پانزده میلیون تخلف در دوره ریاست مرتضوی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» نتیجه تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی

برخی از نمایندگان عضو هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی٬ گفته‌اند که در دوران ریاست سعید مرتضوی بر این سازمان٬ بیش از ۱۵ میلیون تخلف ثبت شده و افزایش سالیانه حقوق بین مدیران این سازمان٬ ۳۹ درصد بوده است.

علی‌رضا محجوب٬ نماینده مجلس و رییس هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی٬ در یک نشست خبری پیرامون اقدام‌های انجام شده٬ گفته است: “طبق اسناد به دست آمده از سازمان تامین اجتماعی بیش از ۱۵ میلیون تخلف ثبت شده و کلیات مدارک خبر از ظلم بزرگ این سازمان به مردم ایران می‌دهد”.

آن‌گونه که اعلام شده اعضای این هیات به سه تیم مجزا تفکیک شده اند: یک تیم در شرکت شستا به سرپرستی ده‌دشتی٬ یک تیم در بخش درمان به سرپرستی قاضی زاده و یک تیم در خود سازمان تامین اجتماعی به سرپرستی علی‌رضا محجوب.

محجوب افزوده: “در سال ۸۶ هزینه‌های پرسنلی سازمان تامین اجتماعی ۸۹۸ میلیارد تومان بوده است در حالی‌که این هزینه‌ها در سال ۹۱ به ۲ هزار و ۴۶۴ میلیارد تومان رسیده، همچنین هزینه‌های اداری در سازمان از سال ۸۶ که ۱۹۹ میلیارد تومان بوده، به ۵۱۶ میلیارد تومان در سال ۹۱ افزایش داشته است در این میان میزان افزایش بدهی دولت نیز قابل توجه است که از سال ۸۶ با ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۴۶ هزار میلیارد تومان در سال ۹۱ رسیده است”.

تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و شرکت زیر مجموعه شستا در نیمه فعالیت مجلس هشتم قبل در کمیسیون اجتماعی مجلس آغاز و کمیته ای نیز تشکیل شد و قرار بود براساس قانون ظرف ۶ ماه عملیات تحقیق از این سازمان به پایان برسد اما اینگونه نشد و بیش از یکسال این موضوع به طول انجامید. اعضای تیم تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در همان زمان از جمع آوری مدارکی برای اثبات تخلفات این سازمان خبر داد و گزارش اولیه‌ای درباره آن ارائه کردند و در نهایت قرار شد گزارش پایانی و جمع بندی اقدامات انجام شده در ماه‌های پایانی مجلس هشتم ارائه شود که به دلیل برخی مخالفتها امکان آن فراهم نشد و گزارش نهایی نیز هیچ وقت ارائه نشد.

محجوب با اشاره به این‌که “مدیریت قبلی سازمان طی مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که بدهی دولت به سازمان تأدیه شده در حالیکه تنها ۴ هزار میلیارد از این بدهی توسط دولت پرداخت شده است”٬ گفته: “طبق مصوبه ۴۵ جلسه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی مورخ ۲۲ مرداد سال ۹۲ شصت هزار و ۲۴۳ میلیون ریال اعتبار برای پرداخت پاداش به مدیران سازمان تصویب شده و این مبلغ بین ۴۰ تا ۵۰ نفر قابل توزیع بوده است و از این تعداد نفر حتی کسانی با پاداش ۴۰۰ میلیون تومانی وجود داشته اند، این موضوع یعنی ۹۲.۵ درصد پرداختی به هر نفر فقط مزایای آن مدیر بوده است… در این سازمان افزایش حقوق‌های سالیانه به جای ۶ درصد ۳۹ درصد بین مدیران بوده که این افراد باید در مقابل مردم سر به زیر بیاندازند ما نیز پرونده این تخلفات را به دادگاه ارسال خواهیم کرد”.

این ارقام در حالی اعلام می‌شود که نوربخش، رییس جدید سازمان تامین اجتماعی، کسری بودجه سازمان را رقمی حدود ۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

در روزهای گذشته همچنین اعلام شد که در طول ماه‌های مرداد و شهریور امسال، اعضای هیات‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی مبلغ ۳۷۷‌میلیون‌تومان و اعضای هیات‌امنا مبلغ ۴۶۳‌میلیون‌تومان از محل اعتبارات غیرشمول برای خود پاداش در نظر گرفته‌اند.

هم‌زمان نادر قاضی‌پور٬ یکی دیگر از اعضای این هیات نیز درباره تخلفات رخ داده در این سازمان چنین گفت: “متاسفانه در شمال آذربایجان غربی شرکت شستا اقدام به خرید کارخانه‌ای کرده که چهار میلیارد تومان بابت آن پول پرداخت شده است و یکی از نمایندگان دور قبل هم پیگیر این موضوع بوده؛ این مبالغ را چه کسانی خوردند باید با آنها برخورد شود. لذا از آقای ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، انتظار می‌رود که این موضوع را باز کرده و با تشکیل پرونده متهمان را به دادگاه بفرستد… آیا انصاف است صندوقی که در شرکت خود بالای ۵۰ هزار میلیارد سرمایه دارد به یک سوم قیمت یعنی ۱۷ هزار میلیارد با چک تضمینی خریداری شود؟ این ظلم فاحش است که مرتضوی در حق کارگران کرده است”. به گفته قاضی‌پور٬ زنجانی توسط “دولت” به سعید مرتضوی معرفی شده بود.

تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی در سال‌های گذشته حاشیه‌های زیادی را به خود دیده است. در مجلس هشتم٬ گزارش این هیات به دلایلی نامعلوم هرگز قرائت نشد و بعدها یکی از نمایندگان مجلس گفت که “دو هزار صفحه از اسناد مربوط به تحقیق و تفحص از این سازمان در کمیسیون اصل ۹۰ نگهداری می شود. این در حالی است که ۲۰ هزار صفحه دیگر از این اسناد در دولت گذشته که در سازمان تامین اجتماعی نگهداری می شد، مفقود شده است”.