محمد مُرسی هرگز با فارس گفتگو نکرده

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دروغی دیگر از خبرگزاری سپاه

انتشار یک گفت‌وگو با محمد مرسی٬ رییس‌جمهور منتخب مصر٬ در خبرگزاری فارس (وابسته به سپاه) و سپس تکذیب آن٬ بار دیگر این بنگاه خبری را در راس اخبار رسانه‌ها قرار داد. این دومین بار طی هفته‌ی گذشته است که اخبار منتشر شده توسط خبرگزاری فارس در مقیاس بین‌المللی تکذیب می‌شود.

انتشار مصاحبه‌ای با محمد مرسی توسط فارس٬ در بسیاری از رسانه‌های جهان انعکاس گسترده‌ای داشت٬ اما چند ساعت پس از انتشار٬ مقامات مصری این گفت‌وگو را تکذیب کردند.

خبرگزاری رسمی مصر٬ منا٬ به نقل از سخنگوی محمد مرسی این مصاحبه را تکذیب کرد و نوشت که انتشار سخنان مرسی توسط فارس٬ بدون منبع و ماخذ بوده است.

العربیه٬ در گفت‌وگویی با سخنگوی رسانه‌ای ستاد محمد مرسی٬ انجام هرگونه گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی پس از پیروزی در انتخابات را تکذیب کرد. بی‌بی‌سی عربی نیز خبر تکذیب این مصاحبه را به نقل از سخنگوی محمد مرسی منتشر کرد.

 خبرگزاری ایرنا٬ نخستین رسانه فارسی زبان بود که از تکذیب این گفت‌وگو خبر داد. خبرگزاری رسمی دولت٬ نوشت که سخنگوی محمد مرسی با صدور بیانیه‌ای٬ انجام این مصاحبه را تکذیب کرده است. ایرنا به نقل از مقامات مصری نوشت: “این مصاحبه در اصل انجام نشده و به همین دلیل نباید درباره آن اظهار نظر کرد. در پاسخ اقدامات مناسب انجام خواهد شد”.

فارس اما در واکنش به خبر ایرنا نوشت: “جای سئوال است که چرا ایرنا همگام با رسانه‌های معاند و ضد انقلاب سعی در تخطئه این مصاحبه و نکات کلیدی و ارزشمند رئیس جمهور منتخب مصر که در راستای سیاست‌های انقلابیون و اسلام‌گراها در منطقه است، دارد؟”

خبرگزاری فارس به نقل از محمد مرسی نوشته بود که وی تصمیم‌های شورای نظامی را قبول ندارد و بر آن است تا در پیمان کمپ‌دیوید تجدیدنظر و روابط خود با ایران را تقویت کند.

فارس همچنین اقدام به انتشار یک فایل صوتی به زبان عربی نیز کرده و مدعی شده است که این فایل صوتی٬ صدای محمد مرسی هنگام مصاحبه با خبرنگار این رسانه است و نوشته “مواضع انقلابی” محمد مرسی در گفت‌وگو با فارس٬ باعث “هراس” رسانه‌های غربی شده و آن‌ها به دنبال تکذیب این گفت‌وگو هستند.

فارس‌نیوز با انتشار عکس و فیلم‌هایی از انعکاس این گفت‌وگو در رسانه‌های مختلف منطقه و جهان٬ نوشته است که “اتخاذ مواضع انقلابی و ارزشی از سوی محمد مرسی که در واقع سیاست‌ها و نقشه‌های غربی‌ها را بر باد داده است، دلیل اصلی خبرسازی بی‌بی‌سی شده است”.

خبرگزاری فارس که نزدیک به سپاه پاسداران است٬ هفته گذشته نیز خبری درباره‌ی برگزاری یک مانور نظامی مشترک با ۹۰ هزار نیرو با حضور ایران٬ سوریه٬ چین و روسیه در آب‌های سوریه٬ منتشر کرده بود؛ خبری که با تکذیب مسوولان سه کشور چین٬ روسیه و سوریه همراه شد.

