چه کسی بیماران را بی دارو گذاشته؟

نویسنده

» تحلیل لوبلاگ از کاهش صادرات دارو به ایران

وزارت خزانه داری ایالات متحده توضیحات جدیدی پیرامون کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در ایران ارائه کرده است و ادعا دارد که ایران به عمد کوشش می کند تا از این معضل برای اهداف خود بهره برداری سیاسی کند.

به تازگی یک مقام ارشد وزارت خزانه داری برای قوت بخشیدن به این ادعا، آماری منتشر شده سازمان تجارت بین المللی ایالات متحده را سند قرار داده است. بر اساس این آمار در حالی که میزان صادرات گندم به ایران افزایش داشته، صادرات دارو سقوط کرده است، به دیگر بیان ایران می توانسته از هر سیستم بانکی که برای خرید گندم استفاده کرده برای تهیه دارو نیز بهره گیرد.

اما در همین زمان آمار تجارت بین المللی ایالات متحده نشان می دهد که صادرات داروی ایالات متحده به ایران در بین سال های 2011 و 2012 از 231 میلیون دلار به 814 میلیون دلار کاهش یافته است.

این ارقام به شدت گمراه کننده است و به طور جدی ابعاد معضل را فرو می کاهد . من ارقام فروش یکی از شرکت های دارو سازی بزرگ ایالات متحده (را به شرط فاش نشدن نامش) را با یکی از افراد مسئولش در دوبی چک کردم.

خب ، همین یک کمپانی فروشش به ایران در همان دوره مشخص از 50 میلیون دلار به 20 میلیون دلار کاهش یافته است.

آمار رسمی تجارت بین المللی آمریکا به وضوع نشان می دهد چه اجناسی از ایالات متحده مستقیما به ایران رفته است.این در زمانی است که شرکت داروسازیی آمریکایی به احتمالا زیاد داروهای درخواستی ایران را از مراکز ساخت و تولیدش در اروپا، دوبی یا سنگاپور عرضه کرده است.

به طور کلی ، این آمار تجاری بی ربط به بحث است.

وقتی که بحث به تاثیر کلی تحریم ها می رسد و اینکه آیا عاقبت این تحریم ها باعث می شود تصمیم گیران در تهران سیاست هسته ای خود را تغییر دهند یا خیر ، اختلاف نظرهای بسیاری میان صاحب نظران به چشم می خورد.

اینجا تحریم ها تنها مشکل نیست. دولت ایران سزاوار انتقادهای شدید به خاطر دست و پا زدنش برای کمبود دارو و محصولات پزشکی است. این کشور باید به طور چشم گیری مدیریت و شفافیت ارزی خود را بهبود بخشد و با شیوه های فاسد اقتصادی حود مقابله کند.

اما در همین حال پیداست که حکومت ایران به تنهایی نخواهد توانست معضل کمبود داروی های غربی در کشور را حل کند و تحریم ها مانع بزرگی هستند.

واشنگتن و بروکسل (اتحادیه اروپا) می بایست در مورد مسائل انسانی تجدید نظر کنند. به طور خاص با از میان برداشتن تنگناهای بانکی و اجازه دادن به ایران برای تبدیل برخی از پول فروش نفت اش به یورو و دلار برای استفاده در معاملات شفاف مرتبط با درو و تجهیزات پزشکی. این مشکل نه تنها بهتر نشده که روز به روز بد تر می شود.

منبع : لوبلاگ - 25 فوریه