نگرانی مقامات ایرانی از مثلث مرگ

نویسنده

» گزارش لوریان لوژور از افزایش ایدز در ایران

مسؤولان وزارت بهداشت و درمان ایران در رسانه ها هشدار داده اند که تعداد افراد آلوده به ویروس ایدز از سال های ۲۰۰۰ به شدت افزایش یافته.

به نوشته روزنامه شهروند و به نقل از حسن هاشمی، وزیر بهداشت، از سال ۲۰۰۲ “تعداد افراد مبتلا به این بیماری به طور سالانه ۸۰ درصد افزایش یافته که از این حیث از تورم و اجاره خانه هم بیشتر است”. او اظهار کرد که ایدز در جامعه ایران به عنوان یک “تابو” شناخته می شود.

براساس قوانین اسلامی مطروحه در ایران، داشتن روابط جنسی خارج از ازدواج ممنوع است و مجازات این کار می تواند شلاق یا زندان باشد. ولی این گونه روابط طی سال های اخیر به شکلی قابل توجه افزایش یافته؛ به طوری که تعداد زنان روسپی در شهرهای بزرگ، به ویژه تهران، به شدت رو به افزایش است.

به نوشته خبرگزاری ایرنا، علی اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت،گفت که از سال ۲۰۰۲ تعداد افراد مبتلا به ایدز ۹ برابر شده، درحالی که میانگین این افزایش در جهان ۲ درصد است.

آقای هاشمی افزود: “همه باید بدانند که این یک مشکل جدی برای جامعه است […] ما باید راه های جدیدی را برای مبارزه با ایدز پیدا کنیم.”

او در ادامه با اشاره به اینکه زمانی در تریبون های رسمی از ایدز برای به سخره گرفتن جوامع غربی استفاده می شد گفت: “اکنون کل جهان درحال مبارزه علیه این بیماری است و ما نیز از این نظر مستثنی نیستیم.”

براساس آمارهای رسمی سال ۲۰۱۳، تعداد ۲۷ هزار نفر در ایران از بیماری ایدز رنج می برند که ۸۹ درصد آنها مرد هستند.

علی اکبر سیاری در ادامه گفت در سال ۲۰۱۱، بیش از نیمی از افراد مبتلا به ایدز مصرف کنندگان مواد مخدر بودند [۵۶ درصد] و در حدود یک سوم آنها افرادی بودند که بدون محافظت، رابطه جنسی برقرار می کردند.

سازمان یو ان ایدز [UNAids] نیز به نوبه خود برآورد می کند که در سال ۲۰۱۲ تعداد ۷۱ هزار نفر در ایران به ویروس ایدز مبتلا بودند که ۱۹ هزار نفر از آنها را زنان بالای ۱۵ سال تشکیل می دادند. ایدز در ایران تاکنون باعث مرگ ۴۶۰۰ نفر شده است.

در همین راستا، علی اکبر سیاری بدون ذکر جزئیات، “مثلث مرگ” را مورد مؤاخذه قرار داد که شامل “کانال های تلویزیوی ماهواره ای، سالن های بدنسازی و آرایشگاه های زنانه” می شود.

دولت روز یکشنبه در روز جهانی مبارزه علیه ایدز اعلام کرد که طی سال جاری یک دفترچه ویژه ۸ صفحه ای درمورد خطرات و درمان این بیماری در ایران توزیع خواهد شد. رسانه ها افزوده اند که یک کیت تشخیص سریع ایدز نیز در کشور توزیع خواهد گردید.

منبع: لوریان لوژور، ۲ دسامبر