وزیر نظامی، یک ساعته رای اعتماد گرفت

نویسنده
حسین محمدی

» ۱۷۷ رأی موافق به محمدحسن نامی

محمدحسن نامی، وزیر پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد برای وزارت ارتباطات، که یک نظامی عضو ارتش است، در جلسه‌ای که تنها نزدیک به یک ساعت به طول انجامید، از نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفت.

بررسی صلاحیت و برنامه‌های محمدحسن نامی، در جلسه علنی مجلس و پس از حدود یکساعت، پایان یافت و نمایندگان با ۱۷۷ رأی موافق، از مجموع ۲۴۳ رای ماخوذه، به او رای اعتماد دادند.

نامی از جمله نیروهای نظامی است که زمانی مسوول سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح بود. وی از اواسط بهمن ماه به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات انتخاب شده بود.

محمود احمدی‌نژاد، محمدحسن نامی، سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای تصدی این وزارتخانه به مجلس معرفی کرد. ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، در معرفی نامی نوشته بود که وی دارای “دکترای مدیریت کشورداری ازدانشگاه کیم ایل سونگ کره شمالی” است. نامی همچنین در سمت‌هایی چون دیپلمات، معاون ستاد ارتش، معاون وزیر دفاع و رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح نیز حضور داشته است.

سایت نهاد ریاست جمهوری نیز از نامی به عنوان “امیر سرتیپ دوم” در ارتش ایران نام برده و نوشته که وی پیش از این معاون ستاد مشترک ارتش، رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و عضو هیات مدیره انجمن ژئوپلیتیک ایران بوده است.

وی پس از آن به عنوان وزیر ارتباطات معرفی شد که مجلس نهم، طرح ممنوعیت سرپرستی وزارتخانه‌های فاقد وزیر توسط وزیر دیگر را تصویب کرد. احمدی نژاد، آذرماه گذشته، رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را برکنار و علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی را با حفظ سمت به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات منصوب کرده بود. اما مجلس اعلام کرد که این حکم در مورد علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی که با حفظ سمت سرپرستی وزارت ارتباطات را بر عهده داشت لازم الاجراست و به احمدی‌نژاد مهلتی پانزده روزه داده شد که برای وزارت ارتباطات سرپرست جدیدی منصوب کند.

دولت، آن زمان اعلام کرد که قصد دارد وزارتخانه‌ راه و شهرسازی و وزارتخانه ارتباطات و فناوری را با هم در وزارتخانه جدیدی به نام امور زیربنایی ادغام کند. اما مجلس مجددا با تصویب طرحی دولت را از ادغام و انحلال وزارتخانه‌ها و همچنین سرپرستی دو وزارتخانه توسط یک شخص باز داشت.

روزنامه همشهری هم پیش از این در گزارشی نوشته بود که نامی ۳۰ کتاب در “حوزه فضایی و علوم ژئوماتیک” نوشته و در پرو‍‍ژه های‌ “زیرساخت اینترانت ملی”، “زیرساخت سایت بصیر که به “گوگل ارث” ایرانی شهرت یافته” و “تعیین مدل سه بُعدی توپوگرافی جمهوری اسلامی ایران جهت مکان یابی آنتن‌های مخابرات” فعال بوده است. همشهری نوشته بود که محمد حسن نامی مسلط به زبان انگلیسی بوده و دهها مقاله نوشته است.