اجرای تحریم به بهای کاهش درآمد تجاری

نویسنده

» مقاله سانفرانسیسکو کرونیکل درباره رویکرد دوبی

تجارت با ایران در سی- پی ورلد، که یک شرکت حمل کالا در دوبی است، در دوه ماه اخیر 20 درصد کاهش یافته است. ابهیجیت پردهان مدیر این شرکت می گوید همزمان با توقف هرگونه تجارتی با جمهوری اسلامی از سوی امارات متحده، این رقم کاهش بیشتری نشان خواهد داد.

پردهام در مصاحبه 10 ژوئیه گفت: «اگر قضیه خیلی جدی شود، مطمئناً اثر بسیار زیادی بر صادرات و واردات خواهد گذاشت.»

امارات متحده عربی که در جنوب خلیج فارس قرار گرفته است، در راستای تحریم های جدید برای مهار برنامه بحث برانگیز تسلیحات هسته ای، محدودیت بیشتری بر تجارت با جمهوری اسلامی اعمال کرده است. امارات متحده ظرف دو سال، از اولین شریک تجاری ایران به سومین شریک این کشور تبدیل شده است. به گزارش شورای تجارت ایرانیان در دوبی، تجارت میان دو کشور در سال 2010 نسبت به سال 2008، نصف شده و به 6 میلیارد دلار خواهد رسید.

رویکرد دوبی به این کشور که دومین سال رکورد اقتصادی پس از سقوط بازار مسکن و بحران بدهی ها را سپری می کند، صدمه خواهد رساند.

محمد شکیل مشاور مستقل تجاری در ابوظبی پایتخت امارات متحده گفت: «این رویکرد بر ایران نیز تأثیر خواهد گذاشت زیرا به واردات از ابوظبی وابسته است. اما در عین حال، بر اقتصاد دوبی نیز تأثیر خواهد گذاشت زیرا شرکت های ایرانی فعالیت فراوانی در آن دارند. با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی دوبی، این مسأله مهمی است.»

مرتضی معصوم زاده مدیر شورای تجاری ایرانیان و صاحب یک شرکت حمل کالا که عمدتاً به حمل کالا از دوبی به تهران مشغول است گفت، مأموران گمرگ دوبی به عنوان بزرگترین بندر خاورمیانه و دومین بخش بزرگ از هفت شیخ نشین امارات متحده عربی، ظرف چند ماه اخیر تمامی محموله های راهی ایران را بازرسی کرده اند. به گزارش اتاق بازرگانی دوبی، صادرات به جمهوری اسلامی در ماه ژوئن نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 9 درصد کاهش یافته است.

از زمانی که  شورای امنیت سازمان ملل چهارمین دور تحریم ها علیه ایران را  در 9 ژوئن به تصویب رساند و پس از آن آمریکا و اتحادیه اروپا نیز محدودیت های شدیدتری را علیه این کشور درنظر گرفتند، مقامات خدمات مالی دوبی به بانک هایشان هشدار دادند که هرگونه معامله مالی با شرکت های ایرانی را «پر خطر» قلمداد کنند.

معصوم زاده گفت هم اکنون تنها یکی از چهار کشتی وی به ایران کالا حمل می کند و بقیه کشتی ها بلااستفاده مانده اند. وی گفت تجارت به دلیل بحران مالی جهانی ظرف دو سال گذشته، 70 درصد افت داشته است.

معصوم زاده در مصاحبه 27 ژوئن گفت: «شرکت های ما در نتیجه تحریم های قبلی، پیش از این هم هم صدمه دیده بودند.» شرکت حمل کالای وی به حمل شکر، برنج، روغن آشپزی، استیل آلات و آهن به ایران مشغول بوده اند.  وی گفت: «ما تا چه حد می توانیم ادامه دهیم؟»

شرکت حمل و نقل سیماتک در دوبی که یکی از بزرگترین شرکت های حمل کالا به ایران است، می گوید مشتریان آن ظرف چند ماه گذشته شاهد دشواری های فزاینده در کسب بیمه کالا به مقصد بازارهای ایران بوده اند.

به گفته شورای تجارت، 8,000 شرکت ایرانی و 400,000 نفر ایرانی در امارات متحده به سر می برند. آمارهای دولت امارات از وجود 100,000 شهروند ایرانی ساکن در این کشور حکایت دارد که اغلب آنها در دوبی زندگی می کنند.

دوبی در سال گذشته مجبور شد از ابوظبی ثروتمندتر، که صاحب 90 درصد منابع نفتی کشور است، 20 میلیارد دلار وام دریافت کند. به گفته فیلیپ داوبا پنتاناس اقتصاد دادن ارشد خاورمیانه و آفریقای شمالی در پارتد پل اس دوبی، این مسأله سبب شد دست ابوظبی برای اعمال فشار به دوبی برای محدود ساختن تجارت با ایران، آن هم تحت فشار آمریکا، باز بماند.

وی گفت: «ما می دانیم که ابوظبی بر دوبی فشارهایی وارد کرده است. این بر نحوه انجام تجارت محدودیت هایی اعمال کرده است و هزینه تجارت در حال افزایش است.»

از سوی دیگر، یک هیأت قضایی واشنگتن در ماه جاری، گروه هوانوردی مک -  شرکت تجاری ایرلندی -  را به دلیل خرید قطعات جت جنگنده اف-5 ، موتور بالگرد و سایر قطعات هواپیما از آمریکا و صدور غیرقانونی آن به ایران از طریق دوبی و مالزی در فاصله اوت 2005 تا ژوئیه 2008 متهم کرد.

ممکن است برخی از انتقالات هنوز از نواحی ساحلی امارات نظیر رأس الخیمه که تحت نظارت کمتر پلیس هستند، در حال انجام باشند.

انور قرقاش وزیر امور خارجه امارات برای ابراز نظر در این خصوص به تماس های تلفنی پاسخی نداد. خاطر مسعد، مشاور شیخ سعود حاکم رأس الخیمه، گفت امارات با ایران تجارت نمی کند و به قوانین بین المللی احترام می گذارد. 

بانک مرکزی امارات متحده از مؤسسات مالی این کشور خواسته است حساب های 41 فرد و شرکت را در راستای عمل به تحریم های شورای امنیت سازمان ملل مسدود کنند.

رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت خارجه ایران در مصاحبه 8 ژوئیه خود در تهران گفت: «مسدود کردن 41 حساب بانکی در امارات متحده عربی در راستای تحریم ها بوده است، هر چند پایه و اساس غیرقانونی دارد.»

یکی از چهره های برجسته تجاری ایران روز 6 ژوئیه امارات متحده را متهم کرد که پا را فراتر از تحریم های سازمان ملل گذاشته است. مسعود دانشمند رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات در تهران گفت: «ما از رفتار امارات ناراضی هستیم.»

 

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل- 13 ژوئیه