پیروزی در جنگ سنگ مرمر

نویسنده

» گزارشی از وال استریت کمک ایران به بازسازی اسرائیل

چارلز لوینسون

 

محمود احمدی نژاد، یک بار اسرائیل را تهدید کرد که از روی نقشه جهان محو می شود. اما درحالی که جمهوری اسلامی در فکر نابودی اسرائیل است، در بازسازی این کشور همکاری می کند.

معلوم شده است که با وجود تحریم کامل ایران، سنگ مرمر ایران در ساختمان های مهم اسرائیل بکار رفته است.

لابی آسمان خراش و نمای بیرونی دفتر مرکزی بانک لئومی که یک بانک دولتی است با هزاران فوت سنگ “گوهره”، که رنگ آن بژ- خاکستری است، فرش شده است. این سنگ فقط در لرستان ایران وجود دارد.

سنگ مرمرهای ایرانی  در سنگ فرش پارک صنعتی جدید در مجاورت فرودگاه بن گوریون نیز به کار رفته است. همچنین از این سنگ در گاردن تاور استفاده شده است که در سال 2003 توسط یکی از برجسته ترین معماران اسرائیلی، ایلان پیوکو، ساخته شد.

این هجوم پنهان باعث خشم اسرائیلی هائی شده  که درمورد خطرات معامله با دشمن هشدار می دهند.

اودد تیرا، افسر بازنشسته اسرائیلی و تشویق کننده حمله نظامی اسرائیل به ایران به دلیل برنامه های مشکوک این کشور، معتقد است: “زمانی که با سنگ های ایرانی ساختمان سازی می کنید، ماشین نظامی این کشور را مورد حمایت مالی قرار می دهید. این عین خودکشی است.”

منتقدانی چون ژنرال تیرا که سابقا رئیس انجمن ساختمان سازی اسرائیل بود، به تحریم هایی اشاره دارد که بلافاصله بعد از انقلاب سال 79  ایران، آغاز شد.

با وجود این سابقه و دور جدید تحریم های بین المللی علیه برنامه های اتمی ایران، تجار سنگ اسرائیل بطور آشکار سنگ مرمر ایران را معامله می کنند که در رنگ و مقاومت، منحصر بفرد است.

آوی یروشالمی، صاحب مرمر اسرائیل که یکی از بزرگترین عمده فروشان سنگ در اسرائیل است، می گوید:«رنگ مرمر ایران به رنگ قهوه است و در هیچ جای دیگری پیدا نمی شود. برخلاف مرمر هایی که رنگ بژ دارند و مقاومتشان کم است، گوهره مقاومت بالایی دارد”.

به گفته تجار سنگ اسرائیل و ترکیه، واسطه ها برای دور زدن تحریم اسرائیل، سنگ ها را در ترکیه با مدارک تقلبی بسته بندی می کنند.

درسال 2009، اسرائیل 22.6 میلیون دلار مرمر و سنگ آهک از ترکیه خریداری کرده است که این مقدار به گزارش اتاق بازرگانی اسرائیل، دو سوم واردات سنگ مرمر اسرائیل است.

راهی برای دانستن اینکه چه مقدار از این سنگ ها متعلق به ایران است وجود ندارد زیرا واردات مرمر از نوع سنگ مشخص نمی شود. فروشندگان مرمر در اسرائیل اما، می گویند این مقدار قابل توجه است.

یالی اتزیون، مدیر مرمر آریل، فروشگاه سنگ مرمری در شمال تل آویو، می گوید: “من دوست ندارم سنگ مرمر ایران را بفروشم، آنها دشمن ما هستند، اما همه خواهان این سنگ هستند.”

او می گوید: “صاحب خانه ها این سنگ را در همه جا بکار می برند از سالن تا حمام و آشپزخانه.”

معادن سنگ مرمر در اسرائیل اکثرا در محله های فلسطینی نشین در کرانه باختری هستند که این موضوع اسرائیل را در موقعیت دشواری قرار داده است.

با وجود نزدیکی، خریداری سنگ از فلسطینی ها برای بسیاری از اسرائیلی ها بعد از چند دهه درگیری بر سر زمین هایی که هردو طرف آن را متعلق به خود می دانند، قابل هضم نیست.

رنگ زیبا و مقاومت گوهره است که همه خواستار آن هستند. همچنین این سنگ علیرغم مشکلات لژستیکی که به دلیل تحریم های اسرائیل وجود دارد  همچنان یکی از ارزان ترین مرمرهاست.

