چک های بیست میلیونی برای خرید رای!

نویسنده
جواد ملک‌زاده

» احمدی‌نژاد می‌خواهد همه را بخرد

اگر تا پیش از این معلمان، پرستاران، دانشجویان خوابگاهی، بازنشستگان، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، روستاییان و عشایر از پول‌هایی که دولت در آستانه انتخابات پخش می‌کند، بهره‌مند می‌شدند، خبرهای جدید نشان می‌دهد که دولت پروژه خرید رای را گسترش داده و حتی بین روحانیون و نمایندگان مجلس هم چک‌پول‌های انتخاباتی توزیع شده است.

روزنامه “اعتماد” دیروز گزارش داد که دولت نامه‌هایی را به همراه چک‌هایی به مبلغ حداقل 20 میلیون تومان برای نمایندگان مجلس ارسال کرده تا این مبالغ را به دلخواه خود در حوزه انتخابیه هزینه کنند. این نامه‌ها که با امضای وزیر کشور به دفتر نمایندگان ارسال شده، اعتراض گروهی از نمایندگان دو جناح را برانگیخته و آنها قصد دارند از طریق دیوان محاسبات پیگیری کنند که دولت از کدام محل بودجه و با چه اجازه‌ای چنین مبالغی را در اختیار نمایندگان قرار داده است.

سایت فراکسیون اقلیت مجلس هم یک روز قبل از قول احمدرضا دستغیب، نماینده شیراز، فاش کرد که مسئولان دولتی در یکی از فرمانداری‌ها با جمع کردن روحانیون شهر، کتابی با عنوان عملکرد دولت نهم را بین آنها توزیع کرده‌ و در میان صفحات این کتاب یک عدد تراول چک نیز گذاشته‌اند.

در همین روز حسن روحانی، دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی، خواستار پیگیری موضوع “پمپاژ پول” توسط دولت از سوی نهادهای ذی‌ربط شد و احمدی‌نژاد را متهم کرد که: “از خوابگاههای دانشجویان تا روستاها و شهرها، همه‌جا را پرپول کرده است.”

سایت یاری هم دیروز خبر داد که دولت بنا دارد در جلسه روز شنبه اداره اوقاف که 3000 روحانی در آن حضور می‌یابند، بین آنها پول توزیع کند. این سایت همچنین از دستور احمدی‌نژاد برای آزادی زندانیان مالی خبر داده که بر این اساس زندانیان در دسته‌های زیر یک میلیون، زیر هشت میلیون و زیر پانزده میلیون تقسیم‌بندی می‌شوند و هیات دولت بدهی آنها را پرداخت می‌کند.

یک روز قبل هم خبرگزاری ایلنا از اقدام وزارت بهداشت برای توزیع مبالغ 50 هزار تومانی بین پرستاران تحت عنوان “هدیه رئیس‌جمهور” خبر داده بود که به تمامی مدیران بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، شبکه‌های بهداشت و درمان و مراکز آموزشی درمانی ابلاغ شده است.

 سایت جمهوریت نیز فاش کرد که توزیع سکه طلا از سوی دولت بین پرسنل بیمارستان میلاد باعث اعتراض کارکنان دیگر بیمارستان‌های دولتی شده است. به نوشته این سایت، دولت به 4000 نفر پرسنل این بیمارستان بین یک تا دو سکه اهدا کرده است.

این سایت خبری همچنین گزارش داد که بین دانشجویان دانشگاه چوکای گیلان هم تراول‌های 50 هزار تومانی پخش شده و نیز فاش کرد که در پلدختر اعضای ستاد احمدی‌نژاد به توزیع خانه به خانه چک‌پول‌های 50 هزار تومانی مشغول‌اند و این مبالغ را به عنوان پاسخ رئیس‌جمهور به نامه‌های مردمی به سرپرست خانوار‌ها تحویل می‌دهند.

همزمان سایت محلی “قصر نیوز” از توزیع مبالغ 30 هزار تومانی توسط کمیته امداد بین همه خانوارهای ساکن قصرشیرین خبر داد و نیز فاش کرد که در شهرستان هرسین همزمان با توزیع پول نقد، اعضای ستاد احمدی‌نژاد از مردم می‌خواسته‌اند که روی قرآن دست بگذارند و قسم بخورند که به احمدی‌نژاد رای می‌دهند!

یک سایت محلی هم از تبریز خبر داد که موضوع توزیع پول از سوی ستادها، انصار حزب‌الله تبریز و مسئولان دولتی محلی را به جان هم انداخته و باعث صدور بیانیه شدیداللحنی از سوی انصار حزب‌الله شده که در آن مسئولان دولتی به “پول‌پرستی و مادی‌محوری” متهم شده‌اند.

دولت احمدی‌نژاد پیش از این هم با پرداخت 80 هزار تومان به بیش از پنج میلیون روستایی و عشایر در آستانه انتخابات، افزایش ناگهانی حقوق کارمندان و پرداخت بین 100 تا 300 هزار تومان بیشتر به معلمان در حقوق اردیبهشت ماه، افزایش همزمان حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی (با پرداخت 600 میلیارد تومان تنخواه از اعتبارات رئیس‌جمهوری) در ابتدای ماه خرداد، توزیع پول بین مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی و موارد متعدد دیگر به تلاش برای جلب آرای انتخاباتی از طریق توزیع پول برآمده بود.

به این پرداخت‌ها، وعده‌های بسیاری همچون وعده جبران ضررهای اصناف و بازرگانان بر اثر رکود اقتصاد جهانی، وعده پرداخت وام‌های عقب‌افتاده ازدواج و مسکن، وعده پرداخت 50 تا 70 هزار تومان با اجرای طرح تحول اقتصادی، وعده پرداخت پاداش پایان خدمت و مطالبات معلمان نمونه پس از تعویق یک ساله، وعده افزایش حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح، وعده افزایش حقوق هیات علمی و کارکنان دانشگاهها، وعده اعطای بن به استادان و دانشجویان، وعده پرداخت تسهیلات زودبازده به جوانان در چند سفر استانی اخیر و … را نیز باید افزود که همه آنها هدفی جز جلب رای در روزهای دشوار انتخابات ندارد.

گسترش دامنه توزیع پول‌های انتخاباتی از سوی دولت، اعتراض‌های گسترده‌ای را برانگیخته است؛ از تهدید دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور به پیگیری این موضوع تا درخواست حسن روحانی برای توقف این روند از سوی شورای نگهبان و هشدار کارشناسان اقتصادی در خصوص تبعات سنگین اقتصادی و انفجار تورمی ناشی از افزایش نقدینگی در ماههای آینده.

با این حال به نظر می‌رسد ستاد احمدی‌نژاد و دولتمردان نهم همچنان قصد دارند به توزیع مبالغی که برای روزهای انتخابات کنار گذاشته‌اند، و سایت‌های اصلاح‌طلب میزان آن را پنج هزار میلیارد تومان اعلام کرده‌اند، ادامه دهند؛ هرچند نعمت‌زاده معاون سابق وزیر نفت در دولت نهم که چندی پیش به دستور احمدی‌نژاد از دولت اخراج شد و اکنون به ستاد موسوی پیوسته، معتقد است: “مردم این‌قدر زرنگ هستند که پول را می‌گیرند، ولی رای نخواهند داد.”

شاید به خاطر همین نگرانی هم هست که ستادهای احمدی‌نژاد در شهرستان‌ها از مردم می‌خواهند روی قرآن دست بگذارند و قسم بخورند که با گرفتن این پول‌ها، به احمدی‌نژاد رای می‌دهند.