پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب ایران…

آمریکای لاتین به روایت یک ایرانی

نویسنده: منوچهر استیفا

194ص، تهران:انتشارات کتابسرا، 1388، چاپ اول

این کتاب مجموعه ای است از خاطرات نویسنده در سفر به کشورهای مختلف آمریکای لاتین. او با توجه به تمدن و پیشینه کهن این کشورها، و تاریخ پرفراز و نشیب آنها، تنها به صورت مشاهده گری صرف، به نگارش مشاهدات خود نپرداخته، بلکه خواننده را به خوبی در جریان دانسته های خود از فرهنگ و تاریخ شگفت آور این منطقه قرارداده است. نویسنده که فارغ التحصیل رشته های معماری و شهرسازی از دانشگاه های مادرید و بوئنوس آیرس است، با توجه به تخصص خود، کوشیده است تا دیده هایش را از این منظر غنا بخشد و بر اطلاعات عمومی خواننده بیفزاید.

نخستین های تاریخ روزنامه نگاری ایران

نویسنده: رامین رسول اف

644ص، تهران: انتشارات جامعه شناسان، 1389، چاپ اول

در این کتاب که گوشه های مهمی از تاریخ روزنامه نگاری و مطبوعات ایران را در بر می گیرد، سعی شده است تا علاوه بر معرفی نخستین نشریات در  زمینه های مختلف، به اهداف و انگیزه های مدیران مسئول این نشریات از انتشار آنها نیز پرداخته شود. کتاب شامل سه فصل است. در فصل اول، ضمن بررسی چگونگی پیدایش روزنامه و چاپخانه در ایران، نخستین نشریات فارسی چاپ ایران، با موضوعات و خط مشی های مختلف معرفی می شود. بخشی از این فصل نیز به بعضی از پدیده هایی که با شکل گیری و رواج مطبوعات در ایران پا به عرصه وجود نهادند، مانند سانسور، وزارت انطباعات و قوانین مطبوعاتی می پردازد. فصل دوم به چگونگی شکل گیری تشکل های مطبوعاتی در ایران اختصاص دارد. موضوع فصل سوم، انتشار و فعالیت مطبوعات و روزنامه ها در شهرهای بزرگ ایران – غیر از تهران – است. 

 

 

گذری در دیار عیاران

نویسنده: محمدرضا قیاسیان

519ص، خرم‌ آباد: انتشارات شاپورخواست، 1389، چاپ اول

این کتاب، پژوهشی است درباره آیین عیاری و جوانمردی و تحولات آن؛ از روزگار گذشته تا دوران معاصر. عناوین مباحث اصلی کتاب عبارت انداز: «آیین عیاران و جوانمردان در روزگاران قدیم»،«پیشینه ورزش در ایران باستان»،«طیب خان در گذر لوطی های تهران» و«لوطی و لوطی گری در لرستان». از بخش های خواندنی و جالب کتاب، می توان به بخش «طیب خان در گذر لوطی های تهران» اشاره کرد که در آن خواننده با زندگی و مرام و سرنوشت تعدادی از لوطی های شهر تهران در دوره پهلوی آشنا می شود. 

 

 

شاهنامه فردوسی: پی کاوی ها و پاسخ های محتمل

نویسنده: سید محسن هاشمی

96ص،‌ تهران: انتشارات نیلوفر، 1389، چاپ اول

این کتاب، مجموعه سه مقاله درباره«شاهنامه» و خالق آن است. مقاله اول با عنوان«افسانه فردوسی»، به زندگانی حکیم طوس می پردازد و نشان می دهد که چگونه در طی قرون و اعصار، زندگی «فردوسی» و حوادث آن، هم چون اثرش، رنگ افسانه یافته است. در مقاله دوم که عنوان آن «رستم دستان و رستم داستان» است، نویسنده نشان می دهد که شخصیت «رستم» آنگونه  که در «شاهنامه» تصویر شده، دستپخت و آفریده «فردوسی» است و سیمای او تا پیش از سرودن «شاهنامه»، عملا چندان برجسته نبوده است. مقاله سوم با عنوان «شاهنامه: ضرورت و اختیار»، به اختیارات «فردوسی» در کنار ضرورت های شکل دهنده اثرش می پردازد.

