هشدار به قطر و سعودی، مخالفان سوریه

نویسنده

» گزارش لوپوئن از موضع ایران در منطقه

علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، نسبت به انجام هرگونه اقدام “ماجراجویانه” در سوریه به مخالفان سوری و همچنین کشورهای قطر و عربستان سعودی هشدار داد. این درحالی است که شورشگران اسلام گرا و پیکارجویان کرد در شمال این کشور درحال تدارک برای یک جنگ آشکار هستند.

ترکیه به عنوان کشوری که در حاشیه این درگیری ها قرار گرفته، از سازمان ناتو خواسته است موشک های ضدهوایی پاتریوت را در مرزها مستقر سازد و این را  دمشق  یک اقدام “تحریک آمیز جدید” خواند.

بمباران و درگیری در این محل، به ویژه در منطقه دمشق، ادامه دارد و سازمان ناظر حقوق بشر در سوریه تعداد کشته های روز جمعه را حداقل ۹ تن اعلام کرد.

رییس مجلس ایران در دیدار با رییس جمهور سوریه بشاراسد،  برای چندمین بار از زبان وی شنید که برای شکست دادن “تروریسم” مصمم است. اسد همچنین گفت قصد دارد این بحران را ازطریق “گفتگوی ملی” حل و فصل کند، ولی مخالفان این مسأله را رد کرده اند و خواستار کناره گیری او به عنوان پیش شرط شده اند.

آقای لاریجانی با تأکید به انجام گفتگو، به صورت تلویحی به کشورهای قطر و عربستان سعودی به عنوان حامیان اصلی مخالفان دولت دوست سوریه اشاره کرد و آنها را به “انجام اقدامات ماجراجویانه” برای آسیب رساندن به وجهه سوریه متهم نمود.

رییس مجلس ایران  در اشاره به کشورهایی که با اسراییل و ایالات متحده به مخالفت برمی خیزند افزود: “ولی ایران از نقش طلایه دار سوریه که در حمایت از جنبش مقاومت ایفا نموده همواره قدردانی کرده است.”

این مسؤول ایرانی همچنین از شورشگران به دلیل تحمیل شکست به ارتش سوریه طی هفته های اخیر انتقاد کرد و آنها را به “ایجاد اغتشاش در وضعیت سیاسی سوریه به اسم انجام اصلاحات” متهم نمود.

قرار بود آقای لاریجانی پس از آن عازم لبنان شود و با نبیه بری، رییس جمهور شیعه مجلس این کشور دیدار کند و سپس عازم ترکیه شود.

دمشق در واکنش به خواست ترکیه برای استقرار موشک های پاتریوت گفت که آنکارا مسؤول “نظامی شدن شرایط در مرزها”ست و این کشور را به “آموزش هزاران تروریست و مسلح کردن و نفوذ دادن آنها” به خاکش متهم کرد.

این استقرار موشکی که به گفته آنکارا “کاملاً تدافعی” است، همچنین باعث نارضایتی شدید روسیه به عنوان بزرگ ترین متحد دمشق شد. مسکو این اقدام را خطری برای وقوع یک “درگیری مسلحانه شدید” می داند.

منبع: لوپوئن، ۲۳ نوامبر