این ماجرا باعث شد که ایرنا با انتقاد از “گاف‌های ادامه‌دار سایت فارس” بنویسد: “سایت خبری فارس بدون در نظر گرفتن اصول حرفه ای و رسالت رسانه ها در انتشار اخبار صحیح و به دور از تحریف،در مقاطع زمانی مختلف به انتشار اخباری مبادرت کرده که فضای سالم رسانه ای داخلی را تحت تاثیر قرار داده است. بطور قطع چنین اقدام هایی می تواند به سوء تفاهم های امنیتی در محیط پیرامونی جمهوری اسلامی ایران منجر شود”.

انتشار این گزارش در ایرنا هم٬ با واکنش فارس‌نیوز همراه شد: “دلایل عصبانیت مسئولین محترم خبرگزاری دولت از خبرگزاری فارس روشن است ، اما بهتر است حضرات برای قدری آرام گرفتن،به جای تقلید محض از شبکه صهیونیستی «العربیه» اندکی ابتکار عمل داشته باشند و ناشیانه،گاف عامدانه یک شبکه صهیونیستی - سعودی را تکرار نکنند”.

آن زمان وزارت دفاع روسیه٬ انتشار این گزارش را “دروغی بزرگ” خوانده و یکی از معاونان بشار اسد نیز آن را “دروغی مانند دیگر دروغ‌‌ها” دانسته بود.

گفتنی اینکه برخی سایت‌های خبری فارسی هم‌زمان با انتشار مصاحبه مرسی اقدام به بازنشر برخی سخنان او کرده اند که وی در آن وی خطر شیعیان را بیش از خطر اسراییل دانسته است.

مرسی پیش‌تر نیز دیدار با کاردار سفارت جمهوری‌اسلامی در قاهره را نپذیرفته و گفته بود: “من هرگز با کاردار ایران در مصر دیدار نمی‌کنم مگر هنگامی که موضع ایران درباره خواسته مردم سوریه تغییر کند”.

زمستان گذشته نیز فارس اقدام به انتشار گفت‌وگویی با محمد البرادعی٬ رییس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کرده بود؛ گفت‌وگویی که با تکذیب دفتر البرادعی روبه‌رو شد.

فارس در این‌ گفت‌وگو به نقل از البرادعی٬ وضعیت مصر را “فاشیستی” نامیده و مدعی شده بود که شورای نظامی مصر٬ گفت‌وگوهایی سری با مقامات آمریکایی داشته و تضمین‌هایی درباره‌ی امنیت اسراییل به آن‌ها داده‌اند.

سایت رسمی البرادعی اما این گفت‌وگو را تکذیب کرد و نوشت که البرادعی اساسا چنین مصاحبه‌ای را با این خبرگزاری انجام نداده است.

فارس‌ اما با اشاره به تکذیبیه دفتر البرادعی٬ نوشته بود: “البرادعی تحت فشارهای غربی و صهیونیستی، از جمله آمریکا مجبور به تکذیب این مصاحبه شده است؛ زیرا مسائلی که وی در این مصاحبه مطرح کرد، به هیچ وجه به صلاح دوستان غربی البرادعی نبود و ممکن است تحقق اهداف آنان را در مصر تحت الشعاع قرار دهد”.

مخالفان جمهوری‌اسلامی و حامیان جنبش سبز طی سال‌های گذشته بارها خبرگزاری فارس را به انتشار اخبار غیرواقعی و نادرست متهم کرده اند. چندی پیش نیز این خبرگزاری به علت انتشار اخبار بدون منبع٬‌با اخطار روبه‌رو شد.

گفتنی است خردادماه سال ۸۷ وزارت ارشاد دولت نهم٬ خبرگزاری فارس را به علت آنچه که “انتشار اخبار دروغین و تشویش اذهان عمومی” نامید٬ سه روز توقیف کرده بود.