قاضی مستقل حکم به برائت می دهد

امید معماریان
امید معماریان

» پرونده بهاییان در مصاحبه با شیرین عبادی:

شیرین عبادی، رییس کانون مدافعان حقوق بشر و یکی از چهار وکیل مدافع هفت تن از رهبران بهاییان که دیروز در دادگاهی غیرعلنی محاکمه شدند،درمصاحبه با روز می گوید “یک دادگاه عادل  حکم به برائت آنها می دهد چرا که جز ادعای وزارت اطلاعات و دادستانی هیچ مدرکی در پرونده نیست.” هفت رهبر بهایی به نام های  فریبا کمال آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثابت، عضو گروهی بنام “یاران” و سرپرست جامعه بهائیان ایران هستند که سال گذشته دستگیر شدند.

این مصاحبه در پی می آید.

 

چه انتظاری در خصوص پرونده موکلان بهایی خود دارید؟

بعد از تقریبا یک سال و نیم که از دستگیری موکلینم می گذشت، تحقیقات تمام شد و اجازه خواندن پرونده را دادند و من پرونده را خواندم و همان طور که دادستان هم امروز اعلام کرده، اتهام آنها جاسوسی برای آمریکا و اسراییل، اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام بود. من پرونده را به دقت خوانده ام،اما در پرونده هیچ دلیلی که ادعای دادستان را اثبات کند وجود ندارد و اگر این پرونده به وسیله یک قاضی بیطرف و مستقل و به دور از جنجال های سیاسی رسیدگی بشود، غیر از حکم تبرئه صادر نخواهد شد.

 

آیا در این پرونده اعتراف شخصی وجود دارد که مثلا ادعاهای دادستانی و یا وزارت اطلاعات مبتنی بر آن باشد؟

به هیچ وجه اعترافی، و لو کذب و تحت فشار در پرونده وجود ندارد. صرف ادعای وزارت اطلاعات و دادستان است که آنها را متهم به این گونه مسائل کرده اند.

 

با توجه به دستگیری های اخیر از اعضای جامعه بهایی، شما این برخوردها را یک  روند می‌دانید؟

بعد از اینکه جنبش خودجوش و مردمی در اعتراض به وضعیتی که از آن نارضایتی داشتند به راه افتاد، متاسفانه حکومت به جای اینکه صدای مردم را بشنود و به خواست های برحق وقانونی آنها توجه کند،سعی کرد تقصیر این کار را به گردن نهادهای دیگری همچون سازمان های جاسوسی اسراییل و آمریکا بیاندازد و آنها را متهم کند. در همین راستا بعد هم عنوان کرد که مردم  ندا را در خیابان کشته اند و یا اینکه مردم خودشان را در خیابان مضروب کردند؛هیچ یک از این مسائل هم مورد قبول مردم قرار نگرفت. حالا دنبال افراد دیگری می گردند که تقصیر اعتراضات مردمی را به گردن آنها بیاندازند. به همین جهت عده ای را متهم به راه اندازی اغتشاشات کرده اند.

 

با توجه به اینکه گفتید در پرونده هیچ مدرکی وجود ندارد آیا امیدوارید حکم تبرئه صادر شود؟ یا باز هم مانند پرونده های مشابه باید شاهد صدور احکام سیاسی دیگر باشیم؟

اگر پرونده توسط یک قاضی بی طرف و در یک دادرسی عادلانه بررسی شود، غیر از حکم تبرئه چیز دیگری نباید باشد اما متاسفانه در سالهای اخیر دیده ایم که چگونه دستگاه قضایی آلوده به سیاست شده و از عدالت به دور افتاده است؛ بنابراین احتمال هر نوع محکومیتی هم می‌رود.

 

 شما و سه وکیل دیگر لایحه دفاعیه خود را دردادگاه ارائه کردید؟

وقتی کانون مدافعان حقوق بشر، پرونده ای را قبول می کند سه ویاچهار وکیل در پرونده وارد می شوند تا اگر برای یکی از وکلا مشکلی پیش آمد یا درسفربود و یا به خاطر محاکمه دیگری در دسترس نبود، پرونده معطل نماند. در پرونده رهبران بهایی ایران من، آقای سلطانی، آقای اسماعیل‌زاده وخانم مهناز پراکند وکالت پرونده را به عهده داشتیم. من الان خارج از ایران هستم. آقای سلطانی هم به دلیل شرایطی که وجود دارد خارج از تهران هستند وامکان حضور دردادگاه را نداشتند؛اما دو وکیل دیگر یعنی خانم پرآکندو آقای اسماعیل زاده در دادگاه حاضربودند. البته لوایحی که ما تنظیم می کنیم با صلاحدید هر چهار نفر تنظیم می شود.