رعایت حال یهودیان ایرانی توسط اسرائیل

نویسنده

» گزارش فوروارد از فعالیت های موساد در دنیا

یوسی ملمان

اخیرا کشف کردیم که سرویس های اطلاعاتی اسرائیلی در داخل ایران فعال بوده اند و در یک سلسله عملیات مخفی و خطرناک شرکت داشته اند تا برنامه هسته ای ایران را متوقف کنند. هرچند دولت اسرائیل این فعالیت ها را انکار کرده ولی منابع موثق می گویند اسرائیلی ها - و نه ناراضیان ایران یا مزدورانی که دستمزد گرفته اند - در قتل چهار تن از کارشناسان هسته ای ایران در تهران ظرف سه سال گذشته شرکت داشته اند.

هدف از این قتل ها متقاعد کردن افراد برای خودداری از مشارکت در برنامه هسته ای ایران بوده است. اخلاق گرایان و استراتژیست ها ممکن است با این عملیات مخفی مخالف باشند، ولی از دیدگاه سنتی موساد، چنین اقداماتی کاملا موجه است. رئیس موساد بارها گزینه هایی را به نخست وزیر پیشنهاد کرده است تا از میان آنها یکی را انتخاب کند. اگر اقدامی مانند کشتار برای مقابله انتخاب شود معنی آن این است که جاسوسان اسرائیل می باید آن را انجام دهند، بدون اینکه گرفتار شوند.

در ایران این عمل با نگرانی های مختلف همراه است. حدود 25000 یهودی در ایران زندگی می کنند. مقامات ایران هر از گاهی اقلیت یهودی را به اتهامات واهی جاسوسی برای “صهیونیست ها” متهم می کنند. یهودیان و سایر اقلیت های قومی، که در ایران فاقد قدرت و نفوذ هستند به راحتی هدف اتهامات مختلف قرار می گیرند. بسیاری از آنها زندانی شده اند و شکنجه شده اند تا اعتراف کنند و برخی نیز به دارد آویخته شده اند.

از کار انداختن برنامه هسته ایران اکنون اولویت موساد به شمار می آید. وجود جامعه یهودی در صحنه نبرد، برای جاسوسان اسرائیل مطلب تازه ای نیست.

در ایران نیز یک جامعه یهودی بزرگ وجود دارد و در نتیجه موساد سیاست زیر را انتخاب کرد: با یهودیان محلی تماس نگیرید. از آنها برای عملیات خرابکاری، کشتن یا حتی برای زیر نظر داشتن استفاده نکنید.

در موارد نادری هم که از یهودیان استفاده می شود، آنها را حداکثر در عملیات پشتیبانی نظیر اجاره آپارتمان و امثال آن شرکت می دهند. در ایران بعید است یهودیان حتی در این موارد پشتیبانی هم مورد استفاده قرار گرفته باشند. از دید موساد این خط مشی است که تجربه تاریخی به آن آموخته است.

زمانی که جاناتن پولارد، یک مددکار آمریکایی که در اطلاعات نیروی دریایی آمریکا خدمت می کرد، داوطلب شد تا مدارک محرمانه ای را در اختیار اسرائیل قرار دهد، موساد با این اقدام مخالفت کرد. استفاده از یک آمریکایی یهودی برای جاسوسی برای اسرائیل؟ این مغایر قواعد است.

ولی با این وجود پیشنهاد پولارد توسط عامل دیگری در جامعه اطلاعاتی مورد قبول قرار گرفت تا قواعد نانوشته ولی آهنین موساد را دور بزند. رافی ایتان، یکی از ماموران مخفی که در دستگیری جنایتکار جنگی نازی در سال 1960 شرکت داشت، پیشنهاد پولارد را پذیرفت و برای اطلاعات به دست آمده پول پرداخت کرد.

مسلما زمانی که پولارد در سال 1985 دستگیر شد، ضربه شدیدی به روابط آمریکا و اسرائیل وارد آمد که درنتیجه آن اف بی آی و سایر سازمان های اطلاعاتی، یهودیانی را که در این سازمان ها کار می کردند را با سوء ظن نگاه می کردند.

 کلیه روسای موساد به عملیات خود برای نجات یهودیان کشورهای دیگر و انتقال آنها به اسرائیل افتخار می کنند.

جامعه اطلاعاتی که معمولا با سازمان هایی که یهودیان را به اسرائیل انتقال می دهند همکاری نزدیک دارند، با عملیاتی خطرناک تلاش می کنند یهودیان را از ایران، سوریه، اتیوپی، سودان، یمن و اتحاد شوروی سابق به اسرائیل انتقال دهند.

هدف “جامعه اطلاعاتی یهودی” تضمین ایمنی و موفقیت میلیون ها یهودی درسراسر جهان بوده است. جوامع یهودی معمولا از این جامعه تقاضای کمک نمی کنند. فرستاده هایی از سوی اسرائیل به سراغ آن ها می روند و فرهنگ عبری و یهودی را به آنها درس می دهند و از آنها می خواهند که به سرزمین موعود بیایند.

این اقدامات ممکن است بشردوستانه به نظر برسد ولی اسرائیل این اقدام را بر اساس منافع خود و با دیدگاهی استراتژیک انجام می دهد. مهاجرت، سریع ترین روشی است که می تواند دولت اسرائیل را تقویت کند.

این ماموریت در نوع خود حساس است. یهودیان سراسر دنیا شهروندان اسرائیل نیستند و ممکن است با هرگونه دخالت در زندگی خود مخالف باشند.

پس از مهاجرت عظیمی که به نام جامعه اطلاعاتی از اتحاد شوروی و اتیوپی انجام شد، سازمان جامعه اطلاعاتی کوچک شد.

ولی موساد بخشی از آن را در خارج از کشور، به عنوان یک واحد کوچک به نام بیتزور و برای روز مبادا حفظ کرد. روز مبادا پس از واقعه 11 سپتامبر سر رسید و احساسات ضد یهودی در بسیاری از کشورها اوج گرفت. کنیسه ای در تونس مورد حمله قرار گرفت و هدف های یهودی در همه جا مورد حملات تروریستی قرار گرفت. یهودیان و آمریکائیان توسط مسلمانان به عنوان دشمنی معرفی شدند که باید نابود شود.

بیتزور وظیفه دفاع از جامعه یهودی را برعهده گرفت. این عملیات در همه موارد با همکاری پلیس محلی انجام می شد.

مردان و زنان موساد هیچگاه فراموش نمی کنند که آنها در حال دفاع و نبرد برای سرزمین خود هستند.

حتی در ایران نیز آنها اعتقاد دارند که صمیمانه در حال دفاع از منافع یهودیان، از طریق خرابکاری در برنامه هسته ای ایران هستند. ولی برای دفاع از جامعه یهودی، موساد از هر گونه استفاده از یهودیان ایران سر باز زده است.

 

منبع: فوروارد – 22 ژوئیه