سردسته فتنه بعدی را افشا می کنم

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ادعای سردار سپاه

بعد از اظهارات محمود احمدی نژاد و تیم اقتصادی او، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی و حسین همدانی، فرمانده سپاه تهران، در مورد احتمال وقوع “فتنه اقتصادی” و تاکید های  برخی از اصولگرایان بر احتمال  وقوع یک “فتنه سیاسی” جدید، اینبار یک فرمانده نظامی سابق سپاه پاسداران  از شکل گیری یک “فتنه سیاسی” آنهم درون جبهه اصولگرایان صحبت کرد.  

سعید قاسمی، از فرماندهان سپاه در زمان جنگ، در مصاحبه­ای که هفته گذشته خلاصه آن در روز منتشر شد، از احتمال وقوع “فتنه بعدی” سخن می گوید. فتنه ای که بر اساس سخنان وی و خطاب به “ بچه حزب‌اللهی‌ها” در جاهایی صورت می گیرد که که در دوره های گذشته “ نقطه انسجام و قوت” بوده است.

 

خدا کمک کرد و نجاتمان داد

رجا نیوز، روز گذشته با انتشار متن کامل مصاحبه­ با یک فرمانده  زمان جنگ که پیشتر “اهم موارد” آنرا منتشر کرده بود، از احتمال وقوع “فتنه بعدی” در درون نظام جمهوری اسلامی خبر داد.

سردار حاج سعید قاسمی، در این مصاحبه با اشاره به حمایت های آیت الله خامنه ای از دولت احمدی نژاد گفته است: “حضرت آقا صریحاً فرمودند من از همه دولت‌ها حمایت کردم و از این دولت، به طور خاص حمایت می‌کنم، چون آماج بیشترین تهاجمات است و من بر خودم تکلیف می‌دانم که از او حمایت کنم، مضافاً بر اینکه این دولت نه فقط در ادعا، که طبق آمار و ارقام واقعی و هم بر اساس آنچه که مردم دارند می‌بینند، کارها و خدمات انقلابی‌ای را انجام داده که در دوره‌های قبل نشد. در انتخابات هم علی‌رغم همه خط‌کشی‌هایی که شد، رأی قاطع به احمدی‌نژاد متعلق به طبقه‌ای بود که طعم این خدمات را به چشم دیده بودند. اگر حزب الله روشنگری کند و کج‌سلیقگی نکند و به‌خصوص هیئات که توانستند در برابر بخشی از تهاجمات بایستند، هوشیار باشند، از این مرحله نیز به سلامت عبور خواهیم کرد.”

سعید قاسمی همچنین با انتقاد شدید از حزب الله، این جریان سیاسی را متهم کرده است که درک روشنی از منطق تاکتیک های احمدی نژاد ندارد؛ مساله­ای که به زعم وی باعث شده در دور دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد “هر حزب اللهی دوست داشته باشد نقش اپوزیسیون را بازی کند” و وی را زیر سئوال ببرد.

او سپس در پاسخ به این سئوال که “فتنه بعدی را چگونه می بینید؟” گفته است: “تحلیل و نگرش من این است که ما بعد از اتفاقات و عملیاتی که پیش می‌آیند، جلسه برای تحلیل و بازخوانی و بازنگری آنها نداریم و همیشه دنبال روزمرگی هستیم. اما دشمن این طور نیست. شما سماجت و پیگیری آمریکا را ببینید. 30 سال است که دارد یک‌نفس عملیات می‌کند، 30 سال است که جواب نمی‌گیرد و باز هم رها نمی‌کند. اگر ما 30 سال به یک در بسته بزنیم و پول خرج کنیم و دائم جاسوس‌های ما را بگیرند و عملیات انجام بدهیم و موفق نشویم و جواب نگیریم، باز هم ادامه می‌دهیم؟ ما اگر بیاییم عواملی را که در هشت ماه فتنه، فعال بودند و خدا کمک‌مان کرد و علمداری ولایت نجات‌مان داد، بشناسیم و تحلیل کنیم، می‌بینیم که سه عامل بود که ما را نجات داد: اول خود خدا که لطف کرد. دوم وجود ذی‌جود رهبری و ولایت و سوم دعای خانواده‌های شهدا. به نظر من این سه عنصر کمک کرد که سریع از این فتنه خارج شدیم.”

