ابراز علاقه رئیس شورای نگهبان به رئیس دولت

نویسنده
نازنین کامدار

» جنتی: احمدی نژاد را اول به خاطر آقا و بعد خودم می پسندم

بعد از غلامحسین الهام، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و از حامیان احمدی نژاد هم در سالگرد تاسیس شورای نگهبان در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، به صراحت از علاقه و حمایت خود از محمود احمدی نژاد سخن گفت.این در حالیست که دوران حضور وی در شورای نگهبان رو به اتمام است و معلوم نیست آیت الله خامنه ای، برای دوره دیگری نیز وی را در این پست ابقا کند. پیش از او غلامحسین الهام، عضو حقوقدان شورای نگهبان هم در مدح احمدی نژاد سخن گفته بود؛دو روز بعد از سخنان الهام، کاندیداهای این دوره قوه قضاییه برای عضویت در شورای نگهبان معرفی شدند و نام الهام در میان آنان نبود.

احمد جنتی که سخنرانی هاو اعلام حمایت علنی او و 5 عضو دیگر شورای نگهبان از محمود احمدی نژاد، به عنوان یکی از مستندات کمیته صیانت از آراء میرحسین موسوی مبنی بر وقوع تقلب، به شورای نگهبان ارائه شد، در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان گفته است: “حمایت من از آقای رئیس جمهور یکی به دلیل حمایت های «آقا» بوده است و دیگر اینکه غالباً مواضع و شاخصه‌های وجودی رئیس جمهور را می‌پسندم؛ مانند ساده زیستی، تواضع، پرکاری، عدالتخواهی صادقانه، علاقه به خدمت به محرومین، شهامت و شجاعت در اقدام به کارهای سنگین و احیاناً خطرناک، مبارزه با ظلم و فساد و استکبار و سلطه طلبان زورگو در حد تحقیر آنها و برخورد از موضع قدرت با آنها، ابتکار در عمل که همیشه حرف اول را مبتکران می‌زنند.این مجموعه خصالی است که من در هر که باشد او را دوست دارم و از او حمایت می‌کنم و این خصال در افراد گذشته وجود نداشته و یا کمتر وجود داشته است و مردم هم به همین دلیل، آن آراء بالا را به او دادند”.

بنا به گزارش تابناک، او پس از این اظهارات، مدعی “استقلال” شورای نگهبان شده و افزوده است: “از امتیازات والای شورای‌نگهبان همین استقلال کامل آن و عدم وابستگی به هیچ دستگاه و مقام و جریانی است و به همین دلیل، در اظهارنظرهای خود جز کشف حقیقت، چیز دیگری در آراء آن اثر نداشته است. البته مواردی که امام رضوان یا مقام معظم رهبری نظر خاصی داشته‌اند، بحکم وظیفه شرعی، رعایت شده است”.

اعتراف احمد جنتی به “علاقه” به محمود احمدی نژاد، درحالی بیان می شود که در گزارش کمیته صیانت از آراء میرحسین موسوی، حمایت های وی و 5 عضو دیگر شورای نگهبان از احمدی نژاد در دوران تبلیغات انتخابات به عنوان یک تخلف آشکار مورد اشاره قرار گرفته ودر آن  آمده بود: “آیت الله جنتی در تریبون های مختلف از جمله نماز جمعه تهران از آقای احمدی نژاد جانبداری کرده است”.

گفتنی است احمد جنتی و عباسعلی کدخدایی در واکنش به انتشار این گزارش، آن را قانون شکنی و فتنه انگیزی خواندند اما اکنون با ابراز علاقه آشکار جنتی و الهام به محمود احمدی نژاد، صحت موارد مطرح شده در گزارش کمیته صیانت از آراء تایید شده است.

جنتی در حالی این اظهارات را به مناسبت سالگرد تاسیس شورای نگهبان ابراز کرده که دوره انتصاب 5 ساله وی در سمت دبیر شورای نگهبان، روز جمعه این هفته به پایان می رسد و هنوز معلوم نیست آیت الله خامنه ای عضویت وی در این نهاد را برای 5 سال دیگر تمدید کند یا خیر.

پیش از این عباسقلی کدخدایی در گفت و گو با خبرگزاری محافظه کار مهر، درباره پایان دوره عضویت برخی از اعضای شورای نگهبان گفته بود: “بر اساس سنت معمول 25 تیر ماه پایان دوره 6 عضو شورای نگهبان است که 3تن از آنها حقوقدان بوده و سه عضو دیگر فقیه هستند”.