 

 

پرسه زیر درختان تاغ

نویسنده: علی چنگیزی

221ص، تهران: نشر ثالث، 1388، چاپ اول

داستان این رمان درباره سه نفر است که در تکاپوی یافتن گنج هستند. در این داستان، زمان شکسته می شود و راویان، چند ماجرا را که به صورت موازی اتفاق می افتد، بازگو می کنند. این ماجراها، در دل داستان به یکدیگر مرتبط اند. رمان، درون مایه ای اجتماعی دارد و ماجراهای آن در مکانی خیالی در اطراف کرمان روی می دهند. زبان جذاب و دلنشین کتاب، همراه با داستان گیرای آن، خواننده را به دنبال خود می کشاند.

 

 

جنگل پنیر

نویسنده: فرشته احمدی

215ص، تهران: انتشارات ققنوس، 1388، چاپ اول

این رمان، داستان دختر جوانی را روایت می کند که با سفر و بازگشت به دوران کودکی اش، به کنکاش در گذشته خود می پردازد. هدف او از این سفر، یافتن پاسخ برای پرسش هایی است که ذهن او را به خو مشغول می کنند. رمان، روایتی ساده و سر راست دارد و کشف و شهود درونی و بیرونی راوی در بستر سفر را به تصویر می کشد.

 

زمینه ها و شیوه های یارگری در ایران:

 دگریاری، همیاری، خودیاری

نویسنده: حمیدرضا کریمی درمنی

235ص،‌ تهران: انتشارات کندو کاو، 1389، چاپ اول

در جامعه دیرپای ایران، شیوه های مختلف همکاری و یاری گری از دیرباز، به شکل های گوناگون و بر پایه ساختارهای اجتماعی موجود وجود داشته است. در کتاب حاضر، شیوه های این همکاری ها و یاری گری ها، به منظور استفاده از آنها در بازسازی نهادهای توسعه و عمران، به ویژه، پی ریزی نهضت جدید تعاون، مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به تنوع شرایط اقلیمی و قومی و گوناگونی فرهنگ ها، و در نتیجه وجود شیوه های مختلف یاری گری در ایران، این کتاب می تواند راهنمای علاقمندان و پژوهشگران علوم اجتماعی با     گرایش های«مردم شناسی» و«تعاون» در ایران باشد.

 

 

سرمایه داری

نویسنده: جیمز فالچر

مترجم: مصطفی امیری

198ص، تهران: نشر ماهی، 1389، چاپ اول

موضوع این کتاب، نظام اجتماعی و اقتصادی سرمایه داری و ویژگی های آن است. کتاب با مباحثی پیرامون چیستی سرمایه داری، منشاء  آن و تحولاتش تا عصر حاضر آغاز می شود. در ادامه، موضوعات زیر مورد بررسی قرار می گیرد: “ آیا سرمایه داری در همه جا به یک شکل است؟”، “آیا سرمایه داری جهانی شده است؟”، “بحران؟ کدام بحران؟”

 

ترنم: برنامه هایی برای شناخت موسیقی دستگاهی

نویسنده: رضا مهدوی

146ص، تهران: انتشارات سوره مهر، 1389، چاپ اول

این کتاب، متن گفتارهای پیوسته ای است که با عنوان «ترنم» در فاصله      سال های 1381 تا 1383، عصر هر پنجشنبه، از رادیو تهران پخش شد. مقصود از تهیه و اجرای این برنامه، سخن گفتن با شمار انبوهی از مردم علاقمند به موسیقی ایرانی، و آشنا کردن آنها با چهارچوبی کلی از ردیف، دستگاه ها و آوازهای ایرانی و نیز معرفی آثاری بود که بتوانند در این زمینه به عنوان معیار شناخته شوند. این کتاب کوچک را می توان راهمنایی مناسب برای وارد شدن به سرزمین بزرگ موسیقی ایران زمین و آشنایی با یادگارهای استادان بلند مرتبه آن دانست.

