سونامی بازداشت در سراسر ایران

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» هدف انحلال تشکل های مدنی و سیاسی است

موج بازداشت فعالان سیاسی و مطبوعاتی ایران در حالی ادامه دارد که از سویی با بازداشت نزدیکان و بستگان رهبران معترضان، حلقه فشارها بر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و سید محمد خاتمی تنگ تر شده و از سوی دیگر حکومت با بازداشت اعضا ونزدیکان تشکل های مدنی و سیاسی، این سازمان ها را هدف قرار داده و در پی عملی کردن سناریوی انحلال این سازمان ها است.

به گزارش خبرنگاران “روز” اعضا و نزدیکان نهضت آزادی، انجمن دفاع از حقوق زندانیان، کانون مدافعان حقوق بشر و انجمن صنفی روزنامه نگاران در حالی طی دو روز گذشته بازداشت شده اند که بعد از کودتای انتخاباتی 22 خرداد، به شدت از سوی مسولان امنیتی برای اعلام انحلال و توقف فعالیت تشکل های خود تحت فشار بوده اند.

این درحالیست که همزمان با بازداشت ها موجی از تهدیدها از سوی مسولان امنیتی متوجه خانواده های بازداشت شدگان و معترضان نیز آغاز شده وخانواده ها از هرگونه اطلاع رسانی درباره عزیزان دربند خود منع شده اند.  بسیاری از فعالان سیاسی و مطبوعاتی بازداشت شده بعد از کودتای انتخاباتی 22 خرداد همچنان در زندان به سر می برند و بازداشت های دو روز گذشته، دومین موج عظیم از بازداشت این طیف از فعالان در 7 ماهه گذشته است و تهدید خانواده های بازداشت شدگان در این هفت ماهه ادامه داشته است.

براساس گزارش  خبرنگاران “روز” خانواده یکی از این بازداشت شدگان، یک سی دی از تهدیدها و تماسهای ماموران امنیتی ضبط کرده و به دادستان تهران داده است اما در جلسه ای که برخی از این خانواده ها با دادستان تهران داشتند، وقتی از دادستان نتیجه پیگیری در این زمینه را پرسیدند جعفری دولت آبادی وجود “چنین چیزی” را تکذیب کرد.

معاون دادستان تهران وقتی با اصرار خانواده این فعال بازداشت شده مواجه می شود این خانواده را از جلسه بیرون می برد و میگوید: حاج آقا،  سی دی رو شنیده اند اما از نظر امنیتی در این جلسه نمی توانند تائید کنند.

بعد از آن نیز کوچکترین رسیدگی به این تهدیدات نشده است، در حالیکه دادستان تهران دیروز هشدار داده است که هیچکس در حاشیه امن نیست و دستگاه قضایی با کسی شوخی ندارد.

اما برخورد با فعالان، صرفا به بازداشت خلاصه نمی شود. به گفته یکی از اعضای نهضت آزادی، طی هفته اخیر، ماموران امنیتی، احمد سید جوادی را تهدید کرده اند که اگر به مصاحبه با رسانه ها بپردازد او و دخترش را بازداشت خواهند کرد. همزمان منزل برخی از روزنامه نگاران مورد تفتیش قرار گرفته و به برخی از فعالان مطبوعاتی و حقوقدانان نیز پیغام داده شده که نوبت بازداشت آنها فرا رسیده است.

ماشاالله شمس الواعشین، بدرالسادات مفیدی، مرتضی کاظمیان، کیوان مهرگان، رضا تاجیک، نسرین وزیری و سام محمودی روزنامه نگارانی هستند که روز گذشته بازداشت شده اند.

مرتضی کاظمیان، دبیر سیاسی روزنامه خرداد و رضا تاجیک، دبیر سیاسی روزنامه های توقیف شده  شرق و کارگزاران ، از روزنامه نگاران نزدیک به نهضت آزادی هستند.  نسرین وزیری، خبرنگار پارلمانی خبرگزاری ایلنا و وب سیات خبرآنلاین و کیوان مهرگان، دبیر سیاسی ضمیمه روزنامه اعتماد هستند.

محمد جواد صابری، خبرنگار وب سایت هم میهن نیز روز عاشورا بازداشت شده است. محمد جواد مظفر، مدیر انتشارات کویر، در دفتر این انتشارات بازداشت شده و علی مهرداد از اعضای شاخه جوانان نهضت آزادی و فرزند فریده غیرت، رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات نیز صبح دیروز بازداشت شد.

دکتر علیرضا بهشتی، فرزند آیت الله بهشتی و شاپور کاظمی، برادر زهرا رهنورد و حسن عابدی جعفری، از مشاوران میرحسین موسوی  نیز جزو بازداشت شده ها هستند.

