شواهد تازه ای از خرابکاری

نویسنده

» مقاله نیویورک تایمز درباره دخالت ایران در عراق

مقامات ارتش آمریکا در 22 دسامبر 2006 یک هشدار محرمانه صادر کردند: فرمانده شبه نظامیان شیعه که برنامه آدم ربایی مسؤولان وزارت آموزش عالی عراق را سازماندهی کرده است، قصد گروگانگیری سربازان آمریکایی را دارد.

آنچه بر نگرانی ها افزوده است، گزارش های اطلاعاتی  درباره آموزش گروه شبه نظامی  اظهر الدلیمی توسط متخصصین  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و حزب الله لبنان در زمینه رزم شبانه و عملیات نامنظم  است.

در این گزارش آمده است: “بر اساس گزارش ها، الدلیمی آموزش های خود را از ستاد عملیاتی حزب الله در نزدیکی شهر قم در ایران فرا گرفته است؛ ستادی که تحت نظارت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.”

آقای الدلیمی پنج ماه بعد، ردیابی شده و با یورش آمریکایی ها به شهرک صدر در بغداد کشته شد. اما قبل از آن، چهار سرباز آمریکایی از سرفرماندهی عراق در کربلا ربوده شده و در عملیاتی که به گفته مقامات آمریکایی، ردپای الدلیمی در آن پیدا شده بود، اعدام شده بودند.

انبوهی از این اسناد در وب سایت ویکی لیکز قرار داده شده است. این اسناد، اطلاعات محرمانه ای از جنگ عراق و افغانستان را به نمایش گذاشته که ماجرا را از زیر پوست جنگ فرسایشی میان ایالات متحده و شبه نظامیان عراقی تحت پشتیبانی سپاه پاسداران، دست کم از دید یگان های آمریکایی و واحدهای اطلاعاتی ارتش که در منطقه مستقر هستند، بازگو می کند. 

در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش، منتقدان دولت همواره کاخ سفید را به بزرگنمایی نقش ایران متهم کرده و اظهارات دولت وی در خصوص دست داشتن ایران در جنگ را به انگیزه کسب پشتیبانی از دیپلماسی آمریکا در مقابل ایران، از جمله امکان استفاده از گزینه نظامی، ربط می دادند.

اما گزارش های فاش شده در وب سایت ویکی لیکز که هیچگاه قرار نبوده علنی شوند، از جدی بودن نقش ایران در این ماجرا حکایت می کند. کشمکش سیاسی میان  آمریکا و ایران برای نفوذ در عراق، همزمان با تقلای نوری المالکی برای ائتلاف با مقتدی صدر، روحانی ضد آمریکایی و بسط قدرت وی، همچنان ادامه دارد. اما اکثر نگرانی های ارتش آمریکا در خصوص نقش ایران در پشتیبانی و همکاری با شبه نظامیان شیعه رفع شده است.

گزارش های میدانی با استناد به شهادت بازداشت شدگان، دست نوشته های شبه نظامیان و انبارهای کشف شده مهمات و سایر اطلاعات موجود، بر نقش ایران در تدارک خمپاره، بمب های مغناطیسی قابل اتصال به بدنه خودروها و ابزارهای ای- اف- پی برای بمبگذاری کنار جاده ای برای شبه نظامیان صحه می گذارند. از جمله این تسلیحات، تفنگ های کالیبر 50 و موشک های زمین به هوای میثاق 1 هستند که بر اساس گزارش ها، به سوی بالگرد های آمریکایی شلیک شده اند. یکی از این بالگرد ها در ژوئیه 2007 در شرق بغداد هدف قرار گرفته و سقوط کرد.

شبه نظامیان عراقی به ایران می رفتند تا به عنوان تک تیرانداز و افراد متبحر در استفاده از مواد منفجره آموزش ببینند. بر اساس گزارش های میدانی، نیروی قدس سپاه ایران برای ترور مقامات عراقی، با افراط گرایان عراقی همکاری داشته است.

در این گزارش مشخص شده جنگ مرگبار میان شبه نظامیان تحت حمایت ایران و نیروهای آمریکایی تا بعد از آغاز تلاش های اوباما برای برقراری گفتگوی دیپلماتیک با رهبران ایران و تأکید بر توافق میان آمریکا و عراق برای خروج نیروهای آمریکا از عراق تا پایان سال 2011 نیز همچنان ادامه داشته است.

سپاه پاسداران که پس از انقلاب سال 1979 به فرمان آیت الله روح الله خمینی تأسیس شد، اکنون در زمان دولت  احمدی نژاد، نفوذ خود را گسترش داده و نقش مهمی در اقتصاد، سیاست و امنیت داخلی کشور ایفا می کند. نیروی قدس سپاه تحت فرماندهی سردار قاسم سلیمانی مسؤولیت عملیات خارجی را برعهده دارد و اغلب در همراهی با  حزب الله لبنان به ایفای نقش می پردازد.

هرچند دولت آمریکا از دیرباز از تأمین کمک های مرگبار نیروی قدس برای شبه نظامیان عراق و آموزش آنها توسط ایران خبر داده است، اما گزارش های میدانی جزئیات بیشتری از پشتیبانی ایران از این شبه نظامیان و عملیات های نظامی آمریکا علیه این شبه نظامیان در اختیار می گذارد.

رایان سی کراکر، سفیر آمریکا در عراق در سال های 2007 تا 2009، در مصاحبه ای گفته است: “برای کسانی نظیر سردار سلیمانی، که هشت سال جنگ ایران با عراق را تجربه کرده است، این فرصتی برای ضرب شست نشان دادن به ماست؛ اما در عین حال  هدف آن کسب دستاوردهای استراتژیک در عراق نیز هست.”

وی گفت: “من فکر می کنم ایرانی ها این را درک می کنند که قرار نیست بر عراق استیلا پیدا کنند. بلکه فکر می کنم حداکثر تلاش خود را می کنند تا عراق را ضعیف کنند و با وجود یک دولت مرکزی ضعیف، موازنه را برهم بزنند تا اینکه این دولت مرتباً  از ایران بخواهد دست از کارهای خود بردارد بدون اینکه در عمل قدرت متوقف کردن ایران را داشته باشند. چنین عراقی هرگز یارای تهدید مجدد ایران را نخواهد داشت.”

 

منبع: نیویورک تایمز- 22 اکتبر