در ایران به ایدز پرداخته نمی‌شود

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» جایزه الیزابت تایلور برای آرش و کامیار علایی

نوزدهمین کنفرانس بین المللی ایدز در واشنگتن روز یکشنبه، اول مرداد ماه جایزه الیزابت تایلور را به آرش و کامیار علایی، دو برادر پزشک ایرانی متختصص بیماری ایدز اعطا کرد. این جایزه به وسیله شارون استون، بازیگر سر‌شناس سینما و فعال اجتماعی به برادران علایی اهدا شد. آرش علایی در مصاحبه با روز از این جایزه گفته است و اینکه “فعالیت برای مقابله با ایدز در ایران با وجود آمار بسیار بالای آن به سطح جامعه محدود است و به نظر می‌رسد حکومت کمتر به این مساله می‌پردازد.”

جایزه الیزابت تایلور، به احترام تلاش‌های این بازیگر و فعال در زمینه ایدز نامگذاری شده و به افرادی اهدا می‌شود که به صورت مستقل در زمینه مبارزه با این بیماری فعالیت می‌کنند.

این جایزه که امسال برای اولین بار اعطا شد از سوی انجمن بین المللی ایدز و بنیاد تحقیقات ایدز به افراد برگزیده اهدا می‌شود.

کنفرانس بین المللی ایدز، بزرگ‌ترین گردهم آیی متخصصان و کار‌شناسان و فعالان در حوزه ایدز محسوب می‌شود و در جریان آن نزدیک به ۴۰ هزار شرکت‌کننده از سراسر جهان به دنبال بررسی راهکارهای موثرتربرای مقابل با بیماری ایدز می‌پردازند.

جامعه بین المللی ایدز متشکل از ۱۸۰ کشور دنیاست که در این کنفرانس که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود فعالیت می‌کنند.

به گفته آرش علایی اهمیت کنفرانس امسال در آنجاست که ایالات متحده برای اولین بار و بعد از سال‌ها مقاومت اجازه داد در آمریکا برگزار شود.

 

“سمبل مبارزه با بیماری ایدز”

آرش و کامیار علایی، دو پزشک فعال در زمینه مقابله با گسترش بیماری ایدز،که برای فعالیت در این زمینه به ایران بازگشته بودند در تابستان سال ۱۳۸۷ بازداشت و چند ماه بعد به اتهام توطئه برای براندازی رژِیم جمهوری اسلامی محاکمه شدند. این دو برادر به ترتیب به شش و سه سال زندان محکوم شدند.آن دو پس از آزادی به آمریکا بازگشتند.

آرش علایی مدیر سابق موسسه بین المللی آموزش و پژوهش در مرکز ملی آموزشی پژوهشی و درمانی سل و بیماری‌های ریوی در ایران است و کامیار علایی هم پیش ازدستگیری دوره دکترای بهداشت عمومی در دانشگاه ایالتی نیویورک را می‌گذراند.

این دو برادر از سیزده سال پیش برنامه‌ای برای مقابله با گسترش “اچ آی وی” و شیوع بیماری ایدز با تمرکز بر معتادان تزریقی در استان کرمانشاه را دنبال می‌کردند.

آن‌ها همچنین در تلاش بودند مقدمات همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه بهداشت را میان دوازده کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی فراهم کنند.

جایزه الیزابت تایلو چهارمین جازه‌ای است که برادران علایی به خاطر فعالیت در زمینه جلوگیری و شیوع ایدز دریافت می‌کنند.

پیش‌تر شورای بهداشت جهانی که در آمریکا مستقر است به دلیل آنکه آرش و کامیار علایی “سمبل” مبارزه جهانی برای کمک به افراد حامل ویروس “اچ آی وی” بوده‌اند، آن دو را برنده جایزه سالانه “بهداشت جهانی” معرفی کرده بود.

 

فعالیت‌های خودجوش کافی نیست

ویروس HIV که منجر به بیماری ایدز می‌شود، در سال ۱۹۸۱، نخستین بار توسط دکتر مایکل گاتلیب هنگام معالجه چند همجنسگرای اهل لس آنجلس در ایالات متحده آمریکا کشف شد. از زمان شناسایی این ویروس ۳۱ سال می‌گذرد.

در سی سال گذشته، بیش از ۲۵ میلیون نفر جان خود را در اثر ابتلا به ایدز از دست داده‌اند و بر اساس اعلام نهادهای پزشکی هم اکنون ۳۴ میلیون نفر در جهان حامل ویروس آچ آی وی می‌باشند.

تازه‌ترین آمار‌ها در مورد بیماری ایدز در ایران از ابتلای بیش از بیست هزار نفر حکایت دارد.

 اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت دی ماه سال گذشته از شناسایی ۲۳ هزار نفر مبتلا به ویروس HIV در ایران خبرداده بود. بعضی دیگر از مقامات از جمله رئیس مرکز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت اما می‌گوید نزدیک به ۱۰۰ هزار مبتلای ناشناخته به ایدز در ایران وجود دارد.

به گفته آرش علایی فعالیت برای مقابله با ایدز در ایران با وجود آمار بسیار بالای آن، به سطح جامعه محدود است و به نظر می‌رسد حکومت کمتر به این مساله می‌پردازد.

او می‌گوید: “در حال حاضر فعالیت‌ها به صورت خود جوش و مستقل انجام می‌شوند، اما این کافی نیست و باید توجه دولت و سازمان‌های مربوطه به آن جلب شود”.

نوزدهمین کنفرانس بین المللی ایدز در واشنگتن در حال برگزاری است و به گفته آقای علایی عزم همه سازمان‌های بین المللی جزم شده که بتوانند در آینده نزدیکی بیماری ایدز را کنترل و درمان کنند.