منصوره شجاعی، پژوهشگر، مترجم و از فعالان کمپین یک میلیون امضا نیز نیمه شب دوشنبه بازداشت شده است. ماموران نیروی انتظامی، ساعت 11 و نیم شب 7 دی ماه برای بازداشت منصوره شجاعی به خانه وی مراجعه کردند، اما به دلیل عدم حضور او، در حضور پسرش تا ساعت 3 و نیم بامداد در منزل او ماندند تا اینکه منصوره شجاعی و همسرش به خانه بازگشتند و سپس او را بازداشت و به زندان منتقل کردند. ماموران امنیتی پیش از انتقال منصوره شجاعی به زندان، خانه وی را تفتیش و کامپیوتر و موبایل و وسایل دیگرش را نیز ضبط کردند.

مهد ی قلی زاده دیگر عضو نهضت آزادی است که روز گذشته بازداشت شده است.
 مازیار شکوری از مقلدان آیت الله منتظری و از اعضای ستاد شهروند آزاد و عضو نهضت آزادی هم در روز عاشورا در شهر رشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

 

هدف، اعلام انحلال انجمن صنفی روزنامه نگاران

ماشاالله شمس الواعظین، عضو هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران و بدرالسادات مفیدی دبیر این انجمن دیروزدر حالی  بازداشت شدند که دولت محمود احمدی نژاد با پلمپ دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران و تشکیل انجمنی موازی از سوی وزارت ارشاد، انحلال این انجمن صنفی را در دستور کار خود قرار داد.

ساختمان انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران در 14 مرداد ماه با دستور قاضی مرتضوی و شبانه پلمپ شد. این پلمپ دقیقا ساعاتی قبل از زمان برگزاری مجمع عمومی انجمن صورت گرفت. پیش از آن و در 10 تیر ماه نشست اعتراضی این انجمن نسبت به محدودیت فضای رسانه ای و بازداشت  روزنامه نگاران با فشار و دستور دستگاه های امنیتی لغو شده بود.

حکم بازداشت علی مزروعی، عضو هیات مدیره انجمن همان روزهای نخستین بعد از کودتا صادر شد و کامبیز نوروزی، دبیر حقوقی انجمن صنفی روزنامه نگاران بازداشت و به دو سال زندان و 76 ضربه شلاق محکوم شد. او با قرار وثیقه، فعلا آزاد است.

اما ساعت یک و نیم بعد از نیمه شب، شش جوان لباس شخصی با داشتن “حکمی بدون اسم” وارد منزل شمس الواعظین، عضو هیات مدیره این انجمن شدند و یک ساعت بعد از مقاومت این روزنامه نگار، چهار فرد “مسن تر” آمده و تهدید کرده اند که اگر نیاید او را با زور خواهند بود.

بی بی سی گزارش داده است که حکم آقای شمس الواعظین که احتمالا توسط دادگاه انقلاب صادر شده  دستنویس بوده و بطور کلی اشاره به دستگیری عوامل اغتشاش وقایع اخیر داشته است.

شمس الواعظین پیشتر چندین بار از سوی وزارت اطلاعات احضار و ممنوع المصاحبه شده بود. او سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات است که عیسی سحرخیز، دیگر عضو هیات مدیره آن نیز از ماهها پیش در بند 209 زندان اوین به سر می برد.

بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران نیز دیروز بازداشت شده است.

 

فشار برای توقف فعالیت نهضت آزادی

بازداشت اعضای نهضت آزادی ایران و روزنامه نگاران نزدیک به این تشکل در حالی صورت می گیرد که سه شنبه هفته گذشته، وزارت اطلاعات با احضار اعضای دفتر سیاسی نهضت آزادی خواستار اعلام توقف و انحلال این تشکل سیاسی شده بود.

از محمد توسلی، ابوالفضل بازرگان، سید امیر خرم و علی اکرمی در وزارت اطلاعات دو محور خواسته شده بود. مقامات امنیتی به اعضای سرشناس نهضت آزادی گفته بودند که حق برگزاری هیچ گونه مراسمی برای آیت الله منتظری را ندارند و از سوی دیگر نهضت آزادی باید کلیه فعالیت‌های خود را متوقف کند.

عبدالعلی بازرگان، هاشم صباغیان و دکتر ابراهیم یزدی، سه عضو دیگر این تشکل بودند که هفته گذشته احضار شده بودند.

یزدی پس از تماس تلفنی مأموران امنیتی گفته بود که به علت بیماری امکان شرکت در این جلسه را ندارد، اما در صورتی که با او کاری دارند، می‌توانند به منزلش بیایند و یا رسماً و از طریق احضاریه رسمی وی را احضار کنند.

ابراهیم یزدی نیمه شب یکشنبه بازداشت شد.

سید امیر خرم به رادیو فردا گفته است که :” موضوع درخواست توقف فعالیت نهضت آزادی قرار بود در شورای مرکزی بررسی و به مقامات مربوطه اعلام شود که آیا حاضر به توقف فعالیت هستیم یا به فعالیت ادامه می‌دهیم و هزینه‌های آن را تحمل می‌کنیم”.

به گفته وی، بازداشت ابراهیم یزدی برای زیر فشار قرار دادن نهضت آزادی برای توقف فعالیت های این تشکل سیاسی صورت گرفته است.

