اعتراض به تغییر مسیر کارون

نویسنده

» گزارش العربیه از تجمع مردم اهواز

هزاران نفر از ساکنان شهر اهواز در جنوب ایران در ساحل رود کارون زنجیر انسانی تشکیل دادند و نسبت به تغییر مسیر کارون اعتراض کردند.

اکثریت عرب ساکنان اهواز در دو هفته اخیر دوبار تظاهرات کرده‌اند و مخالفت خود را با تغییر مسیر رود کارون، که از چند سد و کانال آبی می‌گذرد و به رود زنده‌رود اصفهان وصل می‌شود، اعلام کردند.

این اقدام که تا حدی به عنوان افزایش فشار بر اعراب قلمداد می‌شود آب آشامیدنی ساکنان اهواز را قطع می‌کند و باعث افزایش بیماری می‌شود. این کار همچنین موجب اخلال در کشاورزی بومی و باعث بیابان‌زایی می‌شود که از عوامل مهم مهاجرت سیستماتیک و اجباری اعراب از اهواز به حساب می‌آید.

زنجیرانسانی ۵ کیلومتری متشکل از زنان و مردانی بود که پلاکاردهایی را حمل می‌کردند که روی آن به زبان های عربی، ‌فارسی و انگلیسی نوشته شده بود: “کارون متعلق به خوزستان است”، “من یک کشاورزم و یک قطره از آب کارون را نمی‌دهم” و “ما کارون را حفظ خواهیم کرد”.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست پس از دریافت صدها نامه اعتراض در صفحه فیسبوک که خواستار مقابله با این قتل عام زیست محیطی شده بودند، علیه تغییر مسیر کارون حرف زد. او گفت با خشک کردن رود و قطع آب آشامیدنی مردم مخالف است.

شریف الحسینی نماینده مردم اهواز در مجلس با معترضان در کنار رود دیدار و حمایت خود از این جنبش را ابراز کرد. وی گفت در مجلس و به طور خصوصی با حسن روحانی دیدار کرده و خواستار مداخله او در تغییر مسیر رود شده است.

احمد شهید، بازرس وی‍ژه حقوق بشر در ایران نیز تایید کرده که منطقه اهواز در نتیجه سهل‌انگاری درباره رودخانه‌ها و خشک شدن آنها تحت تاثیر فاجعه زیست‌محیطی قرار دارد و مردم با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند و بیابان‌ها هم گسترش یافته‌اند که این خود به مشکل آلودگی ناشی از پالایشگاه‌های نفتی و نیروگاه‌های پتروشیمی نزدیک شهر افزوده می شود.

منبع: العربیه - 26 اوت 2013