محاکمه سران فتنه جرقه به بشکه باروت است

نویسنده
نازنین کامدار

» هشدار یک نهاد امنیتی

یک هفته پس از دیدار میرحسین موسوی و مهدی کروبی که منجر به شکسته شدن حصر موسوی شد و در حالی که  دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی موج جدیدی از بازداشت های روزنامه نگاران و فعالان سیاسی را آغاز کرده اند، سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی  محاکمه احتمالی رهبران جنبش سبز را به “جرقه زدن به بشکه باروت” تشبیه کرد.

همزمان با انتشار این مقاله در سایت نهادی که روح الله حسینیان، مصطفی پورمحمدی و حمید روحانی اعضای هیات امنای آن هستند، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات نیز با وجود اشاره به اینکه “روشنگری درباره سران فتنه” اولویت اصلی است، هرگونه محاکمه احتمالی را به زمانی نامعلوم موکول کرده است.

سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سرمقاله خود با عنوان “تاملی در باب تاخیر محاکمه آقایان کروبی و موسوی” و با شبیه سازی رهبران جنبش سبز  با برخی روایت های فقهی صدر اسلام و کسانی چون طلحه و زبیر، نوشته است: “پس از فتنه […] آنان که می‌دانستند، در راس قاتلان خلیفه سوم، طلحه و زبیر قرار داشتند، نزد امیرالمومنین آمدند و خواستار محاکمه آنان شدند. حضرت در بیانی حکیمانه این‌گونه فرمودند: کاری که پیش آمده از جاهلیت است، شورشیان یار و یاور دارند، اگر برای کیفردادنشان حرکتی آغاز شود، مردم به چند دسته تقسیم می‌شوند: گروهی خواسته‌های شما را دارند و عده‌ای بر خلاف شما فکر می‌کنند و گروهی نه این را می‌پسندند و نه آن را. پس صبر کنیدتا مردم آرام شوند و دل‌های مضطرب در جای خود قرار گیرد، و حقوق از دست رفته با مدارا گرفته شود، اکنون مرا آسوده گذارید و در انتظار فرمان من باشید. کاری نکنیدکه قدرت ما را تضعیف کنند و اقتدار امت ما را متزلزل سازند و سستی و زبونی به بار آورد، این جریان سیاسی را تا میتوانم مهار می‌کنم، اما اگر چاره‌ای نیابم با آنان میجنگم […]صاحبان ذکاوت و رندی، در بیان فوق از امیرالمومنین متوجه این نکته پرمغز تاریخ هستند که، هر چند، جرم محرز و اثبات شده بود اما، محاکمه مجرمین، در آن شرایط، انداختن جرقه‌ای در انبار باروت بود”.

سایت مرکز اسناد در ادامه سرمقاله خود می‌نویسد: “در این میان، بسیاری از کسانی که به خاطر رهبران اجتماعی مخالف دست به رفتار پر مخاطره در شهر زده‌اند دستگیر و به قانون سپرده می‌شوند اما رهبران این جنبش توسط افکار عمومی و با توجه به زمان تنبیه می‌گردند تا منازعات اجتماعی به سطح افراد جامعه کشیده نشود و در واقع جامعه با قضاوت خویش آنان را تنبیه کند. عمده رهبران اجتماعی در این شرایط، نظام حاکم را به دستگیری خودشان دعوت می‌کنند تا در اصطلاح با فرار رو به جلو از فشار افکار عمومی که به زودی متوجه آنان خواهد شد و قیام توابین شان در امان باشند”.

مشابه پیشنهاد مرکز اسناد انقلاب اسلامی هم روز گذشته از سوی حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات و در قالب “برنامه وزارت اطلاعات” و آنطور که رجانیوز گزارش داده، در جمع برخی از پرسنل نیروهای مسلح مطرح شده است.

مصلحی می گوید: “‌ما نیاز به روشنگری داریم. اتفاقا آنها دنبال همین می گردند که دستگیر شوند. حتی برخی شب ها جلسه خداحافظی می گذارند و می گویند فردا ما را می گیرند! البته روشنگری به این معنا نیست که اینها را رها کنیم. به هیچ وجه اینگونه نیست”.
بنا به نوشته رجا نیوز “وزیر اطلاعات همراهی قوه قضائیه در این زمینه را مناسب ارزیابی کرد”.

یک روزنامه نگار مقیم تهران در این مورد می گوید: از زمانی که آیت الله خامنه ای، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به طلحه  و زبیر تشبیه کرد، برخی از نیروهای هوادار وی با طرح پیشنهاد محاکمه سران فتنه سعی کردند مقدمات برخورد با میرحسین موسوی و مهدی کروبی را فراهم کنند، اما اینک به نظر می رسد، پیشنهاد مرکز اسناد درباره روشنگری به معنای کنار نشستن نیروهای رسمی و تجهیز نیروهای لباس شخصی برای برخورد های خارج از عرف با میر حسین و کروبی باشد.

گفتنی است از زمان تشبیه این دو رهبر جنبش سبز به طلحه و زبیر از سوی آیت الله خامنه ای، تاکنون بارها به منزل مهدی کروبی حمله و محدودیت های بسیاری نیز برای میر حسین موسوی ایجاد شده است.محدودیت هایی که هفته گذشته  موسوی آن را از طریق همراهی کروبی تا محل دیدار شان، شکست.

پیش از این عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران هم که بارها با انتقاد علنی مهدی کروبی و میرحسین موسوی به دلیل اظهارنظرهایش مواجه شده، گفته بود: “در مورد محاکمه‌ سران فتنه ما تومارهای مردم و گزارش نمایندگان مجلس را داشتیم اما قبلا هم گفته‌ام که تعقیب سران فتنه تابع مصالح نظام است. امیدواریم نیروهای آنها هم‌چنان به دامان مردم بازگردند اما طبعا سران فتنه باید منتظرمحاکمه درمحکمه‌عدل باشند. یقینا محاکمه‌ آنها یک مطالبه‌ عمومی است وما درعین حال که عادلانه برخورد می‌کنیم، مسامحه نخواهیم کرد”.

مرداد ماه گذشته نیز حمید رسایی، عضو فراکسیون دولتیان در مجلس در وبلاگ خود، “دیدگاه رهبری درباره محاکمه سران فتنه” را منتشر کرده و به نقل از آیت الله خامنه ای نوشته بود: “آقا! اصلا نسبت به سران فتنه هیچ دغدغه‌ای نداشتند. جالب بود، تعبیر ایشان این بود که سران فتنه همیشه دم دست هستند و محاکمه آن‌ها برای نظام کاری ندارد و این اتفاق هم می‌افتد.”

آنچنان که رسایی از قول خامنه ای نوشته وی “موضوع مهمتر از محاکمه سران فتنه را خشکاندن ریشه فتنه” دانسته و تاکید کرده بود: “اگر ریشه فتنه 18 تیر سال 78 در ده سال پیش خشکانده شده بود، امروز شاهد فتنه جدید سال 88 نبودیم”.