی هم که در حال حاضر در بند زنان زندان اوین در حال سپری کردن محکومیت خود است می پرسم.خواهرش می گوید: وضعیت فائزه خوب است او مشکلی با زندان ندارد جز همین مساله اخیر که ریخته اند و با آن روش بسیار زشت زندانیان را بازرسی بدنی کرده اند و این باعث آزار و ناراحتی فائزه هم شده بود، همچون سایر زندانیان.

می پرسم آیا درخواست ملاقات حضوری یا استفاده از مرخصی برای فائزه داده اید؟ می گوید: برای مرخصی هیچ درخواستی داده نشده اما اخیرا فائزه درخواست ملاقات حضوری داده که هنوز قبول نکرده اند.

فائزه هاشمی یک روز پیش از بازگشت و زندانی شدن مهدی هاشمی، بازداشت و برای سپری کردن محکومیت خود راهی زندان اوین شد. او به ۶ ماه حبس و ۵ سال محرومیت از فعالیت های سیاسی، مطبوعاتی و اجتماعی محکوم شده است.

 خانم هاشمی در مصاحبه با سایت روزآنلاین گفته بود که مملکت دست اراذل و اوباش است و پس از همین مصاحبه متهم به تبلیغ علیه نظام شد.

فاطمه هاشمی در پایان می گوید: ما الان نگران مهدی هستیم و امیدواریم حداقل در بیمارستان بتواند آنژیوگرافی را دور از استرس انجام دهد که متاسفانه با حضور ماموران و وضعیتی که هست استرس زیاد است.

به گفته او، مهدی هاشمی بعد از انجام آنژیوگرافی به زندان بازگردانده خواهد شد.