خرم با اشاره به عدم عضویت لیلا توسلی، فرزند محمد توسلی و خواهر زاده ابراهیم یزدی در نهضت آزادی گفته است که احتمالاً از طریق این بازداشت‌ها خواسته‌اند بر نهضت آزادی فشار بیاورند و نشان دهند که برای برخورد آمادگی دارند تا ما به سمتی برویم که فعالیت خود را متوقف کنیم.

لیلا توسلی نیز نیمه شب یکشنبه بازداشت شده است.

 

 اهداف بعدی؛ کانون مدافعان حقوق بشر و انجمن دفاع از زندانیان

 برخی از بازداشت شدگان دو روز گذشته گروگان هایی محسوب می شوند که برای فشار بیشتر بر جامعه خبری، سیاسی و مدنی ایران صورت گرفته است. بازداشت علی مهرداد، فرزند فریده غیرت و محمد جواد مظفر یک روز پس از بازداشت عمادالدین باقی در راستای فشار برای انحلال انجمن دفاع از زندانیان ارزیابی می شود. محمد جواد مظفر، نائب رئیس هیات مدیره انجمن دفاع از حقوق زندانیان است و عمادالدین باقی، پایه گذار این انجمن محسوب می شود. فریده غیرت نیز، رئیس این انجمن است که  16 شهریور ماه دفتر این انجمن با دستور دادستان تازه رسیده تهران پلمپ و تمام مدارک  آن توقیف شده است.

نمونه دیگری از این گروگان گیری ها، دستگیری نوشین عبادی، خواهر شیرین عبادی است که  ساعت 9 دوشنبه شب توسط ۴ نفر از مأمورین وزارت اطلاعات در منزل خود دستگیر و به زندان منتقل شد. او هیچ فعالیت حقوقی، سیاسی و خبری ندارد و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران است. شیرین عبادی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرده است که خواهرش در ارتباط با فعالیت هائی که او در زمینه حقوق بشر انجام داده و میدهد دستگیر شده است و دستگیری او در حقیقت فشار جدیدی است برای توقف فعالیتهای حقوق بشری این برند ه جایزه نوبل صلح.

یک عضو کانون مدافعان حقوق بشر در گفتگو با “روز” اما فراتر از این می رود. او می گوید بازداشت خانم نوشین عبادی در راستای فشار بر خانم عبادی برای اعلام انحلال و توقف فعالیت های کانون مدافعان حقوق بشر است.

عبدالفتاح سلطانی و محمد دادخواه دو عضو سرشناس این کانون هم بعد از کودتای انتخاباتی 22 خرداد بازداشت شدند و تحت فشار قرار گرفتند که با کانون مدافعان حقوق بشر قطع همکاری کنند. خانم عبادی همان زمان اعلام کرد که از آقای دادخواه و آقای سلطانی خواسته اند از عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر استعفا دهند.

از همین رو است که یک عضو کانون مدافعان حقوق بشر به “روز” می گوید: اکنون بازداشت خواهر شیرین عبادی از سویی فشار بر خود خانم عبادی و از سوی دیگر فشاری برای انحلال کانون مدافعان حقوق بشر است.

 

همه نزدیکان موسوی بازداشت شدند

با بازداشت دوباره سید علیرضا بهشتی، فرزند آیت الله بهشتی و شاپور کاظمی، برادر زهرا رهنورد، و انتشار اخباری مبنی بر احتمال قریب الوقوع بازداشت میرحسین موسوی، به نظر می رسد حکومت گام نهایی خود برای تکمیل کودتا را برمیدارد.

علیرضا بهشتی، مشاور ارشد میرحسین موسوی است و شاپور کاظمی، برادرهمسر میرحسین موسوی هستند.

علیرضا حسینی بهشتی حوالی ساعت ۱ بعد از ظهر روز گذشته در حالی که مشغول تدریس در دانشگاه تربیت مدرس بود بازداشت شد.  بازداشت‌کنندگان پس از انتقال بهشتی به منزل شخصی او و جست‌وجوی آنجا؛ پاره‌ای از اسناد، مدارک، کامپیوتر شخصی و دست نوشته‌های وی را نیز ضبط کردند. سایت پارلمان نیوز به نقل از همسر دکتر بهشتی گزارش داده است که در آخرین لحظات جست‌وجوی منزل و ثبت‌و ضبط پاره‌ای از اسناد، مدارک و کامپیوتر شخصی به محل می‌رسد؛علیرضا بهشتی از امضای لیست اقلام ضبط شده که بر روی یک برگه آ۴ و به صورت دست‌نویس مرقوم شده بود، امتناع می‌کند.

وی پیش از این نیز در تاریخ ۱۸ شهریور ماه بازداشت و ۲۲ شهریور آزاد شده بود.

شاهپور کاظمی، برادر زهرا رهنورد نیز نیمه شب یکشنبه بار دیگر بازداشت شده است. او پیش از این و در موج بازداشت های اخیر ۵ ماه در بازداشت به سر می برد. دادگاه بدوی او را به یک سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

حسن عابدی جعفری مشاور میرحسین موسوی نیز بازداشت شده است. یک روز قبل تر، نیز  مشاوران و رئیس دفتر و رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی نیز بازداشت شده بودند.