متهم کردن دولت موسوی به کارشکنی در جنگ

نویسنده
حسین محمدی

» بعد از رفیقدوست نوبت وفایی شد

در حالی که بیش از 20 سال از پایان جنگ هشت ساله ایران و عراق می گذرد، برخی از حامیان دولت، با کالبدشکافی اتفاقاتی که در آن زمان افتاده، میرحسین موسوی را به خیانت در جنگ متهم کرده اند.

خبرگزاری فارس ـ نزدیک به سپاه پاسداران  و نیروهای امنیتی ـ در همین راستا گفت و گویی با سردار محمد وفایی، رییس سابق قرارگاه خاتم الانبیای سپاه پاسداران منتشر کرده است. وی در این گفتگو موسوی را  به “بی‌عرضگی و همراهی با کارشکنان جنگ” متهم کرده است.

سردار وفایی در قسمتی از این مصاحبه می گوید: “از همان موقع ما اینها را می‌شناختیم و می‌دانستیم چه کسانی هستند. ما می‌گفتیم برایمان لودر و بلدوزر بفرستید. آنها هم هر چه ماشین‌آلات خراب و از کار افتاده بود برای ما می‌فرستادند. امام خیلی چیزها گفت و اینها نکردند. الان که خیلی مسایل مشخص شده، می‌شود این حرفها را زد والا چند سال قبل به خاطر برخی مصلحت‌ها نمی‌شد این چیزها را گفت.”

وی همچنین گفته است که: “وزیر صنایع سنگین وقت (بهزاد نبوی) ما را برای خرید ۸۰۰ دستگاه لودر و بولدوزر، یک سال و نیم معطل کرد. نخست وزیر هم بی‌عرضه بود و هم با آنها همراهی می‌کرد.”

 او افزوده: “جنگ این طوری اداره می‌شد و ما در دو جبهه می‌جنگیدیم”.

این البته نخستین بار نیست که دولت موسوی به خیانت در جنگ متهم می شود. پیش از این محسن رفیقدوست، وزیر سابق سپاه، به فارس گفته بود: “درست قبل از پذیرش قطعنامه ما احساس می کردیم که مملکت امکانات وسیع نداشت ولی این مهم نبود. مهم این بود که این امکانات آن طور که نظامی ها می خواستند در خدمت جنگ قرار نمی گرفت. یعنی اکثر اوقات در دولت با پیشنهادهایی که برای جنگ می‌شد مخالفت می کردند و دائم می گفتند شما که می دانید نمی توانید بغداد را بگیرید چرا ول نمی کنید؟ چرا جنگ را تمام نمی کنید؟”

موسوی همان زمان در پاسخ به رفیق دوست گفته بود: “وزیر سابقی که در عین آنکه بیش از همه در جریان سرریز شدن همه جانبه امکانات دولت به جبهه ها بود، حالا می گوید که اگر امکانات دولت در اختیار جبهه ها قرار می گرفت، ما بغداد را فتح می کردیم. شما باید جمله ایشان را این گونه معنی کنید که اگر دولت در اختیار بنده و دوستان مان قرار می گرفت ما چه فتوحاتی داشتیم.”

موسوی همچنین اضافه کرده بود: “شما مرا مجبور می کنید بگویم علی رغم نتیجه درخشان دفاع مقدس… اگر پیوندی قوی تر بین جبهه ها و دولت وجود داشت و دولت را به بهانه درز خبرها از ماجرای طرح های جنگی و دفاعی کنار نمی گذاشتند نتیجه های بهتری از عملیات گرفته می شد.”

 رفیقدوست همچنین در مصاحبه خود با خبرگزاری فارس گفته بود در مقطعی از جنگ و بعد از آنکه دولت به طور کامل با نیروهای نظامی همکاری نمی کرد، اکبر هاشمی رفسنجانی که در آن زمان قائم مقام فرمانده کل قوا بود، توپ را به زمین دولت انداخت: “آقای هاشمی من را صدا کرد و گفت: برو در وزارتخانه ات بشین، من می خواهم توپ را به زمین دولت بیندازم. سپس حکم داد که میرحسین موسوی رئیس ستاد، آقای بهزاد نبوی معاونت لجستیک و آقای خاتمی معاونت تبلیغات جنگ شوند.”

میرحسین موسوی در پاسخ به این اظهارات رفیقدوست اظهار کرد: “بعد از آنکه به تعبیر این وزیر سابق، توپ در میدان دولت انداخته شد و اداره ستاد فرماندهی قوا به دولت سپرده شد، تحولات اساسی در همان مدت کم در جبهه ها ایجاد شد. بنده به دلایل گوناگونی فعلا فقط به اشاره می گویم که این توپ موقعی به زمین دولت پرتاب شد که به قول مرحوم ظهیرنژاد در کمیته پشتیبانی جنگ “زیپ مرزها در حال باز شدن” بود و فاو و جزایر موجود در هور از دست رفته بودند و ما در موقعیتی قرار داشتیم که در نخستین جلسه ستاد فرماندهی کل قوا که به ریاست این جانب تشکیل شد هم جناب رحیم صفوی جانشین فرمانده سپاه وهم جناب حسنی سعدی فرمانده نیروی زمینی در گزارش های خود به اعضای جلسه گفتند که شما خوزستان را از دست رفته فرض کنید.”

