سرکوب خونین وبازداشتهای گسترده

سامان رسول پور
سامان رسول پور

هفته ای که گذشت، هفته سرکوب خونین معترضین و بازداشت گسترده شهروندان و فعالان سیاسی و مدنی در ایران  بود.

نیروهای امنیتی و انتظامی در روزعاشورا  به تظاهرات اعتراض آمیز حامیان جنبش سبز حمله کردند و به سوی آنها آتش گشودند و دست کم هشت تن را کشتند. معترضین شمار کشته شدگان را بیش از این تعداد اعلام کردند. شماری از شهروندان هم در این میان زخمی شدند. سید علی موسوی، خواهر زاده میرحسین موسوی، از جمله کشته شدگانی است که به گفته نیروی انتظامی در این روز ترور شد. از میان کشته شدگان، تعدادی هم  توسط خودروهای نیروی انتظامی زیرگرفته شدند.

علاوه بر اینها، صدها شهروند هم در جریان تظاهرات بازداشت شدند. نیروی انتظامی تعداد بازداشت شدگان را 500 نفر اعلام کرد. اما بازداشتها صرفا به تظاهر کنندگان محدود نماند و دهها تن از فعالان سیاسی، مدنی و مطبوعاتی در روزهای بعد بازداشت شدند.

نیروهای امنیتی، سیدعلیرضا حسینی بهشتی مشاور ارشد میرحسین موسوی و فروزنده، بهزادیان نژاد و باقریان از مشاوران ارشد موسوی را بازداشت کردند. بعلاوه نیروهای امنیتی با مراجعه به بنیاد باران وابسته به سید محمد خاتمی، اسناد موجود در آن را ضبط و مرتضی حاجی، مدیر این بنیاد و رسولی، قائم مقام آن را بازداشت کردند.

علاوه بر اینها، عماد باقی، ابراهیم یزدی، علیرضا بهشتی شیرازی، لیلا توسلی، محمد طاهری فرزند آیت الله طاهری، قربان بهزادیان نژاد، ابوالفضل قدیانی، حشمت الله طبرزدی، مصطفی ایزدی، مهدی عربشاهی، رشیداسماعیلی، شاهین زینعلی، زهره تنکابنی، مهین فهیمی، سید حسین موسوی تبریزی، ماشاالله شمس الواعظین، مرتضی کاظمیان، عبدالرضا تاجیک، کیوان مهرگان، سام محمودی، نسرین وزیری، بدرالسادات مفیدی، سید حسین موسویان، مهدی عربشاهی، شاپور کاظمیان برادر زهرا رهنورد و همچنین نوشین عبادی، خواهر شیرین عبادی از جمله بازداشت شدگان هستند.

همزمان با بازداشتهای تهران، از اصفهان هم خبر رسید که نیروهای امنیتی حدود 400 تن از شهروندان را بازداشت کرده اند. در رشت هم مازیار شکوهی و آتیه یوسفی بازداشت شدند.

در همین حال، در دانشگاهها هم حوادثی رخ داد. در دانشگاه علم و صنعت، دانشجویان تجمعی در اعتراض به کشتن شهروندان برگزار کردند اما با دخالت نیروهای بسیجی این تجمع به خشونت گرایید و شماری از دانشجویان مصدوم و شماری هم بازداشت شدند. همچنین حدود 50 دانشجو به کمیته های انضباطی احضار شدند.

در دانشگاه آزاد مشهد هم، انصار حزب الله و نیروهای بسیج با اتوبوس وارد دانشگاه شدند و با چاقو و قمه به دانشجویان حمله کردندو عزاداری دانشجویان را به خاک و خون کشیدند. در این میان هشت دانشجو زخمی شدند که گفته می شود حال دو تن از آنها وخیم است. به گفته منابع دانشجویی، 40 دانشجو هم دستگیر شدند.

مراجع تقلید هم از حمله نیروهای لباس شخصی در امان نماندند. این نیروها به بیت آیت الله صانعی و آیت الله دستغیب حمله کردند و به تخریب مکان و ضرب و شتم شماری از طلاب حاضر در آنجا پرداختند.

از اعدام هم خبرهایی بود. در اصفهان سه نفر اعدام شدند. دو تن از متهمان حوادث پس از انتخابات به اعدام محکوم شدند و نیز علی صارمی، از قدیمی‌ترین زندانیان سیاسی به اعدام محکوم شدند.

حوادث این هفته واکنشها و اعتراضات زیادی را هم به همراه داشت. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با صدور بیانیه ای خشونت نیروهای حکومتی علیه معترضان در روز عاشورا را محکوم کرد و خواستار پایان بخشیدن به سرکوب معترضان از سوی جمهوری اسلامی شد. ناوی پیلی، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، گفت: “من از این همه کشته، زخمی و دستگیری شوکه شده ام”.

ایالات متحده و شماری از کشورهای غربی و همچنین سازمانهای بین المللی مدافع حقوق بشر، سرکوب معترضین در ایران طی هفته اخیر را محکوم کردند.