منتظر جنگ روانی اقتدارگرایان باشید

نویسنده

mohsenarmin495.jpg

مازیار رادمنش

محسن آرمین، سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر عملکرد واقع‌بینانه‌تر اصلاح‌طلبان در عین حال هوشیاری آنان را نسبت حفظ آرما‌ن‌های اصلاحات و قربانی‌نشدن آن‌ها در مسیر عمل‌گرایی خواستار شد. آرمین در مورد انتخابات گفت: « به طور طبیعی همواره وقتی به فضای انتخاباتی نزدیک می‌شویم خط تبلیغاتی جریان مقابل پررنگ‌تر می‌شود؛ چنانچه در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم و انتخابات شوراهای سوم نیز شاهد ایجاد چنین فضایی بودیم که اصلاح‌طلبان غیرممکن است به ائتلاف برسند یا این که میان اصلاح‌طلبان اختلافات شدیدی وجود دارد. این گونه مسائل که در چارچوب ایجاد عملیات روانی طراحی و اجرا می‌شود و با کمال تاسف باید گفت که رسانه‌ی ملی پای ثابت این عملیات است.» آرمین هشدار داد: «ما این انتظار را خواهیم داشت که در روزها و ماه‌های آینده، خط تبلیغاتی از سوی جناح مقابل علیه اصلاح‌طلبان، قوی‌تر و پررنگ‌تر شود.»

محسن آرمین کیست؟

نام محسن آرمین همیشه در کنار سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی آمده است، سازمانی که همیشه راز و رمزی به دور خود تنیده است. آرمین فارغ التحصیل مهندسی الکترونیک از دانشگاه علم و صنعت که مدتی را برای گذراندن دوره دکترای خود در دانشگاه تربیت مدرس گذراند، از اعضای اولیه سازمان مجاهدین انقلاب است. سازمانی که تا پیش از انقلاب در قالب هفت گروه مذهبی که اکثرا مشی مسلحانه را پذیرفته بودند( گروه توحیدی حدید، گروه توحیدی صف، موحدین، گروه توحیدی نصر، حزب الله خوزستان، گروه توحیدی منصورون و…) فعالیت می کردند و اکثرا یا از سازمان مجاهدین خلق بیرون آمده بودند، یا واکنشی در مقابل مارکسیست شدن بخش اعظم سازمان مجاهدین خلق در سال 1354 بودند. پس از انقلاب این هفت گروه، در سازمانی وفادار به انقلاب اسلامی و آیت الله خمینی، ادغام شدند و از همان ابتدا در بیانیه های شان اعلام کردند که مخفی خواهند ماند تا بتوانند با دشمنان انقلاب اسلامی مبارزه کنند. چندان دشوار نبود که دریابیم که منظور مجاهدین انقلاب از دشمنان انقلاب، مجاهدین خلق و مارکسیست هایی بودند که در سال 1358 در حال گسترش بودند. آن روزها محسن آرمین مسوول واحد ایدئولوژی سازمان بود و با نام مستعار برادر امین مواضع سازمان را اعلام می کرد. او و مصطفی تاج زاده در ابتدای انقلاب به کار سازماندهی کمیته های انقلاب پرداختند. سازمان تقریبا به موازات قدرت گرفتن سپاه و کمیته ها در کشور در هر دو سازمان حضور فعال داشت.

انشعاب در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی

اگرچه جذب وسیع دانشجویانی که پس از تعطیل دانشگاه در ماجرای انقلاب فرهنگی به دنبال ورود به بدنه حکومت بودند و بسیاری از آنان نیز جذب مجاهدین انقلاب شده بودند، باعث شد که سازمان بتواند نیروهای زیادی را جذب کند، اما همین جذب شدگان جدید اولین انشعاب را در سازمان شکل دادند. پیروی بخشی از سازمان از فقهایی مانند آیت الله شرعی و آیت الله آذری قمی و آیت الله راستی باعث شد تا یک انشعاب راستگرا در سازمان شکل بگیرد و سازمان را در شرایط پس از 1361 دچار بحرانی جدی کند. اما گروههای قدیمی تر مانند محسن آرمین و بهزاد نبوی و محمد سلامتی و هاشم آقاجری و مصطفی تاج زاده ماندند و به آرامی سازمان را ادامه دادند. پس از حذف چپ هایی مانند بهزاد نبوی از دولت این گروه سازمان را بازسازی کرد و پس از سالها مجددا در صحنه سیاسی فعال شدند.