او  همزمان با انتقاد از عملکرد رسانه­ها در خصوص حوادث مربوط به انتخابات دور دهم ریاست جمهوری، بر خلاف شماری دیگر از مسئولان جمهوری اسلامی که معتقدند آنچه آنها “فتنه” می نامند، پایان پذیرفته، گفته است نباید فتنه را تمام شده دانست.

قاسمی با اشاره به گفته­های یک  استاد ارشد در موسسه آلبرت انشتین در کمبریج ماساچوست آمریکا،  گفته است: “ما اهل بررسی کردن نیستیم، ولی دشمن بررسی می‌کند. بیاییم ببینیم گسل‌ها و سوراخ‌ها و راهکارهای نفوذ برای شکنندگی ما چیست؟ جین شارپ، متخصص کودتاهای مخملی، دو هفته پیش، حرف جدیدی نزد که گفت راه اینها از بیرون نیست و آمریکا حماقت خواهد کرد اگر از بیرون به اینها بزند، چون این کارش موجب انسجام در درون خواهد شد. این یک حرف قدیمی است که او دو مرتبه تئوریزه‌اش کرده. آن چیزی که می‌تواند ما را شکست بدهد، همان است که 1400 سال است اتفاق افتاده، در آندلس دیدیم، در جنگ هم دیدیم، در قصه قطعنامه هم دیدیم و امروز برای اینکه قصه 598 دوباره اتفاق نیفتد، این نشست‌ها و این برنامه‌ها را داریم.”

جین شارپ (متولد ۲۱ ژانویه ۱۹۲۸) استاد ارشد در موسسه آلبرت انشتین در کمبریج ماساچوست آمریکا است. او در سال ۱۹۸۳ انستیتو آلبرت اینشتاین را با هدف گسترش تحقیق، مطالعه و آموزش در زمینه استراتژی‌هایِ بی‌خشونت در مقابله با دیکتاتورها،  نسل کشی و جنگ بنا گذاشت.

قاسمی سپس  خطاب به جبهه اصولگرایان این پرسش را پیش می کشد: “راهکار نفوذ در درون ما چیست؟”

 در پاسخ به این سئوال، او خود می گوید برای برون رفت از این بحران و ارائه “راهکار” باید  کسی وارد شود که “از جنس خودمان باشد و توسط کسانی طراحی شود که مدل ما را خوب می‌شناسند.”

 

افشای سردسته ها

سردار سعید قاسمی در پاسخ به این سئوال که “عوامل قدرت و انسجام ما کدامند؟” گفته است “هیئت‌ها” در گذشته نقطه انسجام بوده و حزب الله باید مواظب باشد در آنها چه نکاتی ترویج داده می شود.

به گفته­ی او: “در این ماه مبارک رمضان اینها دقیقاً این را فهمیدند و آمدند و کاملاً سوار کار شدند. عناصر انقلابی قدیمی که در این یک دهه تحلیل‌های درستی نداشتند، برای اینکه بیایند و روی فاز هیئت سوار شوند، امسال حضور کامل داشتند و به همین دلیل است که بر و بچه‌های خوب حزب‌اللهی ما باید حواس‌شان حسابی جمع باشد. درست است که شاید نیروهای انقلابی هم با نیت خیر بیایند تا از دل‌های خوب و انقلابی هیئات در دوره‌های آتی استفاده بکنند، اما حزب الله باید حواسش جمع باشد. آن خطیب محترمی که دارد در شیپور ضد دولت می‌دمد، باید ببیند آن آقایانی که در آن دوره‌ای که مسئول بودند و مسئولیت داشتند، با شاه فالوده نمی‌خوردند، حالا چه شده که ده شب و پانزده شب ماه مبارک رمضان، آن هم ساعت یک و دو نصف شب می‌آیند و در هیئت چنبره می‌زنند؟ من از دیدن‌شان حیرت می‌کردم! نباید از خودمان بپرسیم که اینها بر اساس چه اهدافی این کار را می‌کنند؟”

منظور سردار قاسمی از انتقادات حزب اللهی ها در شب های رمضان، حملات تند چند تن از مداحان به احمدی نژادست که در انتقاد از دولت اصولگرا و رئیسش به موضع گیری پرداختند. انتقاداتی که به گفته­ی  او باعث می شود«نسل سومی که امروز قبل و بعد این جریان را نمی‌فهمد، یک شبه می‌شود ضد احمدی نژاد. برای همین هم حضرت آقا هم گفتند که مسائل فرعی را این قدر بزرگ نکنید.»