وی افزوده بود: “شورا در این زمینه اسامی سه تن از فقها و سه عضو حقوقدان را که دوره آنها به اتمام می رسد اعلام  می کند و در این زمینه رهبر معظم انقلاب، ریاست قوه قضائیه و مجلس  تصمیم گیر خواهند بود. اسامی فقهایی که دوره آنها به پایان رسیده خدمت مقام معظم رهبری ارسال می شود تا ایشان برای تمدید یا تغییر آنها  تصمیم گیری کنند.”

وی ادامه داد: “معمولا موعدی که داریم 25 تیرماه هر دوره است، بنا برهمین قاعده قطعا بایستی اواخر تیر ماه سال جاری فقها و حقوقدان هایی که دوره آنها به پایان رسیده است برای اعلام نظر به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، رئیس قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی معرفی شوند”.

گفتنی است جنتی، مدرسی و رضوانی سه عضو فقیه شورای نگهبان  و غلامحسین الهام، علیزاده و کعبی سه عضو حقوقدانی  هستند که دوره 5 ساله آنها در 25 تیرماه به پایان می رسد.

غلامحسین الهام، سخنگوی سابق دولت محمود احمدی نژاد نیز هفته گذشته به تمجید از احمدی نژاد پرداخته و مستندات بیشتری مبنی بر عدم بی طرفی شورای نگهبان به دست داده بود.

وی روز گذشته به همراه یکی دیگر از اعضای افراطی حامی محمود احمدی نژاد در شورای نگهبان از عضویت در این نهاد برکنار شد.

بنا به گزارش خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی نظامی، روز گذشته صادق آملی لاریجانی، پیش از پایان مهلت عضویت الهام و کعبی، درنامه ای به رئیس مجلس اسامی اعضای حقوقدان جدید شورای نگهبان را منتشر کرد که نام این دو در میان شان دیده نمی شود.

در این نامه آمده است: “نظر به اینکه مدت عضویت 3 نفر از اعضاء حقوقدان شورای نگهبان در تاریخ 25/4/89 به پایان می‌رسد، بدینوسیله در اجرای بند 2 از اصل 91 قانون اساسی آقایان: محمد سلیمی، رئیس شعبه 31 دیوان عالی کشور، احمد بیگی حبیب‌آبادی، مشاور رئیس قوه قضائیه، محمد رضا علیزاده، عضو فعلی حقوقدان شورای نگهبان، محمد هادی صادقی، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و سیامک ره‌پیک، رئیس دانشکده علوم قضائی و خدمات اداری به مجلس محترم معرفی می‌گردند تا 3 نفر حقوقدانان شورای نگهبان از بین آنان انتخاب شوند”.

گفتنی است ترکیب کنونی شورای نگهبان در واپسین گام خود، انتخابات دوره سوم شوراها را به تعویق انداخت که به باور آگاهان ناشی از برآورد شرایط سیاسی کشور بر علیه جریان های محافظه کار و افراطی راست بوده است.

احمد جنتی در حالی در واپسین روزهای دوره کنونی حضورش در شورای نگهبان به تمجید از احمدی نژاد پرداخته که پیش از این به دلیل حملات اش به محمد خاتمی در نماز جمعه سال های 76 تا 84 و نیز به دلیل ابطال رای 700 هزار شهروند تهرانی در انتخابات مجلس ششم که طی آن علیرضا رجایی، فعال ملی-مذهبی از لیست سی نفره تهران خارج و غلامعلی حدادعادل جایگزین آن شد، به مخالفت با اصلاح طلبان شهرت یافته بود.

او از جمله روحانیونی است که از “نظارت استصوابی” شورای نگهبان که امکان حذف کاندیداهای مخالفان را فراهم می آورد، دفاع می کند.

علاوه بر این جنتی به دلیل حمایت های علنی اش از اعدام مخالفان سیاسی، توقیف مطبوعات مستقل، شکنجه زندانیان جهت اخذ اعتراف، عدم تایید کاندیداهای زن برای ریاست جمهوری و نیز راه اندازی ستاد امربه معروف و نهی از منکر، به یکی از چهره های ضد مردمی حکومت اسلامی تبدیل شده است. مصطفی تاج زاده در دوران معاونت وزارت کشور از جنتی به دلیل اعمال نظر در انتخابات شکایت کرده اما شکایت وی مورد رسیدگی قرار نگرفته است.