درخواست سازمان ملل از ایران برای توقف اعدام

نویسنده

» گزارش آ ب ث

تنها در دو هفته اول ماه ژانویه، ۴۴ نفر در ایران اعدام شدند که جرم اکثر آنها قاچاق مواد مخدر ذکر شده است.

احمد شهید و کریستف هینس، دو کارشناس از دفتر کمیسیون عالی در امور حقوق بشر، تعداد فزاینده اعدام ها در ایران را محکوم کردند و از مقامات این کشور خواستند این روند را متوقف کنند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، دراین رابطه اظهار داشت: “ما به واقع شگفت زده شده ایم که چطور پس از این همه درخواست از مقامات ایرانی برای لغو موقت اعدام، آنها همچنان به این روند ادامه می دهند.”

در دو هفته اول ماه ژانویه حداقل ۴۴ نفر در ایران اعدام شدند، به طوری که ۳۳ مورد اعدام به هفته دوم مربوط می شود. از نظر این دو کارشناس که سابقاً تعداد اعدام شدگان در ایران در سال ۲۰۱۳ را ۵۹۷ مرد و ۲۸ زن اعلام کرده بودند، وضعیت کنونی در این کشور هشدارآمیز است.

اکثر این اعدام ها به قاچاق مواد مخدر مربوط می شوند و این درحالی است که جرم برخی اعدام شدگان “اقدام علیه امنیت ملی” ذکر شده. احمد شهید به ویژه نگران افزایش اعدام فعالان سیاسی و افرادی است که متعلق به اقلیت های قومی و نژادی هستند.

هر دو کارشناس از مسؤولان ایرانی خواسته اند که به فراخوان های توقف اعدام زندانیان سیاسی و جرائم مربوط به قاچاق مواد مخدر گوش فرا دهند. خوان مندز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور شکنجه نیز حمایت خود را از این فراخوان اعلام کرده است.

منبع: آ ب ث، ۲۴ ژانویه