متلاشی کردن گروه های اینترنتی مورد حمایت آمریکا

نویسنده

» مقاله بوستون گلاب درباره ادعاهای تازه تهران

علی اکبر دارینی

ایران اعلام کرد که این گروه ها اقدام به جمع آوری اطلاعات درباره دانشمندان اتمی را شناسایی کرده است و در بدست آوردن کنترل اینترنت که بعنوان مهمترین ابزار گروههای مخالف مطرح است، بر آنان پیشی گرفته است.

طبق بیانیه قوه قضایئه در این خصوص که در ایرنا خوانده شد  این شبکه ها در اختیار گروه های مخالف قرار گرفته بود و این شامل اعضای مجاهدین خلق هم می شود که 30 نفر از اعضای این شبکه ها، دستگیر شده اند.

در این بیانیه اعلام شد: “طی یک سری عملیات امنیتی پیچیده در حوزه تکنولوژی و ارتباطات، تعدادی از شبکه های اینترنتی که توسط آمریکا اداره می شدند، شناسایی و سی نفر مظنون به همکاری با این شبکه ها، دستگیر شدند”.

دولت ایران بارها آمریکا و انگلستان را به دست داشتن در نا آرامی های بعد از انتخابات ماه ژوئن متهم کرده است؛ اتهاماتی که توسط این دو کشور همواره تکذیب شده است.

این اظهارات در زمانی صورت می گیرد که آمریکا تلاش می کند تحریم های شدیدتری بر ایران به دلیل برنامه های اتمی اش، اعمال کند. آمریکا و سایر کشورها بیم دارند که این برنامه ها منجر به تولید سلاح اتمی بشود. ایران چنین قصدی را تکذیب می کند و می گوید برنامه های اتمی اش صلح آمیز  و برای تولید الکتریسیته است.

در این بیانه ذکر نشده است که این بازداشت هاچه زمانی صورت گرفته است اما آمریکا را متهم کرده است که برای براندازی حکومت ایران و به دنبال سیاستی که در سال 2005 در زمان جورج بوش، دنبال می شد صورت گرفته است.

ایرنا به نقل از این بیانیه اعلام کرد: “جنگ اطلاعاتی جدید که عنوانش “جنگ سایبری” است بخشی از برنامه های آمریکا است”.

 در این بیانیه آمده است که کنگره آمریکا بودجه ای 400 میلیون دلاری برای پوشش عملیات گروه های برانداز از جمله سلطنت طلبان تصویب کرده است.

مقامات ایرانی سایت های زیادی را مورد حمله قرار داده اند که این شامل وبلاک ها و  سایت های خبری وابسته به رهبر مخالفان،  میرحسین موسوی، می شود که اعلام کرده است که در انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن به دلیل تقلب نتوانسته است رئیس جمهور ایران بشود.

برخی از ایرانیان با استفاده از فیلتر شکن های مختلف موفق شده اند وارد سایت های فیلتر شده مثل یوتیوب، فیس بوک، تویتر و سایت های خبری فارسی زبان بشوند.

در بیانیه قوه قضائیه آمده است که شبکه های هدف قرار گرفته از این نرم افزار ها استفاده می کردند تا مردم بتوانند به سایت های مخالف دولت دسترسی پیدا کنند، گروه هایی که اعتراضات را اداره می کنند و خواهان اصلاحات سیاسی و اجتماعی هستند.

ایرنا می گوید: “اعضای این شبکه بعد از اینکه شناسایی شدند، دستگیر شدند و اعتراف کردند که فیلتر شکن های آنها برای دسترسی به سایت های مخالفان استفاده شده است”.

ایران تعداد زیادی از رهبران مخالف و فعالان سیاسی را بعد از وقابع بعد از انتخابات دستگیر کرد.

محمد فقیهی وکیل مدافع آذر منصوری، یک فعال اصلاح طلب اعلام کرد که وی در آخرین  اقدام حکومت، به دلیل اخلال در امنیت ملی به سه سال زندان محکوم شده است.

منصوری دبیرکل سیاسی یکی از بزرگترین احزاب اصلاح طلب، جبهه مشارکت ایران اسلامی است. وکیل مدافع وی به این حکم  اعتراض  کرده است.

موسوی، رهبر مخالفان، هفته گذشته  اعلام کرد با وجود سرکوب ها، جنبش اعتراضی مردم ایران خواهد ایستاد. در سایت کلمه از قول موسوی گفته شده است: “ما تا رسیدن به اهدافمان ایستاده ایم”.

 

منبع: بوستون گلاب 13 مارس