در حلقه کیان

محسن آرمین مدتی در حلقه کیان و جزو گروه نویسندگان کیهان فرهنگی که اکثر آنان از شاگردان فکری دکتر سروش محسوب می شدند، درآمد و تا زمانی که مهدی نصیری کنترل کیهان را به دست نگرفت و کیهان فرهنگی را تغییر ماهیت نداد، در آن می نوشت. پس از آن گروه کیان و زنان از روزنامه کیهان رفتند و کار خود را به عنوان نشریاتی که سخنگوی روشنفکران دینی بودند، آغاز کردند. تقریبا در تمام این سالها، محسن آرمین نه مانند بهزاد نبوی و محمد سلامتی که سالها در دولت کار کردند، وارد دولت شد و نه حتی پس از اصلاحات مانند تاج زاده عضو مهم دیگر سازمان به دولت خاتمی وارد شد. او در نشریه عصر ما و در تشکیلات سازمان مجاهدین انقلاب ماند و به کارش ادامه داد.

پس از اصلاحات

محسن آرمین پس از اصلاحات نیز کار خود را در مجموعه اصلاح طلبان آغاز کرد. چه به عنوان یک عضو مهم سازمان مجاهدین انقلاب و چه حضور فعال در نشریات اصلاح طلب، همواره عضوی مهم از این گروه به شمار می آمد. در جریان انتخابات مجلس ششم، محسن آرمین وارد مجلس شد و مدتی سخنگوی مجلس ششم و یکی از مهم ترین اعضای آن بود. محسن آرمین در پرونده هایی مانند پرونده زهرا کاظمی و ماجرای تحصن مجلس ششم، جزو محورهای اصلی این وقایع بود.

دیدگاههای آرمین و انتخاب احمدی نژاد

محسن آرمین در زمستان 83 با قاطعیت گفته بود: «در صورت برگزاری انتخاباتی آزاد، اصلاح‌‏طلبان در انتخابات ریاست جمهوری پیروز می‌‏شوند.» او در مورد مجلس ششم گفته بود: «در هیچ مقطع و هیچ دوره‌‏ای از ادوار تاریخ از آغاز مشروطیت تا بحال نمی‌‏توانید مجلسی را پیدا کنید که به اندازه مجلس ششم زیر حملات تبلیغاتی قرار گرفته باشد و قسمتی از حاکمیت هم به این مساله دامن زده و با این بخش همراهی کند، بدون اینکه توجه کند که صرف نظر از این که چه کسانی که در این مجلس هستند، مجلس یک قوه این حاکمیت است و بعداً شما به جایگاه آن نیاز دارید. چرا که اگر قوه مقننه بی‌‏اعتبار شود؛ یعنی نظام بی اعتبار شده است، لیکن این برخوردها از سوی صدا و سیما و نماز جمعه هم دیده شد.»

آرمین در توصیف مشخصات جریان راست افراطی گفته بود: «این جریان سه مشخصه اصلی دارد، در اندیشه؛ بنیادگراست، در عمل؛ توتالیتر و در عرصه سیاست؛ میلیتاریست است.» آرمین پیروزی اقتدارگرایان را بر اصلاح طلبان چنین ارزیابی کرد: «این جریان نهادسازی کرد، رسانه‌‏سازی کرد، موسسه فرهنگی در قالب اشکال سنتی ایجاد کرد، تئوریسن و نظریه‌‏پرداز سیاسی خود را پدید آورد و به تدریج این جریان در جبهه ضداصلاحات ابتکار عمل را بدست گرفت و بخش معتدل را کنار زد و انتخابات شوراها اولین عرصه‌‏ای بود که این جریان اولین تجربه را آزمود و با نام مشخص به میدان آمد و با توجه به وضعیت خاص آن مقطع و مشارکت اندک مردم توانست پیروز شود و اعتماد به نفس لازم را بدست آورد.» پیش بینی آرمین برای انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری چنین بود: «اصلاح‌‏طلبان با جریان راست طرف نیستند، بلکه با یک جریان اقتدارگرا که به شدت حمایت می‌‏شود، طرفند.»

محسن آرمین یک تئوریسین جدی جریان اصلاحات و یک فعال اصلاح طلب است، او از کسانی است که بخش وسیعی از عمرشان را زیر سایه تشکیلات می گذرانند و برای جامعه سیاسی ایران که زندگی تشکیلاتی در آن تقریبا حادثه ای نادر است، رفتارش چندان مشابهی ندارد.