پانکراس اسم رمز بود

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» فضای مجازی تحت تاثیر انتخابات ایران

با وجود وعده وزیر کشور مبنی برسریع‌تر اعلام کردن نتایج انتخابات نسبت به دوره‌های قبل، اعلام نتایج رای‌گیری دوره یازدهم به درازا کشید. ایرانیان زیادی از سراسر دنیا ساعت‌ها چشم به مانتیور دوخته و منتظر اعلام نتایج بودند. موافق و مخالف،رای‌دهنده و تحریمی برای دانستن نام جانشین محمود احمدی‌نژاد لحظه‌شماری می‌کردند. نگرانی و اشتیاق را می‌شد از پشت نوشته‌ها و پست‌هایشان در فضای مجازی خواند. عده‌ای با شوخی و عده‌ای با نگرانی از طولانی شدن روند اعلام نتایج‌ می‌نوشتند. در این گزارش نگاهی کرده‌ایم به آنچه در این چند ساعت گذشت.

 

از پیامک کروبی تا شطرنج برره

وقتی اعلام نتایج طولانی شد خیلی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با شوخی به استقبال این انتظار رفتند. یکی از استتوس‌های که بارها در فیس‌بوک به اشتراک گذاشته شد این بود: “من رفتم بخوابم، آقا اگه روحانی رئیس جمهور شد بیدارم کنین. قالیباف شد بذارین خودم بیدار می‌شم. اگه جلیلی شد گاز رو باز بذارید برید بیرون.” کاربر دیگری با اشاره به طولانی شدن زمان اعلام نتایج نوشت: “اینا هم دیگه شورشو در آوردن، یکی ندونه فکر میکنه واقعا دارن میشمارن” یا دیگری با اشاره به حرف ‌۴ سال پیش مهدی کروبی که گفته بود سال ‌۸۴ ‌یک ساعت خوابیدم، نتایج تغییر کرد؛ نوشت: “کروبی به روحانی پیامک داده، یه وقت نخوابی توام بدبخت بشی”. صاحب یک حساب توییتر اما با پخش برنامه‌های پزشکی از شبکه خبر سیما شوخی کرده و نوشته بود: “پانکراس حتما یه رمزی چیزیه بین حکومت و عواملش. شاید گفتن اگر درباره پانکراس بود روحانی شده اگر درباره آپاندیس بود جلیلی شده” کاربر دیگری انتخابات در ایران را به شطرنج تشبیه کرد: “انتخابات ایران مثل شطرنج برره میمونه،یهو یکی با دمپایی میکوبه رو صفحه و برنده میشه!”

عده‌ای دیگر شوخی با کاندیداها را ترجیح دادند، مثلا در توییتر آمده بود: “پیام رضایی به غرضی: اگه رای نیاوردی ناراحت نشو، منم اولاش تفریحی کاندید میشدم” یا نوشته شخص دیگری که با اشاره به قانون بقای انرژی گفته: “محسن رضایی نه رد صلاحیت میشه نه رای میاره، تنها از انتخاباتی به انتخابات دیگر انتقال میابد / قانون بقای انتخابات”

 

