دو مامور آتش نشان و یک نردبام

نویسنده
فیروزه متین

» آتش سوزی خیابان جمهوری و عوامل آن:

در حالی که حادثه دلخراش مرگ دو کارگر زن در پی آتش سوزی در یک کارگاه تولیدی پوشاک در خیابان جمهوری تهران، با بالاگرفتن مطالبه استعفای مقامات مسئول از جمله شهردار تهران و رئیس سازمان آتش نشانی همراه شده، نهادهایی که از اواخر هفته گذشته مسئول رسیدگی به این پرونده شدند، تمام تقصیرها را بر گردن دو کارگر آتش نشان حاضر در محل انداخته و آن دو تن را بازداشت کرده اند.

 اعتراض های مردم که با دیدن عکس و فیلم هایی از ماجرا به شدت تحت تاثیر قرار گرفتند، تا حدی بود که رییس دولت را به میدان کشاند و حسن روحانی پیش از سفر به اجلاس داووس از معاون اول خود خواست به این پرونده رسیدگی کند. در همان حال رسانه های وابسته به اصولگرایان که معمولا در حوادث مشابه در انتقاد و همصدایی با مردم علیه دولت تردیدی به خود راه نمی دهند در مقام هواداری از باقر قالیباف منقدان را “مخالف با مدیریت جهادی” توصیف کردند.

همزمان با افزایش فشارها، روز جمعه، خبرگزاری ها از بازداشت دو نفر در ارتباط با حادثه خیابان جمهوری خبر دادند. کاری که از دید عموم برای آن بود که فضا را از التهاب بیندازد.

خبرگزاری مهر در این باره نوشت: “رئیس ایستگاه یک سازمان آتش نشانی تهران- ایستگاه حسن آباد- پس از تحقیق در دادسرای جنایی تهران از سوی بازپرس پرونده بازداشت شد. بازپرس جنایی همچنین اپراتور نردبامی که در این عملیات به علت نقص در سیستم کامپیوتر کار نکرده بود را بازداشت کرد. تحقیقات جنایی در خصوص این ماجرا همچنان ادامه دارد. این در حالی است که خانواده قربانیان این حادثه نیز با مراجعه به دادسرا به طرح شکایت پرداخته اند.محل حادثه نیز با دستور بازپرس پرونده پلمپ شده است. صبح دیروز یک تیم از کارشناسان پلیس آگاهی با حضور در کارگاه خیاطی به بررسی محل پرداختند تا احتمال عمدی بودن آتش سوزی و یا قصور در این ماجرا را بررسی کنند. دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز عصر چهارشنبه از محل وقوع آتش‌سوزی بازدید کرد و از شاهدان این حادثه خواست اطلاعات خود را در اختیار دادستانی تهران قرار دهند”.

دو مامور آتش نشانی در حالی بازداشت شده اند که افکار عمومی، خواهان برخورد با مقامات مسئول بودند و حتی زمزمه لزوم استعفای شهردار تهران شنیده می شد.

 معصومه آباد، عضو محافظه کار شورای شهرتهران گفت: “روزانه حدود ۱۶۰ عملیات از سوی آتش‌نشانی تهران انجام می‌شود و مسئله مهم، کاهش چشمگیر میانگین زمانی رسیدن آتش‌نشانان به محل حادثه و کاهش تلفات و خسارات در سال‌های اخیر است، به طوری که آمار تلفات از ۳۷ تن در سال ۹۰ به ۲۱ تن در سال ۹۱ رسیده و در سال جاری نیز با احتساب دو زنی که کشته شدند، این آمار ۱۲ نفر بوده است که این یعنی به طور متوسط سالانه ۳۰ درصد کاهش تلفات. این ساختمان پیشتر به دلیل موارد ناایمن، اخطار کتبی دریافت کرده بود. حادثه خیابان جمهوری زنگ خطری است برای ۹۹ درصد از ساختمان‌های مناطق ۱۱ و ۱۲ شهرداری تهران، چرا که ساختمان‌های این مناطق نیز آبستن چنین حوادثی هستند و این موضوع در شناسنامه ایمنی‌شان نیز وجود دارد”.

عضو شورای شهر، حتی پیش از اعلام نتیجه بررسی های هیات هایی که مامور شده اند تاکید کرد “خطای انسانی صورت نگرفته. در بررسی‌های خود متوجه شده‌ام که این نردبام بارها عملیات انجام داده که آخرین عملیات آن مربوط به ۱۸ آذرماه امسال بوده است. همچنین نردبام آتش‌نشانی اپراتورهای خاصی دارد که در بررسی‌های مشخص شد که اپراتور این نردبام از مجرب‌ترین پرسنل آتش‌نشانی بوده که قبلا نیز با این وسیله کار کرده است”.