مرمر ایرانی 250 شکل، درحدود 70 دلار در هر متر مربع بفروش می رسد. این قیمت پایین تر از سنگ های پرفروشی چون مرمر اسپانیایی است که هر متر مربع آن 430 شکل و یا مرمر سفید یونانی که 1665 شکل بفروش می رسد.

این تجارت آنقدر بزرگ نیست که در سرمایه های ایران تاثیر داشته باشد اما توسط مقامات امنیتی جنگ طلب اسرائیل و تجار داخلی و رسانه ها بزرگنمایی شده است.

سخنگوی گمرک اسرائیل می گوید ماموران گمرک غالبا به محموله های سنگ که از ترکیه وارد می شود، مشکوک می شوند، اما نمی توانند واردات مرمر ایران را متوقف کنند زیرا ثابت کردن اینکه این سنگ ایرانی است یا مدارک صدور آن جعلی است، دشوار است.

طبق قوانین اسرائیل، کسانی که تحریم های اسرائیل در برابر ایران را نقض می کنند، شامل جریمه می شوند این جریمه ممکن است نقدی باشد یا منجر به یک تا دو سال زندان بشود.

مرمر های ایرانی موجب سرافکندگی بنجامین نتانیاهو است، زمانی که آمریکا و سازمان ملل و اتحادیه اروپا همه با هم تحریم های جدیدی برای ایران در نظر گرفته اند.

مقامات آمریکایی بزرگترین شرکای تجاری ایران در منطقه را مورد تهدید قرار داده اند و این شامل چین و روسیه هم می شود که با ایران تجارت دارند.

گابی بار، مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی وزارت صنایع و تجارت اسرائیل می گوید که آمریکایی ها ایران را تحریم کرده اند و ما از آنها خرید می کنیم. این اصلا جالب نیست.

این فقط اسرائیلی ها نیستند که سنگ گوهره را ستایش می کنند. تجار ترک می گویند در اروپا و آسیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس مشتری های زیادی دارند.

دفتر استوارت لوی، کسی که برای نظارت بر تحریم ایران از سوی خزانه داری آمریکا تعیین شده است، در مورد قاچاق مرمر ایرانی هیچ نظری نداد.

اما شکسته شدن تحریم های آمریکا توسط اسرائیل موضوع تازه ای نیست. این کشور درمورد تحریم پسته تنبیه شده بود اما اجناس ایرانی در اسرائیل به سادگی پیدا می شوند.

یک اغذیه فروش در بیت المقدس به مشتری هایی که آشنا هستند، خاویار ایرانی می فروشد. مغازه داران می گویند او مایحتاجش را از تجار فلسطینی می گیرد که این اجناس را از اردن وارد می کنند.

ممکن است بعضی از مقاطعه کاران و شرکت های ساختمانی ندانند که مرمری که در ساختمان هایشان بکار برده اند، اصالتا ایرانی است.

مسئله استفاده از مرمر ایرانی در بانک لئومی، ابتدا در ماه اوت توسط یک روزنامه اسرائیلی برملا شد اما مقامات بانک این موضوع را تکذیب کردند. ساخت این موسسه در سال 1902 توسط تئودور هرتسل بنیانگذار جنبش سیاسی صهیونیزم، آغاز شد.

یکی از سخنگوهای بانک همچنان وجود سنگ های ایرانی را انکار می کند و مدرک مهمی را ارائه داده است و می گوید این مرمر ها از یونان وارد شده است.

الیزا بن نون، معاون شرکت سنگ مرمر الونی که در سال 2007 شرکتی که مرمر های بانک را تهیه کرده بود، خریداری کرد معتقد است که مرمر بکار رفته در ساختمان بانک گوهره ایران است.

الونی از تاجر ترکی سنگ می خرد که می گوید دستکم هفت خریدار اسرائیلی دارد که سالانه 800 تن سنگ می خرند.

فروشندگان ترک نیز، سنگ ها را از شرکت سنگ اطلس می خرند که در دبی و در اصفهان شعبه دارد. این شرکت سنگ هایش را از فروشندگان دولتی یا خصوصی می خرد.

آقای بصیری می گوید: “من به ترکیه و چندین کشور دیگر سنگ می فروشم. اینکه این سنگ ها از آنجا به کجا می رود را من نمی دانم برایم مهم نیست.”

 

وال استریت جورنال، 7 دسامبر