ترس از تقلب

عده‌ای دیگر اما ابراز نگرانی بیشتری می‌کردند، کسانی که هنوز طعم تلخ انتخابات ۸۸ زیر زبانشان بود و از یک مهندسی دیگر می‌ترسیدند. گروهی معتقد بودند حکومت با مقاومت روحانی مواجه شده و با او مشغول معامله هستند تا کاندیدای خودش را معرفی کنند. عده ای دیگر طول کشیدن اعلام نتایج را خواست حکومت برای از تب و تاب افتادن مردم و به حداقل رساندن اعترضات می‌دانستند. جمعی دیگر هم شمارش کمتر از یک میلیون رای پس از حدود ۶ ساعت را نشانه آغاز تقلب و مهندسی انتخاب می‌دانستند و می‌گفتند به خاطر تجربه ناآرامی‌های ۸۸ اطلاعات را قطره‌ای به مردم می‌دهند تا باور پذیرتر باشد. گروهی دیگر اما معتقد بودند روحانی برنده انتخابات است اما حکومت کار را به مرحله دوم می‌کشاند تا دوباره رقابتی بین قالیباف و روحانی شکل بگیرد، آن‌وقت قالیباف را به عنوان رئیس‌جمهور اعلام می‌کنند. یکی از کاربران فیس‌بوک نوشت: “اینکه تاکید شده هیچ خبری تا اعلام رسمی منتشر نشود، اینکه هر خبری چند دقیقه پس از انتشار برداشته می‌شود. نشانه خوبی نیست. حتما دارند تدارک تقلبی گسترده‌تر از سال ۸۸ می‌بینند. تقلبی که این بار جای اعتراض هم نداشته باشد.”

 

مصباح را حبس خانگی کنید

شور و هیجان اینترنتی تنها مختص طرفداران حسن روحانی در فضای مجازی نبود، در ارودگاه رقیب هم پس از آنکه بوی شکست به مشام اصولگرایان رسید یکی از نزدیکان ستاد قالیباف نوشت: “این دوره بخش عمده‌ای از شکست ما گردن علی‌اکبر ولایتی است، نه به خاطر ائتلاف نکردنش، به خاطر تغییر گفتمان اقتصادی انتخابات به گفتمان سیاست‌خارجی با کِردیت مشاوره رهبری. تغییر گفتمانی که سبد رای گزینه اوریجینالش رو پر می‌کرد، نه خود حاج آقا رو.”

یکی از طرفداران جلیلی با گذاشتن تصویر خودروی این کاندیدا نوشت: “پرایدی که به پاستور نمی‌رسد.” یک عضو ستاد انتخاباتی جلیلی هم با انتقاد تند نسبت به مصباح نوشت: “آقای مصباح یا باید روزه ی سکوت بگیرند یا حصر خانگی بشوند. کاری که او با اصول گرایان کرد نسبت به جایگاه رفیعشان مثل کاری بود که موسوی با نظام کرد.” این عضو فعال که گفته می‌شود در حادثه سفارت انگلیس هم نقش پررنگی داشته غرور را باعث شکست اصولگرایان دانست و نوشت:” آخرین پیروزی اصلاح طلبان، مجلس ششم بود. بعد از آن شوراها و مجلس و دولت و… همه به دست اصولگرایان افتاد. این دست به دست شدن و دور قدرت و اقبال مردم به اصولگرایان آنها را غره کرد. غرور کار دستمان داد. تصور پیروزی کاندیدای اصلاح طلبان در مخیله کسی نمی‌گنجید. درس بگیریم!” یک کاربر طرفدار اصولگرایی هم نوشت: “ما رو از حسن نترسونین، ما سید ممد رو دیدیم، ما عبدالله نوری و سعید حجاریان رو دیدیم، ما روزنامه های زنجیره ای رو دیدیم، ما شلوغ کردنای منتظری رو دیدیم، ما شمس الواعظین و تاج زاده رو دیدیم، تو همون موقعش روزنامه سلام رو هم بستیم با همین سعید مرتضوی که اون موقع آدم بود.”

 

شادی ارغوانی‌ها

پس از خبر قطعی پیروزی حسن روحانی در انتخابات، فضای شبکه‌های اجتماعی به یکباره مثل خیابان‌های تهران مملو از شادی و تبریک ارغوانی‌هاست، طرفدارانی که حالا پس از ۸ سال باز هم میدانی برای حضور پیدا کرده‌اند. این تبریک اما به بنفش‌ها محدود نمی‌شود برخی از اعضای ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف با انتشار تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از پیروزی حسن روحانی ابراز خوشحالی کرده و در متن این تصاویر آورده‌اند: “همین که شما خوشحال باشید برای ما کافی است”