اسیدپاش آزاد است، رسانه‌ها زیر تیغ

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» آخرین اخبار از پرونده حمله به زنان اصفهانی

امروز (یکشنبه) موعد ارائه گزارش سه وزارتخانه به رییس‌جمهوری اسلامی در مورد اسیدپاشی‌های اصفهان است. رییس قوه قضاییه هم معاون اول خود را مامور کرده تا با سفر به اصفهان پرونده حمله به زنان اصفهانی را پیگیری کند. از سوی دیگر برخلاف اظهارات مقامات وزارت کشور مبنی بر دستگیری متهمان این حادثه، نیروی انتظامی اصفهان اعلام کرده که هنوز “مظنون اصلی” را دستگیر نکرده‌اند. اما درحالی که نیروهای انتظامی و امنیتی ناتوان از دستگیری فرد اسیدپاش هستند، عکاس خبرگزاری ایسنا که اعتراضات روز چهارشنبه را پوشش داده بود، دستگیر شده و همزمان چهره‌ها و مقامات بسیاری انگشت اتهام را به سوی رسانه‌ها گرفته‌اند و به نظر می‌رسد علاوه بر بازداشت عکاس خبرگزاری ایسنا، در روزهای آینده برخورد با رسانه‌ها و خبرنگاران پیگیر اسیدپاشی نیز در دستور کار قرار بگیرد.

 

“برخی رسانه‌ها مریض اند”

 رسانه‌ای شدن اخبار اسیدپاشی‌های اصفهان و متعاقب آن اعتراضات مدنی در اصفهان و تهران به مذاق بخش‌هایی از حاکمیت خوش نیامده و قصد دارند با متوقف کردن جریان اطلاع‌رسانی، از حساسیت افکار عمومی نسبت به موضوع بکاهند. از روز سه‌شنبه که روزنامه کیهان در تیتر یک خود از “اسیدپاشی به چهره حجاب” خبر داد و از توطئه بی‌بی‌سی با همکاری رسانه‌های زنجیره‌ای نوشت، حملات چهره‌ها و مقامات مختلف به رسانه‌ها پی گرفته شد.

در آخرین اظهارات از این دست، دادستان تهران روز جمعه رسانه‌ها را به برخورد قضایی تهدید کرد: “به جای اینکه در خصوص اصل اسیدپاشی صحبت کنند، به حواشی می‌پردازند که این رسانه‌های معاند هستند[…] ما تذکر داده ایم و اگر لازم باشد پرونده تشکیل خواهد شد و ما برخورد قضایی خواهیم داشت.”

آریا جعفری، مسئول سرویس عکس ایسنا در اصفهان نیز بازداشت شده و گفته می‌شود که بازداشت او توسط نهادهای امنیتی صورت گرفته است. عکس‌های این عکاس پس از حذف گزارش تصویری مهر، تنها عکس‌های رسمی منتشر شده از اعتراضات روز چهارشنبه مردم اصفهان بود.

از سوی دیگر عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات اعلام کرده که به دنبال برخورد با برخی رسانه‌هاست. به گفته حسن کامران، برخی رسانه‌ها “مریض هستند که با تیتر کردن یک موضوع خلاف واقع، آب به آسیاب دشمن می‌ریزند”.

او تاکید کرده است: “این اقدام برخی رسانه‌ها باعث تشویش اذهان عمومی و مغایر امنیت ملی است که باید با آنها برخورد شود، لذا در جلسه آینده هیات نظارت بر مطبوعات پیشنهاد بررسی این موضوع را مطرح خواهم کرد تا به آنها رسیدگی شود.”

پیش از این سرتیپ محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم در برابر انتساب اسیدپاشی‌های اصفهان به نیروهای مذهبی، واکنش تندی نشان داده و آن را توطئه “رسانه‌های فاسد و غربزده” نامیده بود. او از وزارت ارشاد و هیات نظارت بر مطبوعات خواسته بود تا نگذارند “رسانه‌های فاسد و غربزده این جنایت را با مقدسات و واجباتی مثل امر به معروف و نهی از منکر مرتبط کنند و به این بهانه به تضعیف ارزش ها بپردازند.”

وبسایت‌ها و خبرگزاری‌های امنیتی هم با دنبال کردن همین خط، برنامه تهدید رسانه‌ها و متوقف کردن جریان اطلاع‌رسانی را پیگیری ‌کردند. در جریان این فشارها بود که اعتراضات و تجمعات روز چهارشنبه اصفهان و تهران با وجود پوشش خبرگزاری‌ها، در روزنامه‌ها بازتاب بسیار ضعیفی داشت و به جز روزنامه شهروند که عکسی از این اعتراضات را در صفحه اول منتشر کرد، بقیه ترجیح دادند در صفحات داخلی به آن بپردازند.

احمد خاتمی ، امام جمعه موقت تهران هم معتقد است که در پرونده اسیدپاشی‌ها “جانیان” باید از دو جنبه مورد مجازات قرار بگیرند؛ اول برای ارتکاب جنایت و دوم “باید به‌جرم خدشه‌دار کردن حیثیت نظام اسلامی مورد مجازات قرار بگیرند”.

او اضافه کرده است: “برخی با سوءاستفاده از جنایت اسیدپاشی اتهاماتی را علیه فریضه امر به معروف و نهی از منکر مطرح کرده‌اند. این سایت‌ها و روزنامه‌هایی که نظام اسلامی و نیروهای مؤمن را مورد اتهام قرار داده‌اند باید حتماً تحت تعقیب قرار بگیرند؛ صاحبان و مدیران این رسانه‌ها هم باید مورد مجازات قرار بگیرند و پاسخگوی دروغ بزرگ خود باشند.”

همچنین رئیس بسیج جامعه زنان در گفت‌وگو با تسنیم، گره‌ زدن موضوع امر به معروف و نهی از منکر به اسید‌پاشی را “بسیار سخیف” توصیف کرده: “جای تأسف است که برخی معاندان، آگاهانه موضوع امر به معروف را به موضوع اسید‌پاشی پیوند می‌زنند و قوه قضاییه باید با نشریات و روزنامه‌هایی که در این راستا حرکت کردند، برخورد قاطع کند.”

یادداشت‌نیوس این خبرگزاری امنیتی متعلق به سپاه هم نوشته است: “در ۴۵ روز گذشته در واقع دو جنایت رخ داده که دومی از اولی بزرگتر است. جنایت اول اسیدپاشی به چهره چند زن و دختر مظلوم ایرانی بوده که بی شک پاسخی سزاوار خواهد گرفت. جنایت دوم را کسانی مرتکب شدند که بی هیچ حجت و قرینه ای انگشت اشاره خود را به سمت جوانان مومن و انقلابی گرفتند و به جامعه درباره هویت جنایتکاران آدرس غلط دادند[…] اگر جنایت اول سازمان یافته هدفمند نباشد ـ–که قطعا هست- ـ جنایت دوم بی گمان دارای سازمان کاری بزرگ و پیچیده است که از داخل تا خارج ایران امتداد یافته است. اگر قربانیان جنایت اول چند زن و دختر مظلوم این ملکند، قربانیان جنایت دوم شریف ترین مردان و زنان این کشورند که در آوردگاه های سخت از بذل جان هم دریغ نکرده‌اند[…] مدعیان جنایت اول می‌توانند تجمع کنند و شعار بدهند اما قربانیان جنایت دوم از ترس آنکه مبادا دشمن سوء استفاده کند، زبان در کام می کشند و خون می خورند. جنایت اول علیه آدمیان است و جنایت دوم علیه خداوندگار آدمیان. تقاضای ما این است: به هر دو جنایت رسیدگی کنید.”

 

دستگیری مرد زن نمای جاسوس!

اظهارات مقامات انتظامی و وزارت کشور همچنان ضد و نقیض است، گاهی صحبت از دستگیری ۴ و گاهی ۷ یا ۸ مظنون می‌کنند و یا همچون جانشین فرمانده انتظامی اصفهان عنوان می‌کنند که هنوز مظنون اصلی پرونده اسیدپاشی در اصفهان دستگیر نشده است.

اما در میان دستگیری‌های قطعی، علاوه بر یک خبرنگار، یک مورد بازداشت عجیب هم وجود دارد. خبرگزاری فارس با انتشار اطلاعات و عکس‌هایی به “ مرد زن نمای بازداشت شده در اصفهان” پرداخته و مدعی شده که این فرد شک و تردید ماموران امنیتی را برانگیخته

فارس خبر داده که “ب.م.ب” متولد ۱۳۵۲ و صاحب یک شرکت مستندسازی است و از او “ادوات ارتباطی و جاسوسی” کشف شده است. همچنین عنوان شده که او “با آرایش و لباس زنانه به تحریک افراد به بهانه اسیدپاشی می پرداخت.”

از دیگر بخش‌های گزارش فارس این است که “این فرد که در تحریکات خود به بهانه اسیدپاشی در اصفهان، روی مساله ظلم به زنان اکید داشته تاکنون دو زن را طلاق داده و در صدد ازدواج با زن سومی است که این زن وکیل برخی عوامل مرتبط با فتنه ۸۸ در اصفهان است.”

همچنین ضمن انتشار چند عکس از او با لباس‌های مختلف زنانه، عکسی از دستان او منتشر شده که نشان می‌دهد به بیماری پوستی VITILIGO(لک و پیس) دچار است اما این خبرگزاری متعلق به سپاه پاسداران نوشته که “ وجود لکه هایی بر روی دستان وی که احتمال می رود جای سوختگی باشد، شک و تردید ماموران امنیتی را نسبت به احتمال مشارکت وی در سناریوی اسیدپاشی را تقویت کرده است.البته این لکه های مشکوک در حال آزمایش است و فرضیه دست داشتن نامبرده در حادثه اسیدپاشی قطعی نیست.”

 

ماموریت اژه‌ای، عیادت معاونان رییس‌جمهوری

رییس قوه‌‌قضاییه روز شنبه به معاون اول خود حکم داد تا “ در اسرع وقت با حضور در استان اصفهان و بررسی مجدّانه موضوع اسیدپاشی و دستورات اکید به نیروهای امنیّتی و انتظامی و دادگستری، مسأله را پیگیری و نسبت به کلّیه مراحل شناسایی، تعقیب و رسیدگی، نظارت لازمه را مبذول و نتیجه را به رئیس قوه قضاییه گزارش کنند.”

به این ترتیب، غلامحسین محسنی اژه‌ای بالاترین مقام قضایی رسیدگی کننده به این پرونده خواهد بود. از سوی دیگر حسن روحانی هم وزیران کشور، اطلاعات و دادگستری را مامور بررسی اسیدپاشی‌ها کرده و طبق دستور وی، اولین گزارش این سه وزیر درباره این پرونده امروز (یکشنبه) در جلسه کابینه طرح می‌شود.

از میان اعضای کابینه هم، معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان محیط زیست و شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، جداگانه به دیدار یکی از قربانیان اسیدپاشی رفتند. پیش از این وزیر بهداشت هم چشم این قربانی را معاینه کرده و برای ادامه درمان او قول‌ مساعد داده بود.

عکس: آریا جعفری، عکاس دستگیرشده خبرگزاری ایسنا