حمله سپاه به اصلاح طلبان

نویسنده

» گزارش اینترناشنال از انتخابات ایران

اخبار و گزارشات این هفته حاکی از آن است که در هفته های اخیر جناح اصلاح طلب ایران، که محمد خاتمی، ریئس جمهوری پیشین ایران رهبری آن را بر عهده داشت، ممکن است برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۳ نامزدی معرفی کنند. اصلاح طلبان به دلیل نقش آن‌ها در جنبش سبز در فاصله ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ از صحنه سیاسی ایران حذف شده اند. اکنون آنان امیدوارند با دور شدن از جنبش سبز دوباره در انتخابات شرکت کنند و به قدرت برسند. بر این اساس جناح تندرو که قدرت را در ایران در دست دارد، و گروهی از آنها در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور دارند، نشانه هایی را ارائه داده اند که از شرکت اصلاح طلبان در انتخابات جلوگیری خواهند کرد.

آیا خاتمی باز خواهد گشت؟

اکنون نشانه هایی برای پاسخ مثبت به این سئوال مشاهده می شود. وی در سخنانی در جمع هواداران خود در اصفهان از نظام حاکم انتقاد کرده و گفت شرایط کشور شرایط مطلوبی نیست. خاتمی در مقایسه وضعیت کشور در دوران پادشاهی با وضعیت امروز گفت تفاوت در “ناامیدی” مردم است. این اظهارات از سوی خاتمی، در شرایطی که هر پدیده ای مربوط به دوران شاه منفی تلقی می شود و محکوم می شود، جسورانه به نظر می رسد. البته وی بلافاصله اضافه کرد که او فکر نمی کند که شرایط فعلی هم مانند آن زمان به انقلاب دیگری منجر خواهد شد، زیرا به نظر وی اسلام در قلب جامعه و مردم حضور دارد و این باعث می شود که آنها خواهان سرنگونی رژیم نباشند. او گفت که حتی آنهایی که مذهبی نیستند خواهان مداخله خارجی و سرنگونی رژیم نیستند.

وی در تائید موضع خود گفت اصلاح طلبان معتقدند رژیم نباید سرنگون شود و اصلاحات می باید در چهارچوب همین رژیم انجام شود.

وی گفت: “ما به شدت با سرنگونی رژیم مخالف هستیم. این کار، انشاالله صورت نمی گیرد. ما با اصل نظام، امام خمینی و جمهوری اسلامی موافق هستیم ولی به روش ها و سیاست های آن انتقاد داریم.”

سپاه پاسداران خاتمی را “رادیکال” می نامد و خواهان حذف اوست.

حمید رضا مقدم فر، معاون سپاه در امور فرهنگی نسبت به امکان شرکت اصلاح طلبان در انتخابات ۲۰۱۳ ابراز تردید کرد زیرا آن‌ها در وقایع سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ و جنبش سبز شرکت داشته‌اند و به گفته او در نظر مردم بی اعتبار شده اند.

مقدم فر گفت اصلاح طلبان امروز مانند گروه های مخالف دهه اول انقلاب و زمان زمامداری روح الله خمینی عمل می کنند. وی گفت به دلیل “خیانت” این گروه ها (اشاره به مخالفت آن ها با سیاست های جمهوری اسلامی)، آنها توسط مردم و خمینی طرد شدند. وی گفت حمایت آنها از جنبش سبز از عمل گروه های دهه اول انقلاب هم بدتر بود. وی با اشاره به خاتمی او را “اصلاح طلب رادیکال” نامید و گفت: “تعجب آور است که امروزه برخی از رادیکال های این جناح گستاخانه از مشارکت در انتخابات آینده سخن می گویند و حتی برای نظام شرط هم تعیین می کنند.”

وی چنین نتیجه گیری کرد که اصلاح طلبان دیگر در نزد مردم محبوبیتی ندارند. وی اشاره کرد که نظام ممکن است نسبت به اصلاح طلبان میانه رو التفات نشان دهد و آن ها دوباره به بازی بگیرد.

این نشانه های اولیه چندان امیدوار کننده نیست. آیا نامزد اصلاح طلبان به تائید شورای نگهبان می رسند؟ آیا با جناح میانه روی اکبر هاشمی رفسنجانی ائتلاف خواهند کرد؟ اگر مشارکت کنند، آیا مردم از آنها حمایت می کنند؟ و بالاخره اگر موفق شوند و در انتخبات پیروز شوند، آیا وقایع سال ۲۰۰۹ تکرار نخواهد شد؟

منبع: اینترناشنال – 24 ژوئیه