 خوشزاد مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران هم آنطور که خبرآنلاین گزارش داده، می گوید: “آن چه رخ داده یک مسئله نادر است. وقوع این حریق می‌تواند بر اثر یک بی‌احتیاطی و مانند این باشد. همکاران ما در سازمان آتش‌نشانی در حال بررسی آن هستند. در طول مسیری که نردبام دوم در حال اعزام به محل بود، ایشان (کشته شدگان) این ریسک را انجام داده و از پنجره خارج شده‌اند که متاسفانه منجر به سقوط‌شان شد. همانطور که در تصویر و فیلم‌های منتشر شده، دیده می‌شود، به نظر می‌رسد این فرد قصد داشته از کامپوزیت عمودی نمای ساختمان، برای سر خوردن به پایین استفاده کند و اگر وی ۱۵ ثانیه بیشتر مقاومت می‌کرد یا زیر پایش شکسته نمی‌شد، نردبام دوم آتش‌نشانی، عملیاتی می‌شد و همانطور که در مدت ۹۵ ثانیه، پنج تن را از میان شعله‌های آتش در این واحد نجات داد، این زن نیز نجات داده می‌شد.همکارانم که در پی حواشی ایجاد شده در این حادثه دچار ضعف روحی شده‌اند، می‌خواهند که بیشتر از گذشته و با انگیزه بیشتر تلاش کنند”.

بر اساس این گزارش، این مقام مسوول حاضر به استعفاء از مقام خود به خاطر بروز این حادثه نشد.

پس از اظهارات وی، محمدرضا حاجی بیگی مدیرعامل اسبق آتش نشانی تهران گفت: “اگر این حادثه در زمان ریاست من براین سازمان اتفاق می افتاد به طور قطع و بدون درنگ استعفا می کردم. درباره این حادثه حرفها وناگفته های زیادی دارم که منتظرمی مانم تا دستگاه قضایی و کارشناسان مقصر یا عاملان اصلی این حادثه را معرفی کنند”.

اما، مقامات شهرداری و حتی شخص محمد باقر قالیباف در حالی تلاش دارند تا همه تقصیر ها را گردن دو مامور جزء و کار نکردن یک نردبام بیاندازند که سایت جنبش راه سبز، بازداشت دو مامور را “ساکت کردن جو ملتهب به وجود آمده و نه احقاق حق” دانسته و به نقل از نعمت احمدی، حقوقدان نوشته است: “به نظر من بازداشت موقت این دو نفر قبل از آنکه جنبه حقوقی داشته باشد یک جنبه روانی برای آرام کردن جامعه دارد، به لحاظ اینکه یک حادثه به شدت متاثرکننده به وقوع پیوسته است و اصلا پذیرفتنی نیست که دو زن با آن شرایط در آنجا بیفتند و کشته شوند. اگر از باب قاعده تسبیب در نظر بگیریم باید چارت سازمانی را لحاظ کنیم و ببینیم نوک هرم و مسئول اصلی کیست. میزان مسوولیت‌ها به میزان مدیریت منابع در اختیار بستگی دارد. یعنی باید پرسید آیا یک ایستگاه آتش‌نشانی تلفن درجه یک و دو و سه دارد؟‌ آیا ایستگاه آتش‌نشانی متناسب با تلفن هایی که می‌شود،‌ ابزار دارد؟

به گفته این وکیل دعاوی “یک آتش‌سوزی برزگ در یک روز تعطیل در مرکز کشور رخ م یدهد و یک ماشین آتش‌نشانی می‌آید، باید پرسید برابر مقررات حاکم بر اینگونه حوادث،‌ چند ماشین باید بیاید؟ بسیج‌کننده ایستگاه‌ها کیست؟ تعریف ابزاری که ماشین‌های آتش‌نشانی باید با خود داشته باشند چیست و شامل چه چیزهای می شود؟”

به نوشته رسانه ها فرزند یکی از کشته شدگان توسط مادر از وقوع آتش سوزی در محل کارش با خبر می شود و خود را به آن جا می رساند اما در این فاصله هنوز ماموران حادثه دیدگان را نجات نداده بودند.

 محسن سرخو نماینده شورای شهر گفته که دو ماه پیش نسبت به معیوب بودن ابزار آتش‌نشانی تذکر داده “من بر این باورم قبل از اینکه از شهرداری تحقیق شود هر نوع بازداشتی برای ساکت کردن روح جامعه است نه احقاق حق و این شیوه رسیدگی درست نیست. اگر نظر قاضی بر قتل عمد است بازداشت موقت موضوعیت دارد و اگر علت بازداشت، عجز از تودیع وثیقه است،‌ مبلغ وثیقه را بگویند”.

او افزوده است: “مقصر اصلی شهرداری است. شهرداری که این توان را دارد اتوبان دو طبقه بسازد چه طور ایستگاه‌های آتش‌نشانی‌اش مجهز نیستند؟ یک ایستگاه آتش نشانی در چهارراه ولیعصر است و فاصله آن تا خیابان ابوریحان که محل حادثه بوده کمتر از دو دقیقه است. آتش‌نشانی مرکز در حسن‌آباد است. یک ایستگاه دیگر هم در میدان انقلاب وجود دارد”.