این سردار سپاه سپس خطاب به “بچه حزب‌اللهی‌ها” گفته است: “دوست دارم در تاریخ ثبت شود که فتنه بعدی دقیقاً در جاهایی است که در دوره گذشته، نقطه انسجام و قوت ما بوده است. دشمن روی نقاط قوت ما و نقاط ضعف خودش کار می‌کند؛ کاری که ما هیچ وقت نمی‌کنیم و اصلاً به این مدل‌ها عادت نداریم.”

این فرمانده نظامی در ادامه بعضی از مداحان هیئت ها را در شب های رمضان تهدید به افشاگری می کند: “من سر این قصه در فرصت دیگری مفصل عرض خواهم کرد که این آقایانی که دو مرتبه سر و کله‌شان در این جور جاها پیدا شده، چه کاره‌اند و چه کار می‌خواهند بکنند، چون سن خیلی از دوستان ما اقتضا نمی‌کند که به یاد بیاورند در مسجد شهدا که ما در آن به صورت قطبی برای هیئت عمل می‌کردیم و وحدت و همگرایی محکمی داشتیم، آنها باعث نابودی این وحدت شدند. اگر فرصتی پیش بیاید، من سردسته‌ها و عوامل اینها را افشا خواهم کرد. اینها هنوز هم خودی تلقی می‌شوند و در وزارت کشور و این طرف و آن طرف مسئولیت دارند.”

 

“فتنه”های پیش رو

صحبت کردن در مورد “فتنه بعدی” آنهم درون اصولگرایان اما تنها به اظهارات سردار قاسمی محدود نمی شود. پیش از وی نیز برخی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی در خصوص احتمال وقوع یک فتنه “جدید” سخن گفته اند که احتمال دارد در مقاطع بعدی دامنگیری جمهوری اسلامی شود.

حمید رسایی، نماینده راستگرای تهران، در مرداد ماه سال جاری، در مصاحبه با “یالثارات”، ارگان انصار حزب الله، با اشاره به نشانه هایی از”فتنه” دیگری که در راه است و  اینبار “رنگ و لعاب دینی” دارد و نقطه اشتراک آن با دیگر “فتنه ها” تردید در ولایت فقیه است، گفته بود: “ما باز هم پوست خواهیم انداخت، باز هم خواص مردود خواهیم داشت و باز هم به افزایش بصیرت نیاز داریم. اصلا ما هر چه به اصل دین نزدیکتر میشویم جنس فتنه ها نیز دینی تر می شود این قاعده ای طبیعی است.”

پیش از او نیز آیت الله مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در خصوص احتمال وقوع “فتنه بعدی” در بین اصولگرایان گفته بود: “بعید نیست در آینده فتنه‌ای شدید‌تر توسط افرادی صورت گیرد که امروز آنها را به عنوان نیروهای ارزشی می‌شناسیم همانگونه که در فتنه اخیر کسانی که قبلاً نخست وزیر، رئیس جمهور و رئیس مجلس نظام بودند، حضور داشتند.”

 

در همین ارتباط احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران نیز در  اجلاس هشتم دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری، خطاب به سران این مجلس گفته بود: “باید خود را برای مقابله با فتنه­های آینده آماده کند.”

 

سردار قاسمی اما در مصاحبه خود به گفته های رهبر جمهوری اسلامی در محافل خصوصی در مورد احتمال فتنه جدید اشاره کرده است: “ما خودمان این را مستقیماً از حضرت آقا نشنیدیم، ولی از کسانی که با ایشان جلساتی دارند، به تواتر شنیده‌ایم که خودتان را برای فتنه عمیق‌تری آماده کنید.”

 

تاکید برخی از اصولگرایان بر وقوع مجدد “فتنه سیاسی” در شرایطی صورت می گیرد  که مقامات جمهوری اسلامی از جمله محمود احمدی نژاد و تیم اقتصادی او، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی و حسین همدانی، فرمانده سپاه تهران، از احتمال وقوع “فتنه اقتصادی” در آینده­ای نزدیک سخن گفته اند. فتنه ای که مهدی کروبی، یکی رهبران مخالفان در ایران آنرا بهانه­ای برای سرکوب اعتراضات احتمالی ایرانیان نسبت به بروز مشکلات اقتصادی دانسته است.