 

 

نشریات

فیلم: ماهنامه سینمایی

شماره 419، سال بیست و هشتم، آذر 1389

آخرین شماره ماهنامه سینمایی فیلم، چون همیشه شامل اخبار، گزارش ها و مطالب متنوعی درباره سینمای ایران و جهان است. بخش ویژه ای از این شماره نیز به بزرگداشت “مرتضی احمدی” هنرمند برجسته سینما و تئاتر ایران اختصاص دارد. در این شماره می خوانیم:

در ستایش بچه اصیل طهرون: بزرگداشت مرتضی احمدی

کهنه همیشه نو: مرتضی احمدی و هنر صدا پیشگی او/شاپور عظیمی

پرسه در گذشته:کتاب های مرتضی احمدی/هوشنگ گلمکانی

بلندی های صفر: گفتگو با فرج حیدری

از جنس زندگی: گفتگو با علیرضا داود نژاد

پیشخوان فرهنگی ما را دیگران فتح کرده اند: گفتگو با سید محمد بهشتی درباره سینمای کودک و نوجوان

به بهانه دوبله “جرم” اثر تازه مسعود کیمیایی/شاپور عظیمی

بلوتوس کبیر وارد می شود:مهران مدیری در «قهوه تلخ» ظاهر شد/هوشنگ گلمکانی

مانی پتگر و نمایشگاه فیلم های تجربی/بابک گرانفر

هر نوار عکس متحرک پوک و پوچ را نمی توان «فیلم» نامید/دکتر هوشنگ کاوسی

خیلی خیلی خوشبخت بوده ام: دیدار و گفتگویی با جولی اندروز

بازگشت دوباره به «آواتار»: گفتگو با جیمز کامرون

بررسی و نقد فیلم «آمریکایی»، به کارگردانی آنتون کوربین و با شرکت جرج کلونی/نوید غضنفری

گفتگوی اختصاصی با استینا برگمن

از تبار ملویل: نگاهی به زندگی و آثار ژاک اودیار/کامیار کردستانی

بررسی و نقد فیلم «خواب های دنباله دار»، به کارگردانی پوران درخشنده/الهام طهماسبی

برسی و نقد فیلم مستند «صد و یک سال بلدیه تهران»، به کارگردانی ارد عطاپور/جواد طوسی

 

 

نگاه نو: ویژه نامه شماره 2

سال بیستم، آبان 1389

این ویژه نامه فصلنامه اجتماعی، فرهنگی، هنری و ادبی «نگاه نو»، به پنجاهمین سالگرد درگذشت «آلبر کامو»، روزنامه نگار، نویسنده و نمایش نامه نویس برجسته فرانسوی اختصاص دارد. در کنار مقالات و نوشته هایی از افراد و شخصیت های گوناگون درباره «کامو»، ترجمه مقالات، نوشته ها و یک سخنرانی از «کامو» نیز در این مجموعه به چشم می خورد:

کامو بودن دشوار است/فرج الله صبا

هنرمند و زمانه اش/آلبر کامو/رضا رضایی

نان و آزادی/آلبر کامو/عزت الله فولادوند

پوچی و خودکشی/آلبر کامو/خشیار دیهیمی

خدمت به حقیقت، خدمت به آزادی(خطابه نوبل)/آلبر کامو/رضا رضایی

آلبر کامو، دوستی دلسوز/چسلاو میلوش/روشن وزیری

مردی در تکاپو/ژان پل سارتر/ابوالحسن نجفی

رفیق سال های امید/سیمون دوبوار/فیروزه دیلمقانی

شرحی بر بیگانه/ژان پل سارتر/پیروز سیار

بیگانه، رمان پیشرو/آلن رب گریه/مهستی بحرینی

آلبر کامو غمخوار انسان نه انسانیت/علی امینی نجفی

ادای احترام به یک تبعیدی/آلبر کامو/مژده دقیقی

کتاب شناسی آلبر کامو(فارسی)/هاشم بناء پور