دستگیری و بی خبری در فضای امنیتی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» بیش از ۲۸۰ نفر در خوزستان بازداشت شده اند

بازداشت ها در خوزستان همچنان ادامه دارد و به گفته کریم دحیمی تاکنون بیش از ۲۸۰ نفر در این استان دستگیر شده اند. خانواده های بازداشت شدگان به “روز” میگوینداز وضعیت آنان بی اطلاعند. بازداشت شدگان در زندان های کارون، عملیات کارون، سپیدار اهواز و بازداشتگاههای اطلاعات در شهرهای اهواز، حمیدیه و شادگان نگهداری می شوند.

کریم دحیمی، فعال حقوق شهروندان عرب استان خوزستان در مصاحبه با “روز” میگوید: اسامی بیش از ۲۸۰ نفر از بازداشت شدگان به دست ما رسیده است اما دوستان ما در منطقه و فعالان حقوق بشر می گویند که تعداد بازداشت ها بیش از این است.

 

او توضیح میدهد که هر ساله همزمان با سالگرد اعتراضات مردمی در فروردین سال ۸۴، منطقه امنیتی و فعالان و چهره های شناخته شده بازداشت می شوند: “سال ۸۴ به خاطر نامه ای که به آقای ابطحی منسوب بود اعتراضاتی از سوی مردم انجام شد. هر سال هم همزمان با سالگرد این مساله اعتراضاتی شکل می گیرد. بازداشت ها هم هر سال انجام می شود اما امسال هم میزان بازداشت ها بسیار زیاد و هم وضعیت امنیتی شدیدتری حاکم شده است”.

 

در تظاهرات سال ۸۴ تعدادی از تظاهرات کنندگان کشته و زخمی شدند. ۶ سال بعد و در ۲۶ فروردین ۹۰، همزمان با سالگرد همین قضیه بیش از ۱۲ تن کشته شدند.

 

آقای دحیمی می گوید: بازداشت های اخیر برای جلوگیری از شکل گرفتن اعتراضات و برگزاری تظاهرات صورت می گیرد و در شهرها و نقاط مختلف، فعالینی که سابقه بازداشت یا احضار داشته اند به صورت گسترده بازداشت می شوند.

 

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس جمهور وقت، نامه منسوب به خود را همان زمان تکذیب کرده بود؛نامه ای که در آن بر تغییر ترکیب جمعیتی اعراب خوزستان و تغییر اسامی عربی مکان ها تاکید شده بود. اما کریم دحیمی میگوید: “این نامه به صورت رسمی از سوی دولت تکذیب نشد بلکه آقای ابطحی آن را در وب سایت اش ودر مصاحبه با بی بی سی تکذیب کرد. در حالیکه انتظار می رفت دولت رسما وجود چنین بخشنامه ای را تکذیب کند. در هر صورت چه آن نامه درست بوده باشد یا دروغ، بازداشت های گسترده، هر سال همزمان با آن نامه و اعتراضات آن زمان انجام می شود. امسال هم علیرغم این همه بازداشت در برخی شهرها، تظاهرات و اعتراضات انجام شده است.”

 

سئوال میکنم از میان بازداشت شدگان کسی آزاد شده؟ آقای دحیمی میگوید: “همان روزهای اول بازداشت، تعدادی از نوجوانان را هم که زیر سن قانونی بودند بازداشت کرده بودند که با قرار وثیقه آزاد شده اند اما غیر از آنها نه فقط کسی دیگر آزاد نشده، بلکه بازداشت ها همچنان ادامه هم دارد. خانواده ها هم هیچ اطلاعی از وضعیت بازداشت شدگان ندارند.تنها چیزی که میدانیم این است که آنان در زندان های کارون، عملیات کارون، سپیدار اهواز و بازداشتگاههای اطلاعات در شهرهای اهواز، حمیدیه و شادگان نگهداری می شوند”.

 

یونس سرخی (شاعر)، محمد دورقی، عبدالعال دورقی (شاعر) و دخترش شیما دورقی، عباس سحاگی (خواننده)، حمید فریسات، محمد عبیداوی، مجید مزرعه، حبیب مزرعه( شاعر) و فرزندش عدنان مزرعه، سالم باوی، جاسم شهبازی، صلاح بیت حردان، عدنان حیدری، عقیل و هادی حیدری، احمد ابن عابد حیدری و احمد ابن فرهان حیدری از جمله بازداشت شدگان هستند.

 

دعیر بیت حردان، پدر صلاح الدین حردانی در مصاحبه با “روز” میگوید که از وضعیت فرزندش خبری در دست نیست.

 

او توضیح میدهد: “خانه ما حمیدیه است و پسرم در اهواز در تاکسی تلفنی کیان پارس کار میکند. او را تلفنی به اداره اطلاعات احضار کردند. رفت و بازجویی کردند که چه میکنی و کجا می روی و از این سئوالات. بعد گفتند برو. او هم به خانه برمیگردد ولی ساعت ۳ نیمه شب نیروهای امنیتی می ریزند خانه و او را بازداشت میکنند. الان تنها چیزی که میدانیم این است که او را ابتدا به بازداشتگاه اطلاعات اهواز و سپس زندان قدس سپیدار اهواز منتقل کرده اند”.

 

آقای بیت حردان از فعالین سیاسی است و پیش از این ۱۳ سال زندان بوده و اکنون در خارج از کشور به سر می‌برد. او می‌گوید که فرزندش هیچ گونه فعالیت سیاسی و اجتماعی و فعالیت دیگری ندارد اما تاکنون ۷ بار بازداشت شده است. پدر صلاح الدین حردان توضیح میدهد: “هر مناسبت یا مساله ای که پیش می آید می روند صلاح الدین را بازداشت می کنند. او خود بارها گفته که هیچ فعالیتی ندارد، سرش به زندگی اش است و با عقاید و فعالیت های سیاسی من هم هیچ ارتباطی ندارد. حتی گفته که مخالف اعتقادات پدرم هستم و هیچ کاری هم به دولت و سیاست ندارم، چرا هر مساله ای هر جایی می شود می آیید مرا بازداشت می کنید؟ اما خب باز هم او را بازداشت کرده اند و اتهام حضور در اغتشاش و تظاهرات زده اند، در حالیکه اصلا روزی که تظاهرات شد پسر من زندان بود و خودشان از قبل او را بازداشت کرده بودند و در تظاهراتی حضور نداشت”.

 

محمد حیدری برادر احمد حیدری هم می‌گوید که ۶ فروردین برادر و ۴ پسر عمویش یعنی عدنان، هادی، عقیل و صلاح ابن فرهان حیدری بازداشت شده اند. از وضعیت هادی حیدری که در بازداشتگاه اطلاعات زندانی است خبری در دست نیست اما احمد حیدری و بقیه به زندان کارون منتقل شده اند.

 

آقای حیدری می افزاید: “بازداشت شدگان دسترسی به وکیل ندارند و از اتهاماتی که به آنها نسبت داده اند هم بی خبر هستیم. برخی حتی به درستی نمی توانند فارسی صحبت کنند و نیازمند مترجم هستند. درکل وضعیت آنها ما را نگران کرده است چون هیچ فعالیت سیاسی هم نداشتند. از فعالان فرهنگی هستند که گاهی در شب شعرهایی که برگزار می شد شرکت میکردند.”