موسوی آنزمان همچنین با اشاره به برخی ناگفته های جنگ اضافه کرده بود: “بنده هنوز لب به سخن درباره دهه اول انقلاب باز نکرده ام و هیچ گاه هم میل نداشته ام در این باره صحبت کنم. ولی ظاهرا مجبورم در ادامه این تحریف ها برای دفاع از رزمندگان سلحشور و مدیران برجسته ای که در این میان سهم عمده داشتند، ناگفته های خود را بگویم و نیز بگویم که استعفای سال ۶۷ بر سر چه بود.”

وی همچنین درباره اختلافاتی که در آن زمان در جبهه های جنگ وجود داشت، چنین اظهارنظر کرده بود: “من ندیده ام که آقای هاشمی به عنوان جانشین فرمانده کل قوا از مشکلاتی که در مورد هماهنگ کردن ارتش و سپاه داشت سخنی گفته باشد. مشکلاتی که به اعتقاد من ربطی به بدنه سپاه و ارتش نداشت و من شاهد بودم که این مشکلات تا چه حد فرساینده بوده است. بعد از سه سال از شروع جنگ به اعتقاد من اشتباهات اساسی در تعیین استراتژی های جنگی پیش آمد که اعزام نیرو به کردستان یکی اش بود و از آن مهم تر دل بستن به عملیات های بزرگ کلاسیک شبیه عملیات های دشمن بود که مزایای نسبی ما را در کنار امکانات کشور به شدت تقلیل داد و حدود پنج سال همه امکانات کشور حتی تا حد جمع آوری برف روب ها از جاده ها و کامیون های دولتی و حتی مصادره کامیون های بخش خصوصی و همه ظرفیت های مالی – صنعتی کشور به کار گرفته می شد اما نتیجه آن شد که همه شاهد بودیم.”

اکنون برخی از این سخنان، بار دیگر، توسط سردار وفایی بیان می شود. وفایی درباره نخست‌وزیر دوران جنگ، می گوید: “از همان موقع ما اینها را می‌شناختیم و می‌دانستیم چه کسانی هستند. ما می‌گفتیم برایمان لودر و بلدوزر بفرستید. آنها هم هر چه ماشین‌آلات خراب و از کار افتاده بود برای ما می‌فرستادند. امام خیلی چیزها گفت و اینها نکردند.”

این فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیا افزوده: “این آقایان فقط ۱۶ درصد بودجه کشور را به جنگ اختصاص داده بودند. هیچ کجای دنیا چنین حماقتی وجود ندارد. هر کجا جنگ باشد تمام بودجه آن کشور جنگی بسته می‌شود.”

 

سپاه و اقتصاد

اما تمام سخنان این سردار سپاه به جنگ مربوط نمی شود، وی اشاره ای نیز به ورود سپاه به فعالیت های اقتصادی دارد. سردار وفایی با اشاره به برنده شدن سپاه در قرارداد دو میلیارد دلاری در یک مناقصه بین‌المللی می گوید: “این قابلیتی است که خداوند در سپاه قرار داد. ۳۴هزار نفر در کارگاه‌های ما کار می‌کردند و اگر بعد از جنگ اجازه می‌دادند سپاه در بخش‌های دیگر مثل درمان هم وارد شود، باز هم همین اتفاق می‌افتاد. ولی بروید ببینید چه کسانی و به چه دلیل اجازه ندادند.”

سخنان وی درباره ورود سپاه به کارهای اقتصادی در حالی بیان شده که فعالیت های اقتصادی سپاه، در سال های گذشته مساله ساز و حتی باعث انتقاد برخی از اصول گرایان از جمله الیاس نادران شده است.

ورود سپاه به مسایل اقتصادی حتی باعث شده محسن رفیق دوست، وزیر سابق سپاه نیز، به انتقاد از این مساله بپردازد. وی در گفت و گویی با همشهری ماه گفته بود: “من ورود سپاه به مسائل اقتصادی را نه تنها جایز نمی‌دانم که نیاز هم نمی‌دانم. من حتی معتقدم دولت هم نباید کار اقتصادی بکند. سپاه هم معتقدم نباید کار اقتصادی بکند. لبته اینکه سپاه برود در عسلویه پروژه بگیرد و بسازد کار اقتصادی نیست. من هم که در بنیاد بودم بخش خصوصی این ایراد را به بنیاد می‌گرفت، اما من می‌گفتم در یک حدی که ما جای بخش خصوصی را نگیریم کارهایی انجام بدهیم که بخش خصوصی قادر به انجامش نیست. بنا نیست که بخش خصوصی جای دولت را بگیرد. برای این موضوع یک ملاک داشتیم لذا در مورد کارهای عمرانی و آبادانی که سپاه می‌کند مثل کاری است که می‌رود در وزارت بهداشت واکسن فلج را در ایران و افغانستان یک روزه تمام می‌کند. این کار را وزارت بهداشت شش ماهه هم نمی‌تواند انجام دهد.”

رفیق دوست همچنین به ملاقات اخیر خود با فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم اشاره کرده و در این خصوص توضیح داده است: “اخیرا که با فرمانده خاتم‌الانبیا ملاقات داشتم گفت بنا داریم اصلا به دنبال کارهای کوچک نرویم، کار کوچک یعنی زیر هزار میلیارد تومان اما اینکه سپاه خرید و فروش نفت کند من این را جایز نمی‌دانم و فکر می‌کنم بزرگان هم جایز ندانند.”