فشار بر انجمن اسلامی دانشگاه تهران

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» مشخص نبودن محل نگهداری نوید خانجانی

طیف سنتی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی از سوی دولت و بخش دانشجویی وزارت اطلاعات برای اعلام رسمی خروج از دفتر تحکیم وحدت تحت فشار قرار دارد.این مطلب در نشست مشهد انجمن اسلامی دانشگاه تهران از سوی اعضای نزدیک به اصول گرایان این تشکل اعلام شده است.

مسئولان حراست دانشگاه تهران، وزارت علوم و بخش دانشجویی وزارت اطلاعاتٰ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران را برای اعلام رسمی خروج از دفتر تحکیم وحدت تحت فشار قرار داده اند. آنها این انجمن را تهدید کرده اند که در صورت عدم اعلام رسمی خروج، لغو مجوز می شوند و یا ناچار به قرار گرفتن تحت لوای طیف امنیتی- حکومتی شیراز تحکیم وحدت خواهند شد.

با مطرح شدن این موضوع در نشست مشهد این تشکل ـ که گفته می شود مجوز نشست آن نیز به شرط اعلام خروج از تحکیم داده شده ـ احتمال اعلام رسمی خروج از دفتر تحکیم وحدت (طیف علامه) از سوی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران وجود دارد؛ هر چند تعدادی از اعضای این تشکل با این موضوع مخالفت کرده اند.

گفتنی است انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران از انجمن های سنتی اصلاح طلب و در عین حال محافظه کار است که از حدود هفت سال پیش به دلیل آنچه اختلاف فکری و سیاسی می خواند در نشست های دفتر تحکیم وحدت بطور رسمی شرکت نمی کند.این تشکل اما به منظور  حفظ اعتبار دانشجویی در بین دانشجویان عضو خود هیچگاه به طور رسمی این شکاف را علنی نکرده است اما اینک وزارت علوم و نهادهای امنیتی این انجمن را برای اعلام رسمی این جدایی تحت فشار قرار داده اند.

 

دانشگاه شریف: هفت سین برای همکلاسی های زندانی

عده ای از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، با برپایی سفره هفت سین، یاد سه یار دربندشان را گرامی داشتند.این دانشجویان با قرار دادن عکس سه دانشجوی این دانشگاه که در بند هستند، خواستار آزادی آن ها شدند.

تارا سپهری فر (دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شریف که در روز 21 بهمن بازداشت شد)، کوهیار گودرزی (از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر که در تاریخ 28 آذر بازداشت شد) و مهدی کلاری (که در روز 16 آذر بازداشت شده و به دو سال و نیم حبس محکوم شده است) دانشجویان بازداشتی دانشگاه شریف هستند. این در حالیست که از دیروز سایت ها و روزنامه های حامی دولت اتهامات تازه ای را علیه این دانشجویان مطرح کرده اند.

 

ملاقات عبدالله نوری با مهدی عربشاهی

عبدالله نوری، اولین وزیر کشور دوران اصلاحات، به دیدار مهدی عربشاهی ـ عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت ـ و عبدالله مومنی ـ سخنگو و رییس شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم وحدت ـ رفت.

در این دیدارها عبدالله نوری با قدردانی از مقاومت و پایداری این افراد ابراز امیدواری کرد که سایر زندانیان نیز هرچه سریعتر آزاد شوند. عبدالله مومنی و مهدی عربشاهی در این ملاقات به تشریح شرایط زندان پرداختند.

گفتنی است عبدالله مومنی، روز 30 خرداد در دفتر ستاد شهروند آزاد (حامیان مهدی کروبی) بازداشت شد. وی پس ازتحمل حدود 9 ماه زندان هفته گذشته با وثیقه و قرار کفالت از زندان آزاد شد.

مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت نیز که در روز عاشورا بازداشت شده بود، هفته گذشته با سپردن قرار وثیقه 200 میلیون  تومانی آزاد شد.

 

دانشگاه اهواز: بازداشت پنج دانشجو

روز شنبه، عده ای از افراد با لباس شخصی، با مراجعه به دانشگاه جندی شاپور، اقدام به بازداشت 5 تن از فعالان دانشجویی این دانشگاه کردند.آن گونه که منابع نزدیک به دانشجویان اعلام کرده اند، این دانشجویان به مکان نامعلومی برده شده اند و تاکنون خبری از وضعیت آن ها منتشر نشده است.

دانشجویان بازداشتی این دانشگاه  عبارتند از: مهدی ابراهیمی ذاکر (دانشجوی پزشکی)، امین مرزبان (دانشجوی پزشکی)، نوید نجار(دانشجوی پزشکی )، پدرام یاوری(دانشجوی پزشکی ) و بشیر سرهنگی (دانشجوی داروسازی).برخی از منابع دانشجویی اعلام کرده اند که این دانشجویان در تجمعات اعتراضی دانشگاه فعال بوده اند اما هنوزاز اتهامات و محل نگهداری این دانشجویان خبری منتشر شده است.

 

بی خبری از حجت منتظری و محمدرضا لطفی

نوید خانجانی عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر در سلول های انفرادی متعلق به «سپاه» در زندان اوین نگهداری می شود.این فعال دانشجویی تاکنون تنها چند تماس تلفنی با خانواده خود داشته و از اتهامات و علت بازداشت وی اطلاعی در دسترس نیست.

پیش از این گزارش هایی مبنی بر عدم نظارت و کنترل بر بند متعلق به سپاه در زندان اوین منتشر شده بود. خانجانی در تماس های خود تنها به نگهداری اش در سلول های انفرادی متعلق به “سپاه” اشاره و اضافه کرده است در بند ۲۰۹ اوین نگهداری نمیشود. این امر نگرانی در مورد وضعیت وی را افزایش داده است.

نوید خانجانی، فعال دانشجویی و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، شامگاه ۱۱ اسفندماه در منزلش در اصفهان بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.