چرا ایران روحانی را انتخاب کرد

نویسنده

» تحلیل کریستین ساینس مانیتور از انتخابات ایران

حسن روحانی وعده‌هایی که به مذاق اکثریت انتخاباتی مردم ایران خوش می آید را مطرح می کند. وی امروز از کاهش سانسور و محدودیت‌های اجتماعی و اینترنتی و بازگرداندن اعتماد دوطرفه بین مردم و روحانیت سخن گفت.

وی به روحانیون همکسوت خود در تهران گفت: “یک دولت قوی به این معنی نیست که در تمام امور دخالت کند و زندگی مردم را محدود سازد.”

وی در مصاحبه با مجله چلچراغ گفته است: “آزادی و حقوق مردم نادیده گرفته شده اما بر حقوق حاکمان تاکید شده است. محدود کردن حق مردم برای انتقاد، فقط به ناکارآمدی می‌انجامد.”

اصولگرایان که هنوز از شکست پنج نامزد خود شگفت‌زده هستند به روحانی هشدار داده‌اند که نباید از افرادی که در جنبش سبز نقش داشتند در کابینه خود استفاده کند، که موجب آشفتگی و واکنش خشونت‌آمیز خواهد شد.

به این هشدار واکنش سریعی داده نشد و نشان می‌دهد روحانی هم از چپ و هم از راست خواهان اعتدال است. وی همچنین از آزادی‌های مدنی و شفافیت بیشتر در مذاکرات هسته‌ای گفته است، و از حمایت قدرتمندترین نهادهای کشور یعنی رهبر و سپاه پاسداران نیز برخوردار است.

یک تحلیلگر سیاسی در تهران می‌گوید: “دولت و جامعه ایران هیچ جایی برای تندروی ندارند. جو ایران امروز جو همزیستی با یکدیگر است. من معتقد هستم که رهبر می‌خواهد رادیکال‌ها را کنترل کند؛ نه تنها او بلکه اصول‌گرایانی که از روحانی حمایت کرده‌اند نیز به تندروها اجازه نخواهند داد هر کاری می‌خواهند بکنند.”

در دهه‌های 1990 و 2000 گروه‌هایی مثل انصار حزب‌الله در دوران ریاست‌جمهوری خاتمی اعمال خشونت‌آمیزی انجام دادند. به باشگاه ها و رستوران‌ها و جلسات سیاسی حمله می‌کردند و آنجا را به هم می‌ریختند. سال‌ها بعد در دوران پس از انتخابات 2009 نیز دوباره به خیابان آمدند و در کنار نیروهای بسیج به سرکوب معترضان پرداختند.

حسن روحانی وعده داده که به جو امنیتی پایان دهد و صداهای معتدل دیگری نیز حرف‌های خود را می‌زنند. سایت الف متعلق به احمد توکلی با هشدار به الله کرم رهبر انصار حزب‌الله گفته که: “باید امیدوار باشیم شمشیری که از غلاف بیرون آمده سرجایش برگردد تا کشوری که سرانجام مقداری شادی یافته است دچار اغتشاش نشود. مسلما آن دوستان (انصار حزب‌الله) که همیشه وفاداری خود را به رهبر نشان داده‌اند امروز هم باید همین کار را بکنند و نگذارند ایران کشوری شود که سیاستش در خیابان‌ها رقم زده شود.”

در شادی‌های خیابانی پس از انتخابات بسیاری خواهان آزادی رهبران جنبش سبز میرحسین موسوی و مهدی کروبی شدند. روحانی وعده داد که پس از مراسم تنفیذ، برای آزادی آنها تلاش کند. اما تصمیمات او برای انتخاب کابینه می‌تواند بسیار چالش‌ برانگیز باشد.

حمیدرضا جلایی‌پور از گروگان‌گیران سفارت آمریکا که بعدها روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب شد و روزنامه‌اش هم تعطیل شد می‌گوید: “پیروزی روحانی یک پدیده بود. جریان اصلی اصلاحات خیلی خوشحال شدند، اصول‌گرایان معتدل خوشحال شدند، مردم طبقه متوسط خوشحال شدند و حتی روستائیان هم خیلی خوشحال شدند. در این انتخابات عقلانیت ایرانیان خیلی بالا بود. انتخابات تمیزی بود و واکنش تندروها هنوز مشخص نیست. تصمیم رهبری برای اجازه ندادن به دخالت تندروها خیلی مهم بود. باید امیدوار باشیم.”

افرادی، از جمله سردبیر روزنامه کیهان به روحانی هشدار داده‌اند که در کابینه‌اش از افراد نزدیک به جنبش سبز استفاده نکند. امیر محبیان، روزنامه‌نگار و تحلیلگر محافظه‌کار گفته است: “به نظر من این افراد می‌خواهند به آقای روحانی هشدار بدهند که به اصلاح‌طلبان تندرو نزدیک نشوند؛ اما من دلیلی برای آن نمی‌بینم چون خودش چنین کاری نمی‌کند.”

صادق زیباکلام تحلیلگر و استاد دانشگاه نیز پیام روشنی به انصارحزب‌الله داده است: “بهتر است آقای الله کرم و همفکرانش در مورد گذشته و حال به یک نتیجه برسند و بپرسند چرا نامزد آنها و ایده‌هایش 4 میلیون رای آورد و مخالفان آنها 18 میلیون. متاسفانه… متوجه نشده‌اند که مردم به اعتدال، عقلانیت و خرد جمعی رای داده‌اند و تهدیدات الله کرم برای اغتشاش را رد کرده‌اند.”

منبع: کریستین ساینس مانیتور - 4 ژوئیه