جان دانشجویان زندانی در خطرست

نویسنده
حسین محمدی

» مجید توکلی قادر به تکلم نیست

در حالی که  احضار دانشجویان و صدور احکام انضباطی و قضایی برای آن‌ها، در صدر اخبار دانشجویی قرار دارد، وضعیت جسمانی برخی از دانشجویان دربند، نگرانی خانواده‌ها را افزون‌تر کرده است.

 

مشکلات جسمی مجید توکلی، ضیا نبوی و حامد روحی‌نژاد

آن‌گونه که خانواده مجید توکلی، فعال دانشجویی دربند دانشگاه پلی‌تکنیک اعلام کرده‌اند، وضعیت جسمی وی، رو به وخامت نهاده است. خانواده مجید توکلی، این خبر را از طریق یکی از هم‌بندان فرزندشان کسب کرده‌اند.آن‌گونه که خانواده مجید توکلی اعلام کرده‌اند وی بر اثر سرفه‌های شدید دچار خون‌ریزی معده شده است. آنان گفته اند مجید توکلی به دلیل وخامت حال، حتی قادر به تکلم هم نیست.

برادر مجید توکلی به “دانشجونیوز” گفته است: “طی این چند روز گذشته مجید به بهداری اعزام شده است اما پزشکان قادر به درمان مجید نبودند و گفته اند که شما را باید متخصص ببیند و ما نمی توانیم شما را درمان کنیم. در حال حاضر بیش از یک هفته است که شبها از بینی اش خون می آید و سرفه های شدید همراه با سردرد دارد و یکی از پزشکان به او گفته شاید به علت مصرف داروی زیاد باشد که باعث بروز عوارض شده است و بدن شما دیگر در مقابل داروهای ما قوی شده است و باید حتما متخصص شما را به بیند. شلوغی بند 350 و نبودن امکانات مناسب بهداشتی باعث شده که مجید با توجه به بیماری ریه که داشته وضعیت وخیمی پیدا کند و دچار خون ریزی معده هم شده است.”

مجید توکلی روز اول تیرماه به بند 350 زندان اوین منتقل شد. هنوز علت انتقال مجید توکلی به این بند مشخص نشده است. پیش ازاین برخی از خانواده‌های زندانیان محبوس در بند فوق، از شرایط دشوار و غیربهداشتی حاکم بر این بند خبر داده بودند.

از سوی دیگر سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت توکلی، اعلام کرد که “او نیاز به معالجه فوری دارد و سازمان عفو بین الملل نگران است که ممکن است به منظور فشار وارد آوردن بر او از معالجه وی خودداری شود.”

مجید توکلی، شانزدهم آذرماه سال گذشته، پس از سخنرانی در مراسم روز دانشجو، بازداشت و در دادگاه به پنج سال زندان برای “شرکت در تجمعات غیر قانونی”، یک سال برای “تبلیغ علیه نظام”، دو سال برای “توهین به مقام رهبری” و شش ماه برای “توهین به رییس جمهور” محکوم شد.وی همچنین محکوم به پنج سال ممنوعیت شرکت در فعالیت های سیاسی و ممنوعیت خروج از کشورشده است.

اما وضعیت مجید توکلی، در میان زندانیان سیاسی منحصر به فرد نیست. در اواخر هفته گذشته، اخباری مبنی بر وخامت اوضاع جسمانی حامد روحی‌نژاد، دانشجوی دربند رشته فلسفه نیز منتشر شد. وی که در اندرزگاه شماره 8 زندان اوین محبوس است، به دلیل شدت یافتن بیماری ام.اس و عدم رسیدگی پزشکی، با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

هرانا اعلام کرده است  به علت حمله عصبی بیماری ام اس، یکی از دستان حامد روحی نژاد کاملا از کار افتاده و بینایی هر دو چشم وی نیز با مشکل جدی مواجه شده است. این زندانی سیاسی حتی از لحاظ شنوایی نیز دچار آسیب شده است.

حامد روحی نژاد دانشجوی رشته فلسفه، اردیبهشت ماه سال 88 بازداشت شد و در دومین دادگاه برگزار شده متهمان حوادث پس از انتخابات، به اتهام تلاش برای بمب گذاری مسجد نبوت و حسینیه ارشاد در روز انتخابات و انقلاب مخملی، توسط قاضی صلواتی به اعدام محکوم شد، اما حکم وی در دادگاه تجدیدنظر به ده سال حبس تغییر یافت. وی که اوایل خردادماه از بند 350 اوین به اندرزگاه شماره هشت منتقل شده، در دوران بازداشت خود، اجازه استفاده از مرخصی را نیافته است.

از سوی دیگر برخی منابع دانشجویی به “روز” گفته‌اند که ضیا نبوی، از دانشجویان محروم از تحصیل دربند، به دلیل حمله عصبی، دچار  تشنج شده و چندین ساعت قادر به صحبت کردن نبوده است.

براساس این خبر، چند تن از هم بندان سید ضیا نبوی در زندان تلاش کردند تا مسوولین زندان را نسبت به شرایط وخیم وی آگاه کنند ولی بی توجهی مسوولین زندان نسبت به شرایط وخیم نبوی باعث تداوم تشنج و حمله عصبی شد.

گرچه مسئولان زندان سپس پس از چند ساعت نبوی را به بهداری زندان منتقل کردند اما به گفته منابع آگاه پزشکان شرایط جسمی او را وخیم خوانده و گفته اند تداوم حمله عصبی باعث ایجاد از کار افتادن سیستم ایمنی و دفاعی بدن وی خواهد شد.

سید ضیا نبوی، سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل بود که در 25 خرداد 88 توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد؛ بازجویان وزارت اطلاعات در یک سال گذشته مانع از ملاقات حضوری وی با خانواده اش شده اند. همچنین در روزهای اخیر قاضی پرونده تجدید نظر سید ضیا نبوی  به خانواده وی گفته است: “برای تامین وثیقه فرزندتان تلاش نکنید، در صورت ادامه پیگیری های شما و دوستانش برای تامین وثیقه، قرار وثیقه وی را از 500 میلیون  به 800 میلیون افزایش خواهم داد.”

نبوی در دوره بازجوئی از سوی بازجویان وزارت اطلاعات برای اعتراف به همکاری سازمان مجاهدین خلق با ستاد یکی از کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات اخیر، تحت فشار قرار گرفته است.

وی از جمله دانشجویان سه ستاره‌ای است که به دلیل فعالیت‌های خود در دوران دانشجویی، از ادامه تحصیل محروم شد.

 

دانشجویان لیبرال: یک سال حبس برای مهرداد بزرگ

دادگاه تجدیدنظر، مهرداد بزرگ عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران را به یک سال حبس محکوم کرد. به گزارش بامدادخبر، حکم این دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران، به مدت پنج سال به حالت تعلیق درآمده است.پیش‌تر شعبه‌ی بیست‌وششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی، مهرداد بزرگ را به شش ماه حبس تعزیری و شش ماه حبس تعلیقی محکوم کرده بود.

مهرداد بزرگ در آخرین روزهای آبان‌ماه سال گذشته به همراه شش عضو دیگر دانشجویان و دانش‌اموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران، بازداشت شده و مدت هشتاد روز را در زندان اوین سپری کرده بود. وی بیشتر دوران بازداشت خود را در سلول‌های انفرادی و چندنفره‌ی بند 209 این زندان به سر برده است.

 

دانشگاه پلی تکنیک: دو سال حبس برای پدرام رفعتی

پدرام رفعتی، فعال سابق دانشجویی پلی تکنیک از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به دو سال حبس تعزیری و ۳۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد.

دو سال حبس تعزیری این دانشجو به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و شرکت در اغتشاشات صادر شده و مصداق آن حضور این فعال دانشجویی در راهپیمایی ۲۵ خرداد ۸۸ ذکر شده است. دادگاه همچنین پدرام رفعتی را به ۳۰۰ هزار تومان جریمه به اتهام “استفاده از تجهیزات ماهواره در منزل” محکوم کرده است.

در زمان ابلاغ حکم، قاضی صلواتی به همراه چند مأمور امنیتی حضور داشته و این دانشجو را تهدید به تشدید حکم در صورت تجدید نظر خواهی کرده است. لازم به ذکر است دادگاه این فعال دانشجویی ۴ اردیبهشت امسال علی رغم کارشکنی های قاضی صلواتی با حضور وکیل وی